صفحه اصلی / شناسنامه‌دار کردن زیتون از تولید تا عرضه نیاز اصلی این صنعت است

شناسنامه‌دار کردن زیتون از تولید تا عرضه نیاز اصلی این صنعت است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مهدی عباسی روز یکشنبه اعلام کرد: با ساماندهی تمام مراحل تولید زیتون، ایران می تواند در حد کشورهای توسعه یافته در این محصول دارای شناسنامه باشد. 
مسئول شورای عالی زیتون خاطرنشان کرد: برندسازی به معنای شناسایی و هویت بخشی به باغداران و فعالان بخش فرآوری از مرحله تولید تا عرضه است که تمام مراحل کشاورزی، صنعت، نگهداری، فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری را شامل می شود که قابلیت پیگیری در تمام مراحل را دارد. 
وی با تاکید بر اینکه در استان های مختلف دارای محصول زیتون اکنون دو مشکل خشکسالی و سرمازدگی وجود دارد، گفت: در برخی استان ها مانند فارس و زنجان، کمبود آب مساله اصلی زیتون کاران است و بیشترین آسیب زیتون از خشکسالی است تا جایی که در استان فارس حدود ۲ هزار هکتار باغ ها به طور کامل خشک شده و در استان هایی مانند سمنان و گلستان سرمازدگی مشکل اصلی باغداران زیتون است. 
مسئول شورای عالی زیتون ایران با بیان اینکه دلیل اصلی همه این مشکلات سبقت اجرا از تحقیقات در بخش زیتون کاری است، بیان کرد: ابتدا باید تحقیق انجام می شد که آیا استانی قابلیت کشت زیتون را دارد یا خیر، اگر این ظرفیت بود، چه میزان آب نیاز بوده است و چه ارقامی باید کشت می شد. 
عباسی، با بیان اینکه در بخش های مختلف کشت و فرآوری زیتون آمار دقیق در کشور وجود ندارد، گفت: شناسنامه‌دارکردن فعالان زیتون از باغدار تا صنعتگر این حوزه یکی از راهکارهای به دست آوردن آمارهای دقیق است که در دستور کار قرار دارد. 
وی تاکید کرد: ردیابی میزان کشت، ارقام مختلف کشت‌شده، نوع بیماری‌های درختان و محصول، نوع آبیاری سنتی یا نوین، نوع خسارت های وارده و میزان بهره مندی بهره بردارای از حمایت های دولت، از جمله مواردی است که با شناسنامه دارکردن فعالان زیتون کشور قابل ردیابی است. 
وی گفت: بر اساس برخی آمارها بین ۳۰ تا ۴۰ درصد باغ های زیتون کشور تحت آبیاری نوین است و کسب آمارهای دقیق نیازمند بررسی های دقیق تر برای رونق بیشتر صنعت زیتون کشور است. 
مسئول شورای عالی زیتون ایران با اشاره به راه اندازی انجمن زیتون دراستان سمنان، افزود: شورای عالی زیتون سال ۱۳۸۷ با هدف ساماندهی تولید، تجارت و مصرف در کشور راه اندازی شد ولی این شورای به سمت تجارت تمایل پیداکرد که نیاز بود اساسنامه آن اصلاح شود، در سال ۱۳۹۴ با حمایت های اتاق بازرگانی اساسنامه اصلاح شد و انجمن های استانی زیتون راه اندازی شد. 
وی گفت: در چهار استان قزوین، زنجان، گلستان و فارس، انجمن زیتون فعال است و سمنان پنجمین استان صاحب این انجمن است، در مجموع، ساماندهی مسایل باغداران، زیتون کاران و صنعت این محصول از اهداف این انجمن است. 
مسئول شورای عالی زیتون ایران با اشاره به مشکل زیست محیطی در بخش فرآوری زیتون در کشور، گفت: هنوز مشکل پساب فرآوری زیتون برطرف نشده، عملیات مدیریت پساب زیتون از طریق جداسازی و ته‌نشینی از نظر زیست محیطی مورد قبول نیست و باید تصفیه شود تا به چرخه بازگردد، اکنون تصفیه خانه زیتون در کشور وجود ندارد و باید با برندسازی و هویت بخشی به صنعت زیتون استان ها این تصفیه خانه ها ایجاد شود. 
باغ های زیتون کشور ۸۵ و توسعه این باغ ها در استان سمنان حدود ۶ هزار هکتار است، در استان سمنان حدود ۴۵ هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی هستند. 
در انتخابات انجمن زیتون استان سمنان با حضور زیتون‌کاران، محمدعلی عرب پناهان، حسین گیلوری، حسین سعیدی، نصرالله حسنی، اسماعیل قباخلو، محمد احمدی و غلامرضا شهسواری به عنوان اعضای هیت مدیره انجمن زیتون استان سمنان انتخاب شدند. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.