صفحه اصلی / زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در عراق به روایت رایزن بازرگانی ایران

زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در عراق به روایت رایزن بازرگانی ایران

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق با تشریح زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در عراق و برخی ظرفیت های صنعتی این کشور گفت که بیش از ۴۴۰ نوع کالای صنعتی در عراق تولید می شود.
زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در عراق به روایت رایزن بازرگانی ایران
« ناصر بهزاد» در حاشیه اولین نمایشگاه تولیدات صنعتی عراق در بغداد گفت: کشور عراق در دوبخش ایجاد ظرفیت جدید و احیای ظرفیت های بلااستفاده صنعتی برنامه ریزی کرده است و هم اکنون فرایند صنعتی شدن را دنبال می کند. 
وی ابراز داشت که تنوع خوبی در تولیدات صنعتی عراق ایجادشده است اما فرصت های قابل ملاحظه ای برای تکمیل این زنجیره از سوی شرکت های ایرانی وجود دارد که بخشی از آن در قالب تامین مواد اولیه و بخشی نیز در قالب همکاری مشترک فنی و مالی قابل پیگیری است. 
بهزاد یاداور شد که مدل همکاری بخش صنایع عراق عمدتا در ساختار دولتی عراق شکل گرفته و همکاری بخش خصوصی می تواند دربستر ارتقا بهره وری و اقتصادی شدن تولیدات انجام پذیرد.
رایزن بازرگانی ایران درعراق همچنین گفت: تولید انواع لوازم یکبار مصرف پزشکی، انواع پوشاک، سیمان و برخی مصالح ساختمانی مانند آجر، شن و ماسه، انواع لاستیک و تایر خودرو، فرش و تابلو فرش، آب معدنی و آبمیوه، دستگاه های کنتور برق و تجهیزات الکترونیکی، دکل و ترانس های برق، محصولات بهداشتی، شکر، پلاستیک، لوله پلی اتیلن، دارو ، ساندویچ پنل و …ازجمله تولیدات مهم عراق است 
بهزاد اشاره کرد : این تولیدات بغیر از محصولاتی است که توسط واحدهای بخش خصوصی عراق درحال برنامه ریزی است
بهزاد درخصوص وضعیت تولید سیمان عراق نیز گفت درحال حاضر ظرفیتی معادل حدود۲۰ میلیون تن ایجاد شده و تا دو برابر نیز پیش بینی شده اما باتوجه به مهیا بودن خطوط و نیاز به نوسازی صنعتی بویژه در بخش توسعه و نگهداری امکان همکاری های مشترک با محوریت وزارت صنایع عراق وجوددارد. 
رایزن بازرگانی ایران درعراق اشاره داشت دو شرکت اردنی و عراقی در سال های گذشته مجوز سرمایه گذاری تولید سیمان را داشته اند و امروز در شرایط برقراری ثبات بدنبال استفاده حداکثری ازاین فرصت هستند وامسال نیز در ماههای اخیر یک مجموعه ایرانی در میسان موفق به اخذ مجوز واردات کلینکر برای تولید سیمان شد.
بهزاد ابراز اطمینان کرد حضور مستقیم شرکت های توانمند ایرانی برای تولید در عراق بویژه در محصولاتی که هنوز نیاز بازار عراق است می تواند اثرات مثبتی برای این شرکت ها و نیز اقتصاد دو کشور داشته باشد.
گفتنی است گزارش های متعدد حاکی از اهتمام ویژه شرکت های بزرگ بین المللی و اروپایی به بازار ۳۷ میلیونی عراق در دوران پساداعش است. 
براساس گزارش های رسانه ای، حجم مبادلات غیر نفتی ایران و عراق در سال ۱۳۹۵ حدود ۸ میلیاد دلار بوده است. 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.