صفحه اصلی / عملکرد رسانه ها در اتفاقات اخیر، ورشکستگی تمام عیار رسانه ای کشور بود

عملکرد رسانه ها در اتفاقات اخیر، ورشکستگی تمام عیار رسانه ای کشور بود

حقوقدان و کارشناس روزنامه نگاری با بیان سه موضوع مهم زلزله، اعتراضات و کشتی سانچی که اخیرا در کشور به وقوع پیوست، گفت: عملکرد رسانه های رسمی کشور در این اتفاقات، ورشکستگی تمام عیار رسانه ای کشور را در ویترین نشان داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، کامبیز نوروزی روز سه شنبه در نشستی با موضوع «حقوق شهروندی، ارتباطات و رسانه ها» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، افزود: اگر اعتراضات و زلزله را کمی سیاسی فرض کنیم، سانچی کاملا غیرسیاسی بود و فیلم سازان هالیوود می توانستند از آن قصه بسازند اما فضای رسانه ای رسمی ایران نتوانست جامعه را متقاعد کند که این یک واقعیت است.
وی با تاکید بر حق بقای ملی و حق امنیت ملی، ادامه داد: نوع نگاه در سه قوه کاری می کند که به دلیل نبود باور به واقعیات اجتناب ناپذیر رسانه و اطلاعات، حیات رسانه ای ما را به خطر می اندازد؛ در حالی که مقتضیات جدید گردش اطلاعات را باید پذیرفت و به منشور حقوق شهروندی هم نیازی نیست. 
این کارشناس روزنامه نگاری و استاد علم حقوق با بیان اینکه وضع واژگان جدید در واژه شناسی حقوق کار خطرناکی است، اظهارکرد: وضعی در چهار سال اخیر اتفاق افتاد که این واژه در غیر از جایی که باید به کار می رود و وضع واژگان جدید برای نهادهای موجود، ابهام مفهومی ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: وقتی از حقوق اساسی یاد می کنیم، مفهوم این واژه را نام ببریم، اما واژه حقوق شهروندی بویژه به شکل دستکاری شده ما را دچار ابهام معنایی کرده است که از این حیث به این واژه و کاربرد آن نقدی دارم.
نوروزی با بیان اینکه زاویه نگاه منشور در ایران اصولا خطاست و تا ٩٧درصد چیزی به ادبیات حقوقی کشور اضافه نکرده است و تماما در قانون اساسی و قوانین موضوعه دیگر ذکر شده است، ادامه داد: آنچه از نقصان های قانون اساسی داریم، نبود سند قانونی نیست بلکه موانع اجتماعی فرهنگی و حقوقی در تحقق این حقوق است.
وی ادامه داد: صورت مسئله منشور به خطا تعریف شده است؛ درحالی که ما از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه عقب مانده و مانند جامعه بدوی نیستیم، خطای تئوریک و خطای زاویه دید در منشور موجب نگاه های خطا شد و ما را با ابهام هایی مواجه کرده که روشن بوده است. این واژه گزینی نادرست و زاویه نگاه نادرست تر ما را در حلقه ای قرار داده که مجددا باید برگردیم و چرخ اختراع کنیم و ثانیا چرخی که اختراع می شود مناسب موتور سیکلت است نه تریلی که قرار است چند تن بار ببرد.
این حقوقدان تصریح کرد: مسئله ما موانعی است که نمی گذارد این حقوق اجرا شود؛ در حوزه رسانه رژیم حقوقی ایران روشن است اما چرا به اجرا در نمی آید؟ حق دسترسی و حق گردش اطلاعات در کشور وجود دارد اما محقق نمی شود.
به گفته وی، اگر شاغلان حرفه روزنامه نگاری را به جمعیت کیفری کل کشور در ٢٠ سال گذشته در نظر بگیریم تعداد این افراد محاکمه شده نسبت به جمعیت کیفری خیلی بالاست. 
** پروانه انتشار، یعنی نقض اساسی حقوق شهروندی
نوروزی با رد واژه پروانه انتشار و نقض حقوق شهروندی دانستن آن، گفت: سازمان صدا سیما طبق قانون اساسی متعلق همه ملت است و باید بازتاب دهنده فرهنگ عمومی و همه سلایق و دیدگاه های سیاسی باشد بدون تعارف بگویم صدا و سیما رسانه ای است متعلق به گروه سیاسی معین.
وی افزود: موانع تحقق همان چیزهایی که در قوانین فعلی وجود دارد، چه چیزی است؛ پس بدیهیات را به مبهمات تبدیل نکنیم تازه بعد بخواهیم چرخ اختراع کنیم.
این کارشناس علم روزنامه نگاری با بیان اینکه در جهانی که اطلاعات به سرعت نور از هر مرزی عبور می کند، آزادی رسانه و گردش اطلاعات طبیعی است، ادامه داد: امروز آزادی دیگر زینتی نیست بلکه مانند آبی است که اگر نباشد می میریم. وی ادامه داد: مسئله این است که برای دریافت پروانه انتشار باید هفت خوان رستم را طی کنید این نوع مواجهه نظام حکومتی با رسانه، دلالت و حکایت از نبود شناخت نسبت به این پدیده دارد و نتیجه این می شود نظام رسانه را به یک ساختار غیرحرفه ای و غیرمسئول تبدیل می کند. 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.