صفحه اصلی / مردم ایران نان قهوه ای و غذای دریایی کم می خورند

مردم ایران نان قهوه ای و غذای دریایی کم می خورند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، حمد رضا درستی روز یکشنبه در گفت و گو با تشریح چالش های تغذیه مردم ایران، افزود: متاسفانه مردم ، نان قهوه ای پرسبوس را نمی خورند بلکه از نان سفید استقبال می کنند؛ همچنین هنگام پخت برنج، آن را می جوشانند و آب آن را دور می ریزند و اصطلاحا «چلو» می پزند ؛ تا زمانی که ما این مشکلات تغذیه ای در جامعه را داریم با بیماری هایی مانند پوکی استخوان ، دیابت، کمردرد و پا درد ، احساس بی حالی و چاقی روبرو خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: شیوع بالایی از چاقی در ایران وجود دارد و همزمان درصد قابل توجهی از کودکان لاغر و کوتاه قد باقی مانده اند، میزان کمبود ویتامین دی( D )در جامعه بسیار بالا رفته است . 
درستی ادامه داد : کمبود دریافت روی ، ید ، سلنیوم و همچنین کلسیم به دلیل مصرف نکردن لبنیات کافی و غذاهای دریایی نیز قابل توجه است. 
وی اضافه کرد: از سوی دیگر مصرف غذاهای فوری افزایش یافته و در عین حال اصول سلامت تغذیه را در غذاهای سنتی خود رعایت نمی کنیم بطورمثال مردم سبزی قرمه را سرخ می کند و از گوشت پرچربی در پخت آن استفاده می کنند؛ همچنین کوکوسبزی ، بادمجان و کدو را با روغن فراوان، سرخ می کنند و بعد می پزند که همه اینها نشان دهنده اشکالات تغذیه ای است.
مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: کیفیت گوشت مورد استفاده در غذای سنتی ما یعنی کباب کوبیده نیز پایین است ؛ از سوی دیگر مردم لبنیات مصرف نمی کنند و اگر هم مصرف کنند ترجیح می دهند که لبنیات پرچرب بخورند .
درستی افزود: میوه و سبزی در حد نیاز در جامعه مصرف نمی شود. مردم تمایل به مصرف گوشت قرمز دارند درحالیکه گوشت سفید ، سالم تر است بنابراین تا زمانی که رفتار و روحیات مردم در تغذیه به مصرف غذاهای ناسالم تمایل دارد، مواد مغذی در بدن کاهش یافته و چاقی زیادی در جامعه خواهیم داشت.
وی به مردم توصیه کرد که غذای دریایی و سبزی بخارپز و آب پز مصرف کنند و میوه ها را کاملا شسته و ترجیحا با پوست ، بخورند.
وی درباره راهکارهای برطرف کردن مشکلات تغذیه ای و نقش مردم و دولت در این زمینه ، خاطرنشان کرد: دولت باید با اطلاع رسانی و در اختیار قرار دادن مواد غذایی مناسب به تغذیه سالم ، کمک کند بطورمثال می تواند آرد سبوس دار نانوایی را ارزان تر در اختیار آنها قرار دهد و همزمان اطلاع رسانی کافی نیز داشته باشد درحالیکه متاسفانه حتی در پخت نان سنگک نیز از آرد سفید استفاده می شود.
مدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سوبسید دادن به شیر و لبنیات و آرد سبوس دار یک بُعد راهکار است چراکه مردم نیز باید با انتخاب مواد غذایی سالم به سلامت خود کمک کنند ؛ در حال حاضر مردم می دانند غذایی سالم نیست اما به دلیل مزه خوشایند، آن را مصرف می کنند.
درستی یادآور شد: طی ۱۵ سال گذشته ، وضعیت لاغری و کوتاه قدی رو به بهبود رفته و از سوی دیگر دانش تغذیه ای مردم نیز افزایش یافته است اما هنوز تا ایده آل ، فاصله زیادی داریم.
گفتنی است ، بسیج ملی تغذیه سالم که از ۱۵ دی ماه جاری در سراسر کشور با شعار 'چاقی یا سلامتی ، انتخاب با شماست' شروع شده است تا سی ام همین ماه ادامه دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.