صفحه اصلی / سلیمی: دولت تجهیزات مدرن آبیاری را رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد

سلیمی: دولت تجهیزات مدرن آبیاری را رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: با آبیاری قطره‌ای و تحت فشار و دستگاه‌های جدیدی که در تمام دنیا مورد استفاده است مصرف آب کاهش پیدا می‌کند و کیفیت محصول افزایش می‌یابد. تهیه چنین امکاناتی برای کشاورزان مشکل است به همین دلیل دولت باید مزارع و باغات را به سیستم‌های مدرن آبیاری مجهز کند و این تجهیزات را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اصغر سلیمی در خصوص روش‌های سنتی آبیاری مزارع، اظهار کرد: در آبیاری سنتی هدر رفت آب زیاد است به طوری که آب زیادی تبخیر می‌شود و علف‌های هرز زیادی را در مسیر ایجاد می‌کند، در نتیجه هر سال وقت زیادی از باغداران به لایروبی جوی‌ها صرف می‌شد و مواد معدنی زیادی از بین می‌رفت.
وی افزود: اما با آبیاری قطره‌ای و تحت فشار و سیستم‌های جدیدی که در تمام دنیا مورد استفاده است مصرف آب کاهش پیدا می‌کند و کیفیت محصول افزایش می‌یابد. تهیه چنین امکاناتی برای کشاورزان مشکل است به همین دلیل دولت باید مزارع و باغات را به سیستم‌های مدرن آبیاری مجهز کند و این تجهیزات را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، تصریح کرد: وقتی کشاورزان می‌بینند در مصرف آب صرفه جویی شده است به کِشت بیشتر روی می‌آورند و به توسعه باغ‌های خود می‌پردازند که باز هم این عامل سبب افزایش مصرف آب می‌شود. وقتی درخت و محصولی بزرگ‌تر می‌شود احتیاج دارد که آب بیشتری مصرف کند و در نتیجه آب کافی در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد.
سلیمی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص باید یک مرکز تحقیقات کشاورزی داشته باشد تا با نظارت دقیق از توسعه باغات و محصولاتی که آب زیادی را مصرف می‌کنند جلوگیری کند. شوراها و دهیاری‌ها نیز باید معتمدان را در جریان این تحقیقات قرار دهند که در نواحی که با کمبود آب مواجه هستیم و از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده می‌کنیم، توسعه کشاورزی را نداشته باشیم. 
وی ادامه داد: در مناطقی که نمی‌توانیم محصولات خود را با وضعیت موجود حفظ کنیم باید کشت‌های جایگزین را با محصولاتی که آب کمی مصرف می‌کنند جایگزین کنیم، به همین دلیل باید کشاورزان را به کِشت محصولات جدید ترغیب کنیم. محصولاتی مانند سیر، زعفران، گل محمدی و سنجد به آب کمی نیاز دارند. گیاهان دارویی زیادی هستند که می‌توانند جایگزین برخی محصولات شوند، اما درآمدزایی خوبی هم دارند.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی باید روی این محصولات در مناطق مختلف کار کند و با کار کارشناسی روی بهینه سازی منابع آبی و همچنین محصولات جایگزین نقطه نظرات دراز مدت و میان مدتی بدهد تا کشاورزان نروند محصولی را کشت کنند و بعداً تازه بفهمند که این محصول برای این منطقه و با این خاک مناسب نبوده است.
نماینده مردم سمیرم در مجلس افزود: اگر این مشکلات پیش بیاید سبب می‌شود که کشاورزان به حاشیه‌نشینی روی آورند و به شغل‌های کاذب دیگر روی بیاورند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.