صفحه اصلی / طرح تعطیلات زمستانه مدارس نظام آموزشی متمرکز را دچار مشکل می کند

طرح تعطیلات زمستانه مدارس نظام آموزشی متمرکز را دچار مشکل می کند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مهدی بهلولی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با بیان اینکه این طرح ابتدا با دلایلی همچون آلودگی هوا مطرح شد، اظهار داشت: اکنون امتحانات پایان سال و کنکور به صورت هماهنگ و متمرکز در یک زمان خاص در سراسر کشور برگزار می شود و تمامی اجزای سیستم آموزشی با هم هماهنگ است از این رو متفاوت کردن چند شهر در تقویم آموزشی به بهانه آلودگی هوا مشکلاتی را به وجود می آورد.
وی اضافه کرد: مساله دیگر در این طرح، تاریخ آغاز بازگشایی مدارس از ابتدا یا نیمه شهریورماه است که اگر نوستالژی اول مهر را دست نخورده باقی گذاشته و از سوی دیگر کلاس های درس را تا آخر خردادماه دایر کرده و برگزاری امتحانات را به تیرماه موکول کنیم، در هر دو حالت با مشکلاتی همچون نداشتن سیستم سرمایشی و وسایل خنک کننده مناسب در مدارس مواجه خواهیم شد.
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش تصریح کرد: علاوه بر این، بین افرادی که ارائه دهنده طرح تعطیلات زمستانی مدارس هستند ابهامات و اختلاف نظرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه این تعطیلات دو هفته یا یک ماه باشد و یا اینکه قرار است به چه نحو در نقاط مختلف کشور به اجرا در آید.
بهلولی کلیت طرح تعطیلات زمستانه مدارس را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در بسیاری از کشورها نیز تعطیلات ۸۰ روزه برای آموزش و پرورش و دانش آموزان در نظر گرفته می شود اما این تعطیلات به صورت متمرکز و پشت سر هم نیست بلکه به تعطیلات دو هفته ای و ۱.۵ ماهه تقسیم می شود.
 
**پراکندگی تعطیلات مدارس در طول سال، زمینه یادگیری بهتر دانش آموزان را فراهم می کند
 
وی اضافه کرد: در نظام آموزشی که اکنون در کشور ما حاکم است تعطیلات سه ماه تابستان موجب وقفه طولانی در روند آموزش دانش آموزان می شود که اگر بتوان این تعطیلات را در طول سال پراکنده کرد، فرصت و زمینه یادگیری بهتر بچه ها پس از یک تعطیلات کوتاه مدت فراهم می شود.
کارشناس امور آموزش و پرورش یادآور شد: نیاز به تجربه دوباره نیست، همین کلاس های تقویتی که تابستان در مدارس دولتی بدون دارا بودن وسایل خنک کننده برگزار می شود و گاه تنها یک کولر در راهرو برای چند کلاس گذاشته می شود، دانش آموز و معلم را به شدت کلافه می کند، حال در این شرایط چگونه می توان کلاس های درس را برگزار کرده و انتظار یاددهی و یادگیری مناسب را داشت؟
بهلولی ادامه داد: این مشکل در تهران به ویژه در مناطق مرکزی به دلیل گستردگی مدارس فرسوده بیشتر مشهود است و هر چند این مدارس از امکانات حداقلی وسایل گرمایشی همچون شوفاژ بهره مندند اما اکثر آنها فاقد دستگاه های خنک کننده هستند.
وی افزود: پیاده کردن طرح تعطیلات زمستانه مدارس نیازمند امکانات سخت افزاری و نرم افزاری است و بی توجهی به این موارد و اجرای زودهنگام طرح بدون فراهم کردن شرایط و زمینه های مناسب شاید نتیجه ای همچون اجرای شتابزده سیستم آموزشی ۳ – ۳ – ۶ به همراه نداشته باشد.
این کارشناس مسائل آموزش و پرورش تاکید کرد: این طرح تاثیری در آلودگی هوا ندارد و از آنجا که آموزش و پرورش وظیفه حفظ جان و سلامت دانش آموزان را به عهده دارد می تواند در مواقع اضطراری، مدارس را تعطیل کند البته باید توجه داشت که در برخی کشورها تدابیر دیگری برای آلودگی هوا اندیشیده شده از جمله اینکه در یکی از ایالت های صنعتی آمریکا، مدارس را به سیستم های تهویه قوی مجهز کرده اند تا هوای داخل مدرسه سالم بماند و بیرون از مدرسه نیز بچه ها از ماسک استفاده می کنند.
بهلولی با بیان اینکه بدون فراهم کردن پیش نیازهای سخت افزاری، اجرای این طرح به کاهش کیفیت آموزشی دامن می زند، اظهار داشت: در اجرای این طرح لازم است از نظرات مدیران مدارس و معلمان نیز بهره گرفته شود زیرا روش متمرکز کنونی در نظام آموزشی، ابتکار عمل را از مدیران در مناطق مختلف گرفته است از این رو باید اختیاراتی به آنان داده شود، کتاب های درسی با توجه به مناطق و فرهنگ های مختلف تدوین و پیش زمینه های لازم برای اجرای طرح مذکور آماده شود چرا که در غیر این صورت به ضد خود تبدیل خواهد شد.
عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۳ دی ماه در حاشیه جلسه هیات دولت از بررسی پیشنهاد تعطیلی مدارس از نیمه آذر تا نیمه دی‌ماه خبر داده و گفته بود: در کمیسیون زیربنایی دولت پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند. 
این در حالیست که سید محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش ۲۶ دی ماه در حاشیه نود و ششمین جلسه شورای اجتماعی کشور در وزارت کشور درباره این طرح اعلام کرد: تعطیلی میان فصل مدارس فقط برای آموزش و پرورش نیست، در واقع یک موضوع بین دستگاهی است و علاوه بر سازمان محیط زیست سایر سازمانها با این موضوع درگیر هستند و وزارت آموزش و پرورش بر روی این موضوع حرف دارد، این بحث به دلیل پیچیدگی هایی نیاز به بررسی بیشتر دارد بنابراین فعلا این موضوع به آینده موکول شده است. 
وی تاکید کرد: من با یک ماه اصلا موافق نیستم ولی تعطیلات دو هفته ای بین دو فصل اتفاق بیفتد از حیث آثار تربیتی و آموزش تاثیر مثبتی را در آموزش و یادگیری دانش آموزان دارد. 
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.