صفحه اصلی / ایران و اروپا در هفته های آینده دیپلماسی قوی در پیش خواهند گرفت

ایران و اروپا در هفته های آینده دیپلماسی قوی در پیش خواهند گرفت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ امروز شنبه با 'رضا سیاح' خبرنگار خود در تهران درباره تمدید تعلیق تحریم های ایران در چارچوب توافق هسته ای (برجام) ازسوی رئیس جمهوری آمریکا که بارها تهدید به خروج از این توافق چند جانبه بین المللی کرده است، گفت و گو کرد و از او با توجه به هشدار ترامپ درباره واکنش ایران پرسید. 
خبرنگار فرانس ۲۴ پاسخ داد: نخستین واکنش صبح امروز از سوی وزارت امور خارجه ایران بود که با صدور بیانیه ای اعلام کرد توافقی که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید ،قابل مذاکره مجدد نیست و تصریح کرد ایران به مفاد آن پایبند بوده و شرایط اضافی براین توافق را نخواهد پذیرفت. محمد جواد ظریف وزیرخارجه ایران نیز لفاظی های ترامپ را تلاشی مذبوحانه علیه توافق توصیف کرد .
خبرنگار فرانس۲۴ افزود: انتظار واکنش های بیشتری از سوی مقامات ایرانی دراین باره می رود. مقامات ایران بیان خواهند کرد که تصمیم ترامپ در تمدید تعلیق تحریم ها، نشان دهنده آن است که این توافق جواب داده و از حمایت گسترده بین المللی برخوردار است و به همین دلیل رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند آن را از بین ببرد.
خبرنگار این شبکه فرانسوی در تهران ادامه داد: فکر می کنم در پشت پرده، مقامات ایران دراین باره جشن نگرفته باشند، چراکه آنها از اقدامات مایوس کننده رئیس جمهوری آمریکا که هر سه یا چهارماه باید منتظر باشند که او چه تصمیمی درباره این توافق خواهد گرفت، خسته شده اند.
سیاح افزود: برای ایرانی ها کاملا روشن شده است که ترامپ تمایل به تخریب این توافق دارد. شب گذشته وی تهدید کرد که باید به شروط این توافق افزوده شده و برنامه موشکی بالستیک ایران نیز محدود شود. درهفته ها و ماه های آینده باید دید که ایران چگونه به آن واکنش نشان می دهد.
خبرنگار فرانس۲۴ درتهران درعین حال اظهار داشت: ایران احساس می کند که به کمک و حمایت اروپایی ها برای بازداشتن ترامپ در تخریب این توافق نیاز دارد و در هفته ها و ماه های آتی ایران و اروپا، دیپلماسی قوی در پیش خواهند گرفت. البته باید به یاد داشته باشید که واشنگتن نیز با اروپایی ها لابی خواهد کرد و پرسش این خواهد بود که آیا اروپایی ها در کنار ایران و توافق هسته ای خواهند ماند یا در برابر خواسته واشنگتن و دولت ترامپ زانو خواهند زد که محدودیت هایی (بر توافق) افزوده شود یا اینکه این توافق مورد مذاکره مجدد قرار می گیرد؛ امری که ایران می گوید آن را نمی پذیرد.
به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ امروز شنبه تمدید تعلیق تحریم های ایران و حفظ توافق از سوی ترامپ را در فهرست خبرهای نخست خود قرار داد و اعلام کرد: با تمدید تعلیق تحریم های ایران از سوی ترامپ، توافق هسته ای، دستکم برای ۴ ماه دیگر بر سرجای خود باقی ماند. 
فرانس۲۴ افزود: زمانی که توافق چندجانبه هسته ای ایران، در جولای ۲۰۱۵ به امضا رسید، کنگره آمریکا تعلیق تحریم های ایران را منوط به تایید و تصویب رئیس جمهوری وقت در دوره زمانی هر چهار ماه یکبار کرد. دراین مدت نمایندگان کنگره تمایلی برای ایجاد وقفه در توافق هسته ای ایران نداشتند، درحالیکه ترامپ هربار موضوع ضرب الاجل برای توافقی که آن را 'بدترین و یک طرفه ترین' توافق می خواند، تعیین می کرد. 
این رسانه فرانسوی تاکید کرد: به رغم آنکه ترامپ این توافق را فاجعه بار می خواند، اما اروپایی ها در کنار چین و روسیه آن را یک 'پیروزی دیپلماسی' و امنیت بین الملل می دانند. ترامپ خواستار اعمال تحریم ها درباره مواردی غیر از توافق هسته ای است. 
این شبکه تلویزیونی فرانسوی سپس به واکنش محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران پرداخت و گزارش داد ظریف این اقدام را تلاشی برای خدشه دار کردن یک توافق قوی ازسوی رئیس جمهوری آمریکا دانست. 
فرانس۲۴ ادامه داد: ترامپ با تمدید تعلیق تحریم ها علیه ایران، توافق هسته ای را با مهلت چهار ماهه مواجه کرد. حال، آیا ترامپ به اولتیماتوم خود عمل خواهد کرد؟ این حدس و گمان هر فردی است. 
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون دو بارتعلیق تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران را امضا کرده بود، جمعه شب (شب گذشته) برابر با ۲۲دی ماه برای سومین بار و به رغم ناخشنودی از توافق بین المللی هسته ای ایران (برجام)، تعلیق این تحریم ها را به گفته خودش برای آخرین بار، تمدید کرد.
رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای با تکرار ادعاهای نخ نمای خود علیه ایران، امضای هر قانونی از سوی کنگره برای حفظ برجام را منوط به شرط هایی کرد.
وی تاکید کرد که هر قانونی در این زمینه باید دارای این ۴ شرط باشد: ۱- باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی را بدهد.۲- تضمین کند که ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته ای نزدیک نخواهد شد.۳- مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم های هسته ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند.۴- باید صریحا موشک های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم های شدید قرار دهد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بلافاصله در واکنش به اظهارات ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: سیاست ترامپ و بیانیه امروز وی تلاش‌های مذبوحانه ای برای خدشه دار کردن یک توافق محکم چندجانبه است که همزمان بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ آن توافق را نیز به شکل مغرضانه‌ای نقض می‌نماید. برجام قابل مذاکره مجدد نیست: بجای تکرار لفاظی‌های کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل کند.
وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای درخصوص تمدید اسقاطیه های الزامی تحریم های برجام و برخی تحریم های جدید از سوی دولت آمریکا نوشت: ایران صراحتا تاکید می کند که هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.