صفحه اصلی / چهار مصوبه مغایر شرع و قانون اساسی شناخته شد، چهار مصوبه تایید شد

چهار مصوبه مغایر شرع و قانون اساسی شناخته شد، چهار مصوبه تایید شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح مصوبات شورای نگهبان پرداخت و افزود: لایحه موافقت نامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولت جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند(موافقتنامه چابهار)، طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷۸ قانون مجازات اسلامی مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی افزود: همچنین طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و طرح اصلاح بند ب تبصره ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تایید شد.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: طرح دو فوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران براساس اصول ۱۳، ۶۴، ۱۰۰ و ۱۰۵ و مفهوم اصل ۱۲ و تبصره ۱ ماده ۱ قانون اساسی (درمورد عضویت غیرمسلمان در شوراهای شهر) مغایر شرع و قانون اساسی شناخته شد.
کدخدایی یادآور شد: نظر قبلی فقهای شورای نگهبان درباره عضویت نداشتن غیر مسلمان در شوراهای اسلامی که بیشتر مردم آن مسلمان هستند نیز در اعلام نظر شورای نگهبان مدنظر قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانه های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضای مجازی به دلیل مغایرت با سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور به دلیل این که در این طرح قید شده که متمم بودجه سال جاری است و باید متمم های بودجه بصورت لایحه از سوی دولت ارایه شود دارای ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد بنابراین مخالف موازین شرع و قانون اساسی است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین با بیان این که اعضای شورای نگهبان از تصویب قوانینی برای سهولت خدمات رسانی به معلولان حمایت کردند، افزود: اما لایحه حمایت از حقوق معلولان به دلیل مغایرت برخی از مواد آن با اصول ۶۰ و ۷۵ قانون از نظر شورای نگهبان مخالف شرع و قانون اساسی شناخته شد.
کدخدایی تصریح کرد: همچنین دو مصوبه هیات وزیران که درباره اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی دارویی و تجهیزات کشور و اصلاح اساسنامه سازمام مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی بود، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته شد.
وی گفت: بیش از ۲۰ مورد از نامه های دیوان عدالت اداری نیز واصل شده است که فقها شورای نهگبان به هرکدام پاسخ مناسب ارایه کردند.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.