صفحه اصلی / شمار مخازن ذخیره‌سازی گاز کشور افزایش می‌یابد

شمار مخازن ذخیره‌سازی گاز کشور افزایش می‌یابد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, حسن منتظر تربتی، درباره افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز  کشور گفت: اکنون ذخیره‌سازی گاز در دو مخزن سراجه و شوریجه انجام می‌شود، اما ایران قابلیت لازم را برای ذخیره‌سازی حجم بیشتری از گاز دارد.
وی افزود: افزون بر سراجه و شوریجه، پنج مخزن دیگر در نقاط مختلف کشور در نظر گرفته شده‌اند که پیش‌بینی می‌کنیم برای ذخیره گاز مناسب باشند. این مخازن اکنون در اختیار شرکت ملی گاز هستند تا مطالعات لازم روی آنها پایان یابد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تصریح کرد: در این مطالعات، همه قابلیت‌ها و ظرفیت مخازن شناسایی و بررسی می‌شود.
تربتی با بیان این‌که افزون بر مخازن نفتی، مخازن آبی و نمکی نیز در مرحله مطالعه قرار دارند، اظهار کرد: یکی از این مخازن، گنبد نمکی کاشان است که اکنون در مرحله ارزیابی قرار دارد. نمونه‌برداری‌ها از این گنبد پایان یافته است و پس از انجام آزمایش‌های لازم، نتیجه کار اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: مخازن پراکنده دیگری از جنس مخازن نفتی نیز هستند که بعضی از آنها کشف شده‌اند، اما به دلیل حجم کم نفت برای تولید، مناسب ذخیره‌سازی گاز شناخته نشده‌اند. افزون بر این، مخازن دیگری نیز هستند که طبق استاندارد جهانی، نفت یا گاز آنها تخلیه شده و برای ذخیره سازی گاز استفاده می‌شوند که شوریجه و سراجه نیز از نوع همین مخازن هستند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: میزان ذخیره‌سازی گاز در دو مخزن سراجه و شوریجه ۴ تا ۵ میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شده که البته این حجم ذخیره‌سازی به مقدار مصرف گاز در کشور بستگی دارد و گاهی کمتر از این مقدار در دو مخزن ذخیره می‌شود.
وی افزود: به طور معمول در حد ۱۰ درصد مصرف یک سال گاز کشور را باید در مخازن ذخیره کنیم. به عنوان نمونه، زمانی که به مصرف ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در سال برسیم باید ۴۰ میلیارد مترمکعب ذخیره سازی گاز در کشور داشته باشیم، بنابراین استفاده از مخازن جدید برای ذخیره گاز موضوعی مهم و قابل توجه است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.