صفحه اصلی / اولویت با پژوهش های کارآفرین است

اولویت با پژوهش های کارآفرین است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، دکتر جعفر روشنیان که به تازگی به معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه منصوب شده است؛ استاد گروه دینامیک پرواز و کنترل دانشکده هوافضاست و سابقه معاونت پژوهش و فناوری و مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه را در کارنامه کاری خود دارد.
وی دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیر طوسی در مقطع کارشناسی و رشته مهندسی هوافضا، دینامیک پرواز و کنترل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه دولتی روسیه است و پیش از این به عنوان استاد برتر و محقق برتر دانشگاه نیز معرفی شده است.
روشنیان روز جمعه در مورد برنامه های آتی معاونت پژوهش و فناوری این دانشگاه گفت: در حوزه پژوهش مراحلی را پشت سر گذاشته و به موفقیت هایی به ویژه در حوزه تولیدات علمی رسیده ایم.
وی ادامه داد: این تولیدات در سطح بالایی قرار دارد؛ اما در بخش هایی کمتر کار کرده ایم؛ مانند فناوری، اشتغال و کارآفرینی. ثمره برنامه ها باید طوری باشد که دانش آموخته ها به کارآفرین تبدیل شوند.
روشنیان افزود: محور همه برنامه ها انجام پژوهش هایی است که به کارآفرینی منجر شود و با اینکه از قبل هم این رویکرد وجود داشته است؛ با جدیت بیشتری دنبال می شود.
پژوهش خوب باید تولید علم و اشتغال کند
استاد دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه خواجه نصیرطوسی در مورد اینکه آیا پرداختن به پژوهش برای کارافرینی منجر به کاهش تولیدات علمی در قالب مقاله و رتبه دانشگاه نخواهد شد، توضیح داد: اگر به سمت فناوری و اشتغال در حوزه هایی حرکت کنیم که شامل نوآوری نیز هست، یعنی تولید علم را کارافرینی ترکیب کنیم مقالات و تولید علمی کاهش نمی یابد ولی اگر پژوهش ها به مسائل روزمره مردم نپردازد نتیجه بیکاری دانش آموخته ها و عقب بودن تولیدات صنعتی کشور از دیگر کشورهاست.
وی تصریح کرد: بنابراین پژوهش خوب باید طوری مدیریت شود که تولید علم، اشتغال تولید کند. ضمن اینکه تولید علم غیر از تولید مقاله مصادیق دیگری مانند ثبت اختراع و ابداع هم دارد و در تولید علم نباید نگاه خود را به تولید مقاله محدود کنیم.
روشنیان در مورد فاصله ای که بین صنعت و دانشگاه وجود دارد توضیح داد: در همه دانشگاه های خوب کشور اساتید و نمونه های موفقی داریم که توانسته اند نیازهای صنعت را بشناسند و برای حل مشکلات صنعت پیشنهادهایی بدهند، اگر این ارتباط به شکل صحیحی تعریف شود و استاد دانشگاه فکر نکند تحقیق دانشگاهی انجام می دهد و صنعت با دید مثبت تری به دانشگاه نگاه کند فاصله بین این دو نهاد از بین می رود.
وی با اشاره به پیشرفت ها در صنعت هوافضا افزود: برای نمونه در صنعت هوافضا که به دانشگاه اعتماد شد اکنون کشور صاحب فناوری ساخت و پرتاب ماهواره است، هوافضا از قله های فناوری است و اگر از این نمونه های موفق برای دانشگاه و صنعت استفاده کنیم با نرخ مناسبی جلو خواهیم رفت.
اولویت های پژوهشی را تعیین می کنیم
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه نصیر در مورد اینکه آیا برای انجام پژوهش ها اولویت هایی در نظر خواهید گرفت گفت: اولین هدف تنظیم برنامه علمیاتی پژوهشی درازمدت و میان مدت است که از هر حوزه ای می خواهیم با توجه به مسائل کشور مانند انرژی، هوافضا، شیمی و غیره اولویت های خود را مشخص کند.
وی تصریح کرد: بعد از تنظیم این برنامه اولویت های پژوهشی دانشگاه مشخص شده و بر اساس آن حرکت خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.