صفحه اصلی / تقویت تعامل بازار سرمایه و بازار پول

تقویت تعامل بازار سرمایه و بازار پول

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرابورس ایران، مدیرعامل فرابورس ایران در پنل تخصصی «یکپارچه‌سازی کسب‌وکارهای مختلف مالی» با اشاره به اینکه در حال حاضر در زمینه قوانین و مقررات و در لایه‌های راهبردی، میان بازار سرمایه و نظام بانکی ارتباط مناسبی برقرار است، راه‌اندازی کمیته بند «ل» را موجب تقویت تعامل میان بازار سرمایه و بازار پول دانست.امیر هامونی در این پنل که طی هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک برگزار شد، با بیان این مطلب که خوشبختانه امسال کمیته بند «ل» که در تبصره قانون بودجه سال ۹۶ قید شده بود، راه‌اندازی شده، توضیح داد: این کمیته متشکل از رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و با نظارت یک نماینده از مجلس، نرخ و حجم بازار بدهی و همچنین شرایط بازار سرمایه و اقتصاد هنگام انتشار اوراق دولتی، در آن مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گفته هامونی، ذیل کمیته بند «ل» همواره جلسات مشترکی میان این مجموعه، نمایندگان سازمان بورس، فرابورس، ذی‌نفعان و دستگاه‌ها برگزار می‌شود تا تمامی جوانب امر در خصوص پذیرش اسناد خزانه اسلامی بررسی و از بروز مشکلات احتمالی در خصوص زمان‌سنجی انتشار، فرایند پذیرش، زمان آن و … جلوگیری شود.
وابستگی ۷۰ درصدی نظام مالی به تکنولوژی
مدیرعامل فرابورس ایران به جایگاه تکنولوژی در نظام مالی کشور پرداخت و گفت: امروزه بیش از ۷۰ درصد از توسعه بازار سرمایه، بازار پول و همچنین بیمه به تکنولوژی وابسته است و باید این سه رکن نظام مالی کشور در حوزه تکنولوژی بیشتر فعال شوند.
به اعتقاد هامونی، رشد بازار سرمایه وابسته به نظام بانکی است و اگر بازار پول نتواند همپای بازار سرمایه در حوزه تکنولوژی رشد کند، هماهنگی بین این دو بازار به هم می‌خورد.
وی یکی از همکاری‌هایی که میان فرابورس ایران و نظام بانکی شکل گرفته و ادامه دارد را در زمینه انتشار و مبادله اوراق تسهیلات مسکن دانست و افزود: اوراق تسه ابزاری دو طرفه است که از سوی بانک مسکن تولید شده و در فرابورس کشف قیمت و معاملات ثانویه آن انجام می‌شود.
پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز به عنوان یکی از پنلیست‌های پنل یکپارچه‌سازی کسب‌وکارهای مختلف مالی، وارد شدن اوراق سخاب که توسط دولت منتشر می‌شد به بازار فرابورس را منجر به کاهش و تعدیل نرخ‌های بالای این اوراق دانست و تاکید کرد که با توجه به این تجربه موفق، لازم است همکاری میان نهادهای مالی همچون بازار‌ سرمایه و نظام بانکی بیشتر شود.
برگزاری فین‌استارز ۲۰۱۸ همزمان با یازدهمین نمایشگاه فاینکس
هامونی همچنین از برگزاری فین‌استارز ۲۰۱۸ که هدف آن حمایت از استارتاپ‌های مالی از طریق سرمایه‌گذاری در آن‌هاست، همزمان با نمایشگاه بورس، بانک و بیمه خبر داد.
مدیرعامل فرابورس به یکی از چالش‌های فعلی استارتاپ‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: باید استارتاپ‌ها بتوانند به آسانی وارد بازار سرمایه شوند و نباید روندهای طولانی برای ورود این گونه شرکت‌ها به وجود آید.
هامونی در بخش دیگری از پنل با اشاره به مسئله فاصله میان سه صنعت بانک، بورس و بیمه، گفت: واقعیت آن است که بین این سه بازار فاصله وجود دارد که باید برای حل آن و کمتر شدن این فاصله فعالیت‌های زیادی صورت بگیرد تا تعامل و ارتباط سازمان‌دهی‌تر شده‌ای ایجاد شود.
درخواست پذیرش ۸ صندوق بانکی در فرابورس
هامونی به درخواست‌های پذیرش صندوق‌های بانکی در فرابورس نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در حوزه VC بیش از ۲۰ صندوق درخواست پذیرش داده‌اند که در این میان ۸ صندوق وابسته به بانک هستند، افزود: برای تسریع فرایند پذیرش این صندوق‌ها در تلاش هستیم و در این خصوص به کمک بانک مرکزی نیز نیاز داریم تا در آینده‌ای نزدیک، شاهد فعال شدن این صندوق‌ها در بازار سرمایه باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.