صفحه اصلی / مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات

مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌های املاک و مستغلات

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، با توجه به ماهیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از این ابزار می‌توان به عنوان یکی از راه‌های مناسب و سازمان‌یافته برای ساخت و ساز پروژه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان بهره برد. وجود یک ساختار قانونمند و تحت نظارت داخلی و خارجی باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری سرمایه خود را در اختیار قرار دهند تا مدیران و متخصصان بتوانند با توان مدیریت تخصصی خود و با وجود سرمایه جمع‌آوری شده، مجموعه سرمایه‌گذاران را از منافع تجاری یا مصرفی سرمایه‌گذاری، در صنعت ساختمان و پروژه‌های ساختمانی بهره‌مند سازند.
صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات صندوق‌هایی هستند که از جمع‌آوری سرمایه سرمایه‌های کوچک اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ ساختمانی ایجاد می‌شوند.
این صندوق‌ها امکان استفاده سرمایه گذاران خرد از فرصت‌های سرمایه گذاری در پروژه‌های بزرگ و درآمدزا را فراهم می آورند. در صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات، منابع مالی جمع آوری شده در صندوق با مدیریت واحد و تخصصی در دارایی‌های واقعی، به خصوص املاک و مستغلات و با سیاست سرمایه گذاری بلند مدت و درآمد زا صرف می شود. استراتژی‌های مشخص این نوع صندوق‌ها، شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاران با هدف کسب در آمد مستمر فراهم می سازد.
یکی از تفاوت‌های مهم این صندوق‌ها با سایر شرکت‌های فعال در زمینه ساخت و ساز این است که صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات، پس از اتمام پروژه‌هایی که در تملک خود دارند، آن‌ها را به عنوان بخشی از سبد دارایی‌های خود حفظ می‌کنند و از طریق اجاره آن‌ها درآمد مستمری به دست می آورند اما سایر شرکت‌های ساختمانی، پس از تکمیل پروژه به فروش آنها اقدام می‌کنند.
البته صندوق‌های زمین و ساختمان ایجاد شده در ایران همانند شرکت‌های ساختمانی فعال در زمینه ساخت و ساز عمل می کنند. سرمایه گذاران با توجه به اینکه این صندوق ها معمولا سبدی از دارایی‌ها را تشکیل می‌دهند و با متنوع ساختن دارایی‌های خود در زمینه‌های مختلف مانند پروژه‌های مسکونی، اداری، تجاری و همچنین سایر دارایی‌های واقعی، ریسک سرمایه گذاران را کاهش می‌دهند می‌توانند با اطمینان بیشتری سرمایه خود را به این صندوق‌ها تخصیص دند. در واقع، در این صندوق‌ها هدف اصلی، استفاده از فرصت‌های سرمایه گذاری در صنعت ساخت و ساز با ریسک و هزینه کمتر است.سرمایه گذاران صندوق‌ها به جای سرمایه گذاری مستقیم در املاک و مستغلات، که هزینه‌ها و محدودیت‌های زیادی دارد، می‌توانند از امتیازات سرمایه گذاری غیرمستقیم به شکل مناسب‌تری بهره ببرند.
ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات
تاثیر پذیری مستقیم این سرمایه گذاری از محل تمرکز پروژه یا پروژه‌های ساختمانی است. همچنین تقسیم سود حاصل از فعالیت آن‌ها بالا است. از آنجا که منبع سرمایه گذاری صندوق‌های املاک و مستغلات مشخص است و جزء دارایی‌های با ثبات و نسبتا کم ریسک به حساب می‌آید، می توان از واحدهای سرمایه گذاری آن برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در سبد دارایی های سرمایه گذار استفاده کرد.
با توجه به مدیریت تخصصی و نظارت بر صندوق‌های سرمایه گذاری املاک و مستغلات عمومی که مجوز خود را از مرجع قانونی کشور محل فعالیت دریافت می کنند می توان پیش بینی کرد که کارایی و بهره وری دارایی هایی که در سبد دارایی تحت مدریت صندوق های سرمایه گذاری هستند بیش از آن است که افراد، دارایی های مذکور را بدون تنوع بخشی و حتی در برخی موارد بدون مدیریت تخصصی به کار گیرند.
بر اساس این گزارش، در چارچوب صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات می توان با گردآوری پس اندازهای اندک و تعداد زیادی سرمایه گذار، از فرصت های مناسب سرمایه گذاری بهره برد. این امر در نتیجه کاهش هزینه های سربار و بالا رفتن امتیازهای رقابتی سرمایه ای در زمان‌های سرمایه گذاری به وجود می ‌آید و باعث می شود که سرمایه گذاران با هم افزایش حاصل از سرمایه های اندک سرمایه گذاران و با دراختیار گرفتن مدیریت تخصصی این سرمایه، از منابع حاصل بهره مند شوند.
در صورتی که یک سرمایه گذار به طور مستقیم در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کند، بزرگترین ریسکی که متحمل می شود، ریسک عدم نقدشوندگی است که در سرمایه های بزرگ هزینه بالایی را به سرمایه گذار تحمیل می کند. سرمایه گذاران با ورود غیرمستقیم به صنعت ساخت و ساز از طریق خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات می توانند ریسک عدم نقدشوندگی سرمایه خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.