صفحه اصلی / انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف پروژه مثلث آمریکایی، عربی و صهیو‌نیستی بود

انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف پروژه مثلث آمریکایی، عربی و صهیو‌نیستی بود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، کاظم جلالی روز دوشنبه در همایش تخصصی آزادی مسجد الاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت که در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، اظهار داشت: این تصمیم پلید آمریکا بدون شک پیامدهای آشکاری نیز در پی خواهد داشت که می بایست به دقت و صرافت مورد بررسی قرار گیرد.
وی در این همایش که با حضور جمعی از شخصیت های طراز اول لشکری و کشوری و چهره های شناخته شده بین المللی در حال برگزاری است، ادامه داد: موضوع فلسطین عزیز و آزادی قدس در صدر موضوعات جهان اسلام قرار دارد و در چنین شرایطی دشمنان اسلام می کشند با توسل به انواع ابزارهای سیاسی، اقتصادی و رسانه ای و نظامی در جوامع اسلامی به دنبال تقدیس زدایی و حساسیت زدایی هستند و تلاش می کنند با برانگیختن و دامن زدن به اختلافات میان مسلمانان، تفرقه افکنده و توجه آنها به مسئله فلسطین را منحرف کنند.
رییس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف توضیح داد: به نظر من این اقدام غیرمسئولانه آمریکا به هیچ وجه دور از انتظار نبود؛ تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها در طی ۵ سال اخیر از فعال شدن دیپلماسی پنهان آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال دولت‌های مرتجع عربی حکایت داشت، این دیپلماسی پنهان به نحوه خزنده‌ای دو محور عمده را در دستور کار قرار داده بود.
جلالی اضافه کرد: بر اساس محور نخست، آمریکا و رژیم صهیونیستی در راستای جامه عمل پوشاندن به راهبردی خود در زمینه دامن زدن به ایران هراسی درصدد بر آمده‌اند به اعراب منطقه چنین القا کنند که اصلی‌ترین تهدید علیه آن‌ها ایران است تا توجه دولت‌ها و ملت‌های منطقه را از توجه به آرمان قدس شریف دور سازند.
وی تصریح کرد: محور دوم در یک گستره وسیع‌تر، جبهه مقاومت اسلامی به عنوان حامی اصلی ملت مظلوم فلسطین است. هم آمریکا، هم رژیم صهیونیستی و هم کشورهای مرتجع عربی، گروه‌های مقاومت اسلامی به ویژه حزب الله لبنان را به عنوان گروه‌های تروریستی معرفی می‌کنند و تاکنون در این راستا تلاش کردند به انحای مختلف با آن‌ها مقابله کنند و از همین رو ایران را به عنوان پشتیبان همه جانبه از آن‌ها، به حمایت از تروریست متهم کرده‌اند.
جلالی افزود: اقدام بی‌شرمانه واشنگتن در اعلام انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس ناشی از تصمیم شخصی دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی آمریکا نبوده است بلکه همانطور که مقام معظم رهبری اخیراً در دیدار شرکت کنندگان در کنفرانس اتحادیه بین المجالس سازمان همکاری اسلامی تاکید کردند، روسای جمهور قبلی آمریکا نیز همین رویکرد را دنبال کردند. در واقع این تصمیم پروژه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده بود که در یک فرآیند کم و بیش طولانی پیش رفته است و هم اکنون در قالب یک موضع‌گیری رخ نموده است؛ پروژه‌ای که رژیم صهیونیستی از طریق لابی‌های خود در کنگره و کاخ سفید آن را پایه‌گذاری و ترویج کرده است.
وی ادامه داد: مقامات آمریکایی از طریق مراودات رسمی و غیررسمی خود و به عنوان تسهیل کننده اجرای خواسته‌های نامشروع تل آویو در منطقه نه تنها زمینه گفت‌وگوهای پنهانی میان مقامات کشورهای مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی را فراهم کردند، بلکه موضع نامشروع اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت این رژیم را نیز به آن‌ها تحمیل کرده‌اند و حکام مرتجع عرب نیز با اتخاذ موضع انفعالی در برابر این خواسته نامشروع سر تسلیم فرود آوردند.
جلالی خاطرنشان کرد: هرچند برخی کشورهای عربی در قالب سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در محکومیت این تصمیم آمریکا موضع‌گیری کردند؛ ولی در ادامه رویه‌هایی که در طی دهه‌های اخیر دنبال کرده‌اند، هیچ اقدام عملی و موثری در برابر تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا انجام ندادند. این رویه برخی از کشورهای عربی، به تعبیر رهبر معظم انقلاب خیانتی بزرگ به جهان اسلام است که البته باید در قالب برگزاری چنین همایش‌ها و در کنار دیپلماسی انقلابی فعال در خصوص زوایا پیدا و پنهان آن روشنگری لازم در میان جوامع اسلامی صورت پذیرد.
رییس مرکز پژوهش های مجلس، گفت: بر این اساس تصمیم نامشروع آمریکا در اعلام انتقال سفارت خود به قدس شریف پروژه مثلت صهیونیستی- آمریکایی و عربی بود که در پروسه سه‌گانه ترویج، تحمیل و تسلیم شکل واقعی به خود گرفت.
 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.