صفحه اصلی / کورس قیمت‌ها در بازار شب عید

کورس قیمت‌ها در بازار شب عید

شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، کمتر از دو ماه تا پایان سال فرصت باقی مانده و به همین دلیل مردم کمابیش در تکاپوی آماده‌سازی خود برای فرارسیدن سال جدید هستند. این در حالیست که این روزها در بازار صحبت از گرانی کالاها و تاثیر افزایش نرخ ارز بر خرید و فروش اقلام مورد نیاز است. مردم نگران این موضوع هستند که با این اتفاقات و گرانی نرخ ارز چگونه می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را برای شب عید تامین کنند. 
در همین رابطه رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه نقش اصناف در گرانی کالاها صفر است، گفت: عوامل دیگری از قبیل افزایش نرخ ارز در افزایش قیمت کالاها موثر است. علی فاضلی گفت: تمهیدات لازم برای فروش فوق‌العاده شب عید در نظر گرفته شده که از طریق اصناف اجرا می‌شود. وی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه‌های فصلی پایان سال یکی از دغدغه‌های اصناف است، در حالی که یک میلیون و ۳۰۰ هزار بنگاه توزیعی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و در ارائه خدمات به مردم مشکلی نداریم و در نتیجه ضرورتی برای تشکیل دکان‌‌هایی همچون نمایشگاه‌ها وجود ندارد. 
رئیس اتاق اصناف با تاکید بر اینکه ما تابع دولت هستیم، گفت: اگر دولت تصمیم به برگزاری این نمایشگاه‌ها دارد، حتما شورای تامین استان بحث ضمانت تامینی این نمایشگاه‌ها و تشخیص برگزاری و مدیریت را به دلیل حضور دلال‌ها به اتاق اصناف بدهد. وی با تاکید بر اینکه تلاش اصناف بر این است تا کالاها با کمترین افزایش قیمت در شب عید به مردم عرضه شود، گفت: تاثیرگذاری اصناف در گرانی صفر است و عوامل دیگری از جمله افزایش قیمت ارز بر گرانی تاثیر می‌گذارد، اما متاسفانه از بوق‌های تبلیغاتی علیه اصناف استفاده می‌شود. 
فاضلی اظهار داشت: قطعا با تمام توان در کنار دولت برای تامین مایحتاج شب عید مردم تلاش خواهیم کرد. رئیس اتاق اصناف با اشاره به اینکه با تلاش هیات‌رئیسه اتاق اصناف بسته حمایتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای حمایت از اصناف توسط دولت اختصاص یافت، افزود: اما در اجرا به دلیل کمبود منابع با مشکل مواجه شده است. 
افزایش قیمت باعث کسادی خواهد شد
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک 
واقعیت این است که جهش قیمت دلار در بازار یکی از نوساناتی است که می‌تواند به طور مقطعی قیمت‌ها را افزایش دهد و بازار را دچار آشفتگی کند،‌ چراکه به عنوان مثال در بازار پوشاک یا موبایل، بسیاری از کالاها وارداتی بوده و افزایش قیمت دلار می‌تواند جو گرانی را در بازار ایجاد کند؛ ازاین‌رو با توجه به اینکه طی روزهای اخیر دلار با جهش قیمت مواجه شده و به ۴۶۰۰ تومان رسیده است، برخی تولیدکنندگان پوشاک نگران آینده بازار هستند‌. به عقیده آنها، اگرچه قدرت خرید پایین مردم، اجازه افزایش قیمت‌ها را به فروشندگان نمی‌دهد، اما افزایش قیمت دلار، چاره‌ای برای آنها باقی نمی‌گذارد‌. 
