صفحه اصلی / حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان به ۳۸۵ میلیون دلار رسید

حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان به ۳۸۵ میلیون دلار رسید

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، ایران و قزاقستان در حال ایجاد شراکت های تجاری و اقتصادی هستند. سال گذشته دو کشور موافقتنامه های دوجانبه ای با هدف تقویت همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک به امضا رساندند.
 ایران و قزاقستان در حال ایجاد شراکت های تجاری و اقتصادی هستند. سال گذشته دو کشور موافقتنامه های دوجانبه ای با هدف تقویت همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک به امضا رساندند. در نتیجه این اقدامات، در ۱۰ ماه گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۳۸۵ میلیون دلار رسید که بخش عمده آن مربوط به صادرات قزاقستان به ایران بود. سال گذشته صدرات قزاقستان به ایران به ۳۳۹ میلیون دلار رسید. در حال حاضر حجم کل پروژه های دوجانبه ایران و قزاقستان ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.
مجتبی دمیرچی لو، سفیر ایران در قزاقستان گفت: «امروز قزاقستان در بخش معادن طلای ایران سرمایه گذاری کرده و ایران نیز شروع به سرمایه گذاری در صنعت معدن قزاقستان کرده است. دامنه همکاری ها در حال گسترش است. علاوه بر بخش تولید، تعدادی از پروژه های جدید در بخش های کشاورزی، ساخت و ساز، گردشگری و خدمات درمانی نیز اجرایی شده است. من اطمینان دارم که این ابتکارات روابط میان کشورهای ما را تقویت خواهد کرد.»
گشایش سرکنسولگری قزاقستان در بندرعباس نیز می تواند به تقویت هر چه بیشتر روابط تجاری بین دو کشور بیانجامد. به گفته دمیرچی لو، تصمیم استراتژیک مهم قزاقستان در این خصوص موجب سرعت گرفتن توسعه شراکت های اقتصادی خواهد شد. وی افزود، کالاهای قزاقی می توانند از طریق بندرعباس در ساحل خلیج فارس به اقیانوس هند برسند.
در پایان سال گذشته میلادی طرفین چند موافقتنامه حمل و نقل و لجستیک را به امضا رساندند. بر اساس این موافقتنامه ها، حمل محموله های تراتزینی از طریق خط آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران و بندر آکتائو در ساحل دریای خزر در حال اجرایی شدن است.
سفیر ایران در قزاقستان افزود: «سال گذشته، ما موافقتنامه هایی در زمینه همکاری در بخش به فعل در آوردن پتانسیل ترانزیتی مان به ویژه حمل و نقل کالا از اروپا به آسیا منعقد کردیم. قزاقستان می خواهد همکاری ها با منطقه خلیج فارس و هند را از طریق ایران تقویت کند. ماه گذشته، موافقتنامه ای در زمینه صادرات غلات و دانه های روغنی قزاقستان منعقد شد. به علاوه، تعدادی از موانع اداری برطرف شده و تعرفه ها نیز به منظور افزایش حجم مبادلات کاهش یافته است.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.