صفحه اصلی / نبود مدیریت یکپارچه منابع آبی به مشکل آب در کشور دامن زده است

نبود مدیریت یکپارچه منابع آبی به مشکل آب در کشور دامن زده است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، حسین ملکی‌نژاد در نشست هم‌اندیشی اعضای بسیج رسانه استان یزد با موضوع آب اظهار داشت: آب و کم‌آبی یکی از اصلی‌ترین مشکلات و مسائل کشور است زیرا علاوه بر اقلیم خشکی که ایران در آن قرار دارد، متوسط بارش نیز در کشور ما کاهش داشته است.
وی عنوان کرد: زمانی، متوسط بارش در کشور ما ۲۵۰ میلی‌متر بود که این میزان اکنون به ۲۳۰ میلی‌متر رسیده است.
استاد رشته منابع آب دانشگاه یزد با بیان اینکه حجم ریزش‌های جوی در کشور ما سالانه ۴۱۳ میلیارد مترمکعب است که ۷۲ درصد آن تبخیر می‌شود، بیان کرد: با خوش‌بینی می‌توانیم سالانه روی ۱۱۸ میلیارد مترمکعب آب در کشور حساب کنیم.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما سالانه ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود، افزود: ما حتی از سهم رودخانه‌ها نیز استفاده می‌کنیم و همین امر سبب شده طی سال‌های اخیر شاهد از دست رفتن و خشک شدن چندین رودخانه در کشور باشیم.
ملکی‌نژاد با بیان اینکه خاورمیانه منطقه‌ای خشک است و بدترین شرایط بارشی مربوط به فلات مرکزی ایران است، عنوان کرد: در همین فلات مرکزی نیز یزد از کم‌بارش‌ترین شهرهای کشور است به نحوی که متوسط بارش در آن در سال به ۴۸ میلی‌متر می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه امسال میزان بارش‌ها بسیار ناچیز بوده است، افزود: از اول مهرماه تاکنون تنها ۷ میلی‌متر بارندگی در یزد داشته‌ایم.
استاد دانشگاه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نیاکان ما با احداث قنات، حیات را در این منطقه جاری کردند، اظهار داشت: قنات میان میزان برداشت و میزان تولید آب در سفره‌های زیرزمینی تعادل ایجاد می‌کند اما امروز با حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، با پمپ و … از دل زمین به محابا آب بیرون می‌کشیم.
وی تصریح کرد: این امر سبب شده در برخی دشت‌ها سالانه با یک متر افت منابع آب زیرزمینی مواجه باشیم که ادامه این روند شرایطی فراهم می‌کند که در ۳۰ تا ۴۰ سال آینده، بسیاری از دشت‌های ما منابع آبی خود را از دست می‌دهند و آنگاه تبعات آن آغاز می‌شود.
ملکی‌نژاد با بیان اینکه نیاز به منابع آبی در استان یزد سال به سال افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: انتقال آب یکی از روش‌هایی است که می‌توان برای حفظ حیات استان از آن بهره‌ برد اما نظرات متفاوتی در مورد اینکه انتقال آب خوب است یا بد، وجود دارد.
وی با بیان اینکه این انتقال ضروری است، اظهار داشت: اما بحث شیرین کردن آب و انتقال آن به یزد، چالش‌های کمتری دارد زیرا حقابه‌ای از مبدأ نداریم بنابراین با چالش‌های کمتری مواجه خواهیم بود.
ملکی‌نژاد یکی از مباحث مهم در حوزه آب را نبود مدیریت یکپارچه آب دانست و بیان کرد: این امر به مشکل آب در کشور ما دامن زده است.
وی عنوان کرد: هر بخش از مسائل مربوط به آب به یک ارگان سپرده شده و از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو تا جهاد کشاورزی و … در این امر دخیل هستند که این امر مشکل بی‌آبی را دو چندان کرده است.
 
 
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.