صفحه اصلی / اوج‌گیری نرخ چوب با افزایش تعرفه گمرکی

اوج‌گیری نرخ چوب با افزایش تعرفه گمرکی

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، جنگل‌ها یکی از منابع طبیعی در کشورند که اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد دارند. متاسفانه در سال‌های اخیر با بهره‌برداری نامناسب از این منابع باارزش و قطع درختان آن توسط برخی افراد سودجو حیات جنگل‌ها به خطر افتاده است. امروزه جنگل‌های کشور به‌شدت مورد تهدید قرار گرفته‌اند. تهدیدات زیست‌محیطی حفاظت از جنگل‌ها را دشوار ساخته، در چنین شرایطی اگر برای تامین نیاز چوب کشور نیز دست به تخریب جنگل‌‌ها زده شود سرمایه‌ای از دست خواهد رفت که بازسازی آن نیازمند زمانی طولانی است. بنابراین برای تامین نیازهای چوبی کشور لازم است سیاست‌گذاری جدیدی صورت گیرد. 
به گزارش کسب و کار نیوز استفاده بیش از حد از ظرفیت جنگل‌ها، آنها را به ورطه نابودی کشانده و زمان بسیاری لازم است تا آسیب واردشده به جنگل‌ها جبران شود، اما در شرایط فعلی واردات چوب برای حل مشکل تولیدکنندگان کالاهای چوبی کشور و حفاظت از جنگل‌ها می‌تواند موثر واقع شود؛ بنابراین با جدیت باید دنبال شود. در این باره عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برخی قراردادهای بهره‌برداری طولانی‌مدت و ۹۰ ساله هستند، اما مفاد برخی قراردادها به گونه‌ای است که سازمان جنگل‌ها به صورت یک‌طرفه می‌تواند قرارداد را لغو کند. نورمحمد تربتی‌نژاد درباره توقف بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌های شمال کشور در سال‌ جاری، اظهار داشت: براساس مصوبات برنامه ششم توسعه باید برنامه توقف بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌های شمال کشور اجرایی شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه در صورت اجرایی شدن این برنامه نیازهای چوب کشور از چه راهی تامین می‌شود، گفت: یکی از راه‌های تامین نیاز چوب کشور زراعت و واردات چوب است که در دیدار هفته گذشته با وزیر جهاد کشاورزی بحث واردات چوب از روسیه در دوره‌ توقف بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌ها را مطرح کردند. 
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید نیاز کشور در صورت توقف بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌های شمال کشور از دو کانال واردات و زراعت چوب تامین شود، بیان کرد: توقف بهره‌برداری از جنگل یکی از اهداف آرمانی است و اگر با این دیدگاه به مساله نگاه کنیم هر روشی برای تامین نیاز چوب کشور صرفه اقتصادی دارد. 
وی با بیان اینکه باید در دو مسیر تامین چوب مورد نیاز کشور به موازات حرکت کنیم، تصریح کرد: ممکن است با مطرح شدن و توقف به‌یک‌باره بهره‌برداری از چوب جنگل تامین نیاز چوب کشور از زراعت امکان‌پذیر نباشد، اما اگر در این زمینه نیز وابستگی خارجی وجود نداشته باشد، بهتر است. تربتی‌نژاد در ادامه درباره شرایط شرکت‌هایی که مدت‌زمان قرارداد بهره‌برداری آنها از چوب جنگل به اتمام نرسیده، اظهارداشت: برخی از قراردادها بهره‌برداری طولانی‌مدت و ۹۰ ساله هستند، اما برخی قراردادهای پیمانکاران کوتاه‌مدت و مشروط بوده و مفاد قرارداد به گونه‌ای است که سازمان جنگل‌ها به صورت یک‌طرفه می‌تواند قرارداد را لغو کند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان با اشاره به اینکه توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها به‌علت عملکرد بد، قطع بی‌رویه درختان و قطع درختان بیش از محل نشانه‌گذاری‌شده توسط پیمانکاران اعمال شده است، خاطرنشان کرد: این قانون باید طبق زمان‌بندی اجرایی شود و با اجرای آن قرارداد پیمانکاران لغو می‌شود. 
۷۰ درصد بازار چوب ایران وارداتی است
اسماعیل الهیان، رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و سه‌لایی 

همان‌طور که در تمام صنف‌ها شاهد واردات کالا هستیم در این صنف نیز به علت کمبود منابع، بیش از ۷۰ درصد چوب‌های موجود در بازار وارداتی است. به عبارتی بخش زیادی از تراشه‌های چوب موجود در بازار وارداتی است. بسیاری از این کالاها از روسیه و گرجستان وارد کشور شده و مابقی هم به صورت اندک از کشور هلند در بازار عرضه می‌شود. البته کمبود منابع و مواد اولیه علت اصلی واردات این تراشه‌ها از دیگر کشور بوده و تمام نمونه‌های خارجی به صورت قانونی وارد کشور شده است. در سال‌های گذشته برخی افراد سودجو با قطع بی‌رویه درختان، جنگل‌های کشور را در وضعیت بحرانی قرار دادند و به همین سبب ما در بخش تراشه‌های چوبی و تولید محصولاتی که به چوب نیاز دارند با مشکل مواجه شده‌ایم؛ البته با پیگیری اقدامات سازمان‌های ذی‌ربط وضعیت جنگل‌های کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته است. هرچند کیفیت چوب‌های موجود در کشور به مراتب از نمونه‌های خارجی بهتر است، اما به علت کمبود منابع، بخش اندکی از سهم بازار در اختیار نمونه‌های داخلی قرار دارد. در حال حاضر ۵۰ درصد از MDF موجود در بازار وارداتی بوده و مابقی آن نمونه‌های داخلی است. همچنین در تولید نئوپان در کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و بخش اعظم نیاز بازار توسط تولیدات داخلی در این بخش تامین می‌شود. مشکلات بسیار است. در کنار واردات رکود نیز بر بازار سایه انداخته است. همچنین با وجود اینکه کسبه مالیات خود را محاسبه و پرداخت کرده‌اند، اما سازمان امور مالیاتی (براساس ماده ۱۶۹) گزارش فصلی افراد را تقاضا کرده و جریمه‌های سنگینی برای کسبه در نظر گرفته که این امر برای افراد مشکل‌ساز شده است؛ همچنین سنگ‌اندازی‌های بیمه و وزارت کار از دیگر مشکلاتی است که موجب شده بخش زیادی از واحدهای تولیدی و صنفی تعطیل شوند. نوسان بازار و وارداتی بودن بخش اعظم تولیدات موجود در بازار نیز موجب افزایش قیمت کالاها شده، به طوری که چوب روسی با رشد قیمت ۲۰ درصدی مواجه شده است. از طرف دیگر، نوسانات بازار ارز، تاثیر مستقیم بر قیمت کالاهای موجود در بازار داشته و علاوه بر این، افزایش تعرفه گمرکی موجب اوج‌گیری نرخ چوب، تخته و فیبرهای سه‌لایی شده است. این در حالیست که عدم ارائه ارز مبادلاتی از سوی سازمان مربوطه موجب شده تا هزینه واردات کالاها، روندی صعودی بگیرد و هم‌اکنون افراد با ارز آزاد، اقدام به واردات چوب کنند. همین موضوعات موجب کاهش میزان فروش کسبه و افزایش قیمت کالاهای موجود شده تا بازار در وضعیت کسادی قرار گیرد و هم‌اکنون بخش زیادی از واحد‌های صنفی تعطیل شده است. 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.