صفحه اصلی / شناخت فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی

شناخت فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی

با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی نشستی با عنوان " فرصت های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی" برگزار شد.
یکی از راه‌های توسعه استارتاپ‌های حوزه انرژی در کشور انتقال تجربیات موفق داخلی و خارجی است در این راستا با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی نشستی با عنوان " فرصت های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی" برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست شبکه سازی و توسعه دانش حوزه انرژی با عنوان "فرصت های استارتاپی در حوزه ذخیره سازی انرژی" با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی برگزار شد تا شاهد انتقال تجربیات موفق در این زمینه باشیم. ایجاد ارتباط و آشنایی با فعالیت های موفق داخلی و خارجی و کمک به شکل گیری استارتاپ ها در حوزه انرژی از جمله اهدافی است که برگزاری این نشست ها دنبال می کند. در این نشست که با همکاری شتابدهنده کسب و کارهای انرژی ققنوس و شرکت دانش بنیان ایرانیان سیستم برگزار شد، یکی از پژوهشگران ایرانی غیرمقیم به بیان تجربیات خود در خصوص راهاندازی استارتاپ ذخیرهسازی انرژی پرداخت. 
در آغاز این نشست درخصوص اهمیت ذخیرهسازی انرژی توضیحاتی ارائه شد. فناوری ذخیره سازی انرژی طیف وسیعی کاربردها از منازل تا نیروگاه های بزرگ را شامل می شود که هر یک برای رفع مشکل خود نیاز به فناوری خاصی دارد اما نکته مهم در طراحی ذخیره سازهای انرژی توجه به بحث اقتصاد انرژی است. قیمت متفاوت انرژی در ساعات مختلف روز، عدم دسترسی به انرژی در هر زمان و مکان و عدم دسترسی همیشگی به انرژی های تجدید پذیر اهمیت ذخیره سازی را نشان می دهد. برای ذخیره سازی انرژی از فناوری های مختلفی همچون چرخ طیار، پمپ آبی (تلمبه ذخیرهای)، باتری، ابرخازن و هیدورژن وجود دارد. هر یک از این فناوری ها بسته به کاربرد خود دارای مزایا و معایبی است. اما برای ذخیره سازی انرژی باید به پارامترهایی همچون راندمان و هزینه ذخیره سازی توجه کرد. 
بخش دوم این نشست درباره تجربه راه اندازی استارتاپ در حوزه انرژی بود که محقق و کارآفرین برجسته ایرانی تجارب خود را در خارج از کشور به اشتراک گذاشت. 
به گفته این کارآفرین، راه اندازی استارتاپ در این زمینه به دلیل نیاز به فناوری جدید شاید در ابتدا سخت باشد اما با ایجاد محصول و هدفگذاری صحیح در بازار و برداشتن گام های درست می توان مسیر را پشت سر گذاشت. همچنین توجه به این نکته که در این مسیر باید مرحله به مرحله پیش رفت و از ساخت و طراحی نمونه های آزمایشگاهی و کوچک به هدف بزرگ رسید ضروری است. استفاده از تجربه افراد که این مسیر را طی کرده اند نیز می تواند تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر بخشهای مشتری برای هر مرحله از توسعه محصول به درستی تعریف شود، گردش مالی ایجاد شده در شرکت، جذابیت لازم برای ورود سرمایهگذاران را ایجاد خواهد کرد. همچنین ایجاد و شکلگیری یک تیم در سال های نخست نیز مسئله مهمی است. شاید در روزهای نخست به نیروی انسانی زیادی نیاز نباشد همچنان که استارتاپ ما همراهی من و یک دانشجو آغاز شد و سپس با پیشرفت کار در طول زمان افراد دیگری به ما پیوستند.
وی همچنین در پایان به این نکته اشاره کرد که بخش اطلاعات و دیتا در حوزه بهینهسازی تولید و مصرف انرژی از حوزههای جذاب کسب و کار در دنیا بوده و در ایران نیز جای کار زیادی دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.