بنابراین تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار دو جنبه را به دنبال خواهد داشت. از یک طرف بالا رفتن نرخ ارز اثر مثبتی بر کالاهای داخلی داشته و فضای تولیدات داخلی را از تعطیلی خارج می‌کند و بهبود می‌‌دهد، اما از طرفی تاثیر مستقیم بر کالاهای وارداتی داشته و این افزایش قیمت سبب ایجاد کسادی خواهد شد، درنتیجه قدرت خرید مردم روندی نزولی پیدا می‌کند و افزایش قیمت موجب تشدید پایین رفتن قدرت خرید و بروز تورم می‌شود. افزایش نرخ ارز سبب ایجاد فضای رقابتی میان تولیدکنندگان داخلی شده، چراکه بالا رفتن قیمت ارز موجب کاهش واردات خواهد شد. 
ارزش کالاها روندی صعودی به خود می‌گیرد
مجتبی درودیان، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان 
بخش زیادی از کالاهای داخلی موجود در بازار به سبب اینکه تولید آنها برای چند ماه قبل بوده یا قسمتی از مواد اولیه کالاها وارداتی است، افزایش نرخ ارز بر این تولیدات تاثیری نداشته، اما اگر بالا رفتن قیمت ارز ادامه‌دار باشد، ارزش کالاها بعد از آغاز سال جدید، روندی صعودی به خود می‌گیرد. همچنین افزایش قیمت ارز تنها بر کالاهای وارداتی موجود در بازار تاثیر مستقیم خواهد داشت. در حال حاضر در بازار پوشاک رکود شدیدی حاکم است که یکی از دلایل عمده این رکود را می‌توان به واردات برندهای مختلف مربوط دانست. البته ما به هیچ عنوان مخالف ورود پوشاک برند نیستیم، اما لازم است قبل از واردات این کالاها امکاناتی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته و تمهیداتی اندیشیده شود تا برای این بخش قدرت رقابت وجود داشته باشد. قطعا واردات پوشاک برند امری مثبت است، اما نکته مهم‌تر آن است که در کنار این واردات برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد تا شرکت‌های خارجی تنها از بازار ایران سود نجسته و کالای خود را به تنهایی وارد بازارهای ایران نکنند، بلکه به تولید در داخل کشور پرداخته و حتی سهمی برای صادرات در نظر بگیرند. 
کفش شب عید گران نخواهد شد 
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز
در حال حاضر بازار در وضعیت رکود شدیدی قرار دارد. کاهش قدرت خرید مردم که در پی آن موجب پایین آمدن میزان تقاضا در بازار شده، سبب می‌شود افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت کالاها نداشته باشد. هم‌اکنون بازار کفش با مازاد عرضه مواجه است و کسبه به علت کاهش میزان فروش‌شان، دست به بالا بردن قیمت‌ها نخواهند زد. نوسانات بازار ارز تاثیر بسیاری بر قیمت مواد اولیه خواهد داشت، به همین منظور به محض رشد میزان تقاضا در بازار که با نزدیک شدن به شب عید روندی صعودی به خود خواهد گرفت؛ قیمت کالاها هم افزایش داشته و بالاخره بالا رفتن قیمت ارز تاثیر منفی بر بازار خواهد گذاشت. 
قیمت دلار در نرخ بلور و چینی تاثیر می‌گذارد
احمد رحمانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوستر، بلور و چینی 
اقلام بلور و چینی وارداتی به سبب افزایش نرخ ارز، دچار رشد قیمت بیش از ۵ درصد شده است که البته این روند ادامه‌دار خواهد بود، اما در حال حاضر قیمت لوستر به علت رکود حاکم بر بازار تغییر نکرده است. کاهش میزان فروش، کسادی موجود و پایین آمدن گردش مالی افراد فعال در این حوزه سبب شده تا اثر افزایش نرخ ارز کاسته شود، اما در صورت رشد میزان تقاضا، بالا رفتن نرخ ارز تاثیر صددرصدی خود را خواهد گذاشت. دولت با برنامه‌های کلانی که می‌تواند به اجرا درآورد و تعامل با کشورهای دیگر، می‌تواند حمایت دیگری از صاحبان مشاغل به عمل آورد و زمینه تعامل تجار و بازرگانان کشورها را فراهم کند، اما بدون حمایت‌های دولت، فعالان اقتصادی و تولیدی در عمل نمی‌توانند دستاورد ارزنده‌ای به دست آورند. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.