صفحه اصلی / دفاع از معافیت‌های مالیاتی

دفاع از معافیت‌های مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, وزیر اقتصاد معتقد است برخی معافیت‌های مالیاتی ضروری است و در این زمینه بهتر است به این موضوع توجه کنیم که بخش‌های معاف هم کارنامه شفافی ارائه کنند. او همچنین می‌گوید از فردا امکان فروش سهام آن دسته از سهامداران کنتورسازی که تا ۲۰۰۰ سهم دارند، محقق می‌شود.
مسعود کرباسیان که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شرکت کرده بود، درباره وضعیت معافیت‌های مالیاتی و این انتقاد که ۵۰ درصد اقتصاد ایران از مالیات معاف است، گفت: برخی معافیت‌ها ضرورت دارند مثلا معافیت شرکت دانش‌بنیان و مناطق کمتر توسعه‌یافته باید وجود داشته باشد. درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور هم باید بگویم که او تاکید دارد که باید همه کارنامه مالیاتی شفاف داشته باشند و اگر قرار است کسی معاف از مالیات باشد باید نرخ مالیاتی وی به صفر برسد یعنی ضمن اینکه ما اطلاعات لازم را از وضعیت مالی بخش‌های مختلف اقتصاد ایران داشته باشیم ولی بخش‌هایی که ضروری است، از پرداخت مالیات معاف باشند.
کرباسیان درباره بخش کشاورزی نیز توضیح داد: در این بخش مواردