صفحه اصلی / طرح انتقال آب خزر به سمنان مطالعات ضروری را ندارد

طرح انتقال آب خزر به سمنان مطالعات ضروری را ندارد

 فاطمه ظفرنژاد گفت: طرح انتقال آب خزر به سمنان مطالعات نیازسنجی، مطالعات گزینه یابی، مطالعات خسارات، مطالعات اولیه و ارزیابی اقتصادی مستقل و قابل اتکاء ندارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر،  فاطمه ظفرنژاد پژوهشگر آب و توسعه پایدار در نشست بررسی انتقال آب دریای مازندران به سمنان گفت: در کشوری هستیم که اسناد یافته شده در نظرآباد کرج نشان می دهد بیش از ۹ هزار سال کشاورزی و یک جا نشینی داشته اند.
وی افزود: ۶ حوزه اصلی و ۳۰ حوزه فرعی آبی داریم که هر کدام شرایط خاص خود را دارد. بیش از دو هزار میلیمتر بارندگی دارد و برخی از حوزه ها برای سالها بارندگی ندارد. یعنی ۳۶ موجود کاملاً متفاوت داریم که نباید برای آنها روش یکسان مدیریت آب را دنبال کنیم.
ظفرنژاد تصریح کرد: طرح انتقال آب خزر به سمنان از دهه ۴۰ توسط آمریکایی ها مطرح شد و پس از انقلاب هم هر از چندی این طرح با عناوین مختلفی مثل انتقال آب خزر به خلیج فارس، طرح بزرگ ایرانرود و غیره روی میز می آمد. اما این طرح نشان از آگاهی نداشتن ارائه دهندگان آن نسبت به ویژگی های شناختی داشت. نمی توان در تهران نشست و برای کویر و جنگل و دریا طرح ارائه کرد.
پژوهشگر آب و توسعه پایدار یادآور شد: نتیجه نادیده گرفتن بوم شناسی همین است که امروز نه ارومیه داریم و نه جازموریان. نگاه مهندسی اگر با بوم شناسی هماهنگ نشود بسیار خطرناک است واگر شکل تهاجمی به طبیعت پیدا کند خطرناک تر هم خواهد بود.
وی اظهار داشت: مهندسی آشتی جو طی ۱۰ هزار سال یک تمدن را شکل می دهد اما مهندسی تهاجمی در ۶۰ سال تمام پیکره های آبی یک تمدن را ویران می کند.
ظفرنژاد با اشاره به اینکه در طرح انتقال آب خزر به سمنان، شرکت آب و نیرو به عنوان کارفرما، شرکت مهاب قدس به عنوان مشاور و قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار همکاری می کنند گفت: دقیقاً همین گروه را در سدگتوند داریم. ما تا مرز التماس رفتیم تا جلوی این طرح را بگیریم اما آن را ساختند و نتیجه اش را هم دیدیم با این حال در این طرح ما التماس نمی کنیم چون مردم آگاهی کافی دارند که اجازه ندهند مهندسی تهاجمی طرح انتقال کاسپین به سمنان را انجام دهد.
پژوهشگر آب و توسعه پایدار افزود: دریای خزر یکی از شکننده ترین وضعیت های محیط زیستی را دارد و ما به هیچ عنوان نمی توانیم هر کاری دلمان خواست با آن بکنیم. از سوی دیگر برق مورد نیاز این طرح را نیروگاه نکا نمی تواند تأمین کند و باید چندین نیروگاه برای تأمین آن برق فعالیت کند. همین الان هم نشر کربن نکا بسیار وحشتناک است و باید دید این ۳۵۰ مگابایت برق اضافی، نشر کربن را به چه میزانی خواهد رسانید. با این همه در مطالعات اثرات زیست محیطی این طرح، کوچکترین اشاره ای به نشر کربن نشده است.
وی خاطرنشان کرد: طرح مطالعات نیازسنجی ندارد که بدانیم اصلا این آب برای چه نیازی به دو هزار متر بالاتر پمپ می شود. آیا قرار است استخرهای سمنان را پر کنند یا دریاچه مصنوعی و شهر آبی وسط کویر بسازند؟ برای این طرح اصلا گزارش نیازسنجی تهیه نشده است.
ظفرنژاد گفت: دومین کمبود مطالعات طرح، نبود مطالعات گزینه یابی مستند برای تأمین آب است، آیا فقط با سدسازی و انتقال آب می توان این میزان آب را تأمین کرد؟ یا مدیریت تقاضا، کاهش مصرف، بهینه سازی الگوی مصرف و بالابردن راندمان را هم می توان برای تأمین آب استفاده کرد.
پژوهشگر آب و توسعه پایدار تصریح کرد: نبود مشارکت مردم و عدم انجام نظرسنجی از مردم و مطالعات مشارکت مردمی ضعف دیگر این طرح است.
وی با اشاره به سخنان هفدهم اسفند مقام معظم رهبری که فرمودند حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه هم نباید جنگل از بین برود، گفت: مطالعات خسارت مخزن و ایستگاه های طرح بسیار کلی و بدون هیچ گونه جزئیات است در حالی که در این طرح، ۲۰ مخزن داریم. مشکل دیگر هم مطالعات نبود ارزیابی اقتصادی مستقل و قابل اتکاء است.
ظفرنژاد در پایان خاطرنشان کرد: کمبود عمیق مطالعات اولیه شامل مطالعات پیش شناسایی، شناسایی، امکان یابی، مرحله یکم، ناقص و بدون دقت کافی و نبود مطالعات دقیق درباره اثرات طرح، ضعف اساسی طرح انتقال آب خزر به سمنان است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.