صفحه اصلی / افزایش قیمت نفت باعث توقف تعهد کاهش تولید می‌شود؟

افزایش قیمت نفت باعث توقف تعهد کاهش تولید می‌شود؟

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، قیمت نفت پس از اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در عمان مبنی بر اینکه تولیدکنندگان نفتی بزرگ موافق هستند که همکاری آنها در زمینه تولید پس از اینکه توافق فعلی در زمینه کاهش عرضه در پایان سال ۲۰۱۸ منقضی شد، ادامه پیدا کند، رو به افزایش رفت و به حدود ۷۰ دلار رسید.
برخی کارشناسان نفتی افزایش قیمت نفت را سرآغاز تصمیم کشورهای متعهد به توافق کاهش تولید نفت به توقف این تعهد دانستند و اعلام کردند کشورهای متعهد در نشست ماه ژوئن به توافق خود پایان خواهند داد.
البته آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که میزان ذخایر در نیمه اول سال ۲۰۱۸ رو به افزایش خواهد گذاشت و چنین دورنمایی خطر اُفت دوباره قیمت‌ها را ایجاد می‌کند. البته رفتار روسیه و ابهاماتی که درمورد خروج از توافق ایجاد کرده، در شکل‌گیری این احتمال که ممکن است این توافق متوقف شود، بی‌تاثیر نیست. مقامات روسی پیش از تمدید اخیر توافق کاهش تولید، تردیدهایی نشان دادند و برای خروج هرچه سریعتر از توافق بمحض حذف مازاد عرضه ابراز اشتیاق کرده بودند.
گمانه‌زنی‌ها درباره توقف تعهد کاهش تولید درحالی مطرح شد که یک کارشناس نفتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که اجرای تمدید توافق کاهش تولید نفت به تازگی آغاز شده است، گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه زمستان افزایش و در اوایل بهار کاهش پیدا می‌کند و این موضوع برروی قیمت نفت نیز تاثیرگذار است.
مرتض بهروزی‌فر با تاکید بر این‌که خارج شدن کشورها از توافق اوپک دور از انتظار است، تصریح کرد: به نظر من بعید به نظر می‌رسد کشورها از این تعهد چشم‌پوشی کنند و از آنجا که تقاضای نفت در اوایل بهار کاهش پیدا می‌کند، احتمالا قیمت نفت نیز روند نزولی خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، اعضای اوپک و برخی از کشورهای غیرعضو که در راس آنها روسیه قرار دارد، اواخر سال گذشته متعهد شدند تولید نفت خود را از سطح اکتبر سال ۲۰۱۶ حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا مازاد ذخایر نفت جهانی کاهش پیدا کند و میان عرضه و تقاضا تعادل دوباره‌ای برقرار شود. این توافق از ژانویه به اجرا درآمد و قرار بود در مارس سال ۲۰۱۸ منقضی شود اما با موافقت همه متعهدان مجدد تمدید شد.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.