صفحه اصلی / آزاد شدن عرضه قلیان در قهوه خانه ها جایگاه نظام سلامت ایران را در دنیا خدشه دار می کند

آزاد شدن عرضه قلیان در قهوه خانه ها جایگاه نظام سلامت ایران را در دنیا خدشه دار می کند

رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: طرح تحول سلامت، آبروی ایران را از نظر خدمات سلامت در دنیا احیا کرد اما اگر با مصوبه مجلس عرضه قلیان در قهوه خانه ها آزاد شود و البته مالیات سیگار افزایش نیابد، آبرو و جایگاه نظام سلامت ایران در دنیا خدشه دار می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  محمد رضا مسجدی روز سه شنبه در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: قرار بود رئیس جمهوری سال آینده در اجلاس سازمان ملل با اعلام دستاوردهای ایران در حوزه سلامت، در دنیا جایگاه افتخار آفرین ایران را در این حوزه به دنیا معرفی کند اما اکنون منتقدان و مخالفان به علت دو اقدام نسنجیده مجلس شامل آزاد کردن عرضه قلیان در قهوه خانه ها و افزایش ندادن مالیات سیگار و دخانیات، این موقعیت ایران را زیر سوال برده اند.
وی گفت: مجلس به تازگی مصوب کرده است که عرضه قلیان در قهوه خانه ها آزاد شود، این مصوبه بر خلاف قوانین قبلی از جمله قانون مبارزه با دخانیات سال ۱۳۷۶ و قانون جامع مبارزه و کنترل ملی دخانیات(۱۳۸۵) است و امیدواریم در صحن مجلس این مصوبه کمیسیون های مجلس به تصویب نهایی نرسد.
مسجدی ادامه داد: مسئله بسیار مهم دیگر این است که مالیات سیگار و دخانیات در ایران از همه کشورهای دنیا حتی افغانستان کمتر است و این مایه سرشکستگی ما در دنیا است، در حالی که اگر مالیات درستی بر سیگار گرفته شود هم مصرف آن کم می شود و هم با تامین بین چهار تا ۱۱ هزار میلیارد تومان، این همه مشکلات نظام سلامت و طرح تحول سلامت به کلی از بین می رود.
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: در دو قانون مصوب مجلس در سال های ۷۶ و ۱۳۸۵ به صراحت آمده که عرصه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است و مصادیق اماکن عمومی نیز در قانون ذکر شده است حالا چطور است که بعد از ۲۰ سال مجلس دوباره بر خلاف قوانین قبلی قانون تصویب می کند.
وی گفت: در دولت دهم، رئیس دولت عرصه قلیان در قهوه خانه ها را آزاد کرد، ما در این زمینه به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و دیوان مصوبه رئیس جمهوری را باطل کرد. دو سال پیش نیز با ابلاغ دولت عرضه توتون های معسل و معطر ممنوع شد اما صنف قهوه داران به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و دوباره این هیات عمومی دیوان نظر دولت را تصویب کرد و ممنوعیت عرضه توتون و تنباکوهای معسل را ممنوع اعلام کرد.
** سودهای میلیاردی مافیای واردات و تولید توتون و تنباکو 
مسجدی افزود: حال مافیای واردات و تولید توتون و تنباکوها سودهای میلیاردی دارند به سراغ نمایندگان مجلس رفته اند، در حالی که می دانیم بسیاری از این توتون ها و تنباکوها آلوده با انگل، قارچ، میکروب های مختلف و حتی مواد روانگردان هستند و به شدت سلامت مردم را به مخاطر می اندازند و البته مصرف کنندگان را به سمت اعتیاد سوق می دهند.
وی گفت: بیش از دو تا ۲.۵ میلیون معتاد در کشور داریم که بیش از ۸۸ درصد آنها با سیگار و قلیان شروع کرده اند.
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات افزود: نمایندگان مجلس بر سر دوراهی قرار دارند و باید بین سلامت مردم و جوانان کشور و سودهای مافیای دخانیات در کشور یکی را انتخاب کنند.
مسجدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره سود مافیای دخانیات در کشور گفت: روزانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان در کشور خرج سیگار و بیش از آن خرج قلیان می شود، ۵۵ درصد آن سودخالص برای تجار سیگار و توتون و تنباکو و می دانیم که در بدترین شرایط تحریم بازار دخانیات در کشور روند صعودی داشت و ۶ کارخانه سیگار در کشور به ۱۷ کارخانه افزایش یافت.
وی افزود: در برخی قهوه خانه ها برای هر بار قلیان تا ۲۰۰ هزار تومان از مردم می گیرند و سازمان مالیات کشور نیز درآمدی از این سودهای سرشار بیماری زا ندارد.
رئیس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: هر سال بین ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود و ۱۴ درصد مردم که سیگاری هستند سلامت ۸۶ درصد دیگر جامعه را به خطر انداخته اند. سالانه ۵۵ تا ۶۰ هزار نفر به علت مصرف دخانیات در کشور جان خود را از دست می دهن که حدود ۵۵۰۰ نفرشان اصلا سیگاری نیستند.
وی افزود: سیگار و قلیان عامل ۵۲ بیماری و ۲۵ نوع سرطان است. ۸۰ درصد علت مرگ و میر ایرانیان بیماری های غیر واگیری مثل بیماری های قلبی، سکته ها، سرطان، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت است که چهار عامل اصلی این بیماری ها نیز تغذیه نامناسب، کم تحرکی، مصرف سیگار و مصرف الکل است که البته آلودگی هوا نیز به این عوامل اضافه شده است.
مسجدی افزود: سیگار عامل بروز مرگ های زودرس زیر ۷۰ سال است، مرگ هایی که ایران متعهد شده است تا حداکثر ۱۰ سال آینده ۳۰ درصد آن را کاهش دهد.
وی گفت: ۳۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم و هر سال ۱۰۰ هزار نفر به آنان اضافه می شود. بیماری که دخانیات یکی از عوامل اصلی بروز آن است و مثل زلزله نهاد خانواده ها را ویران می کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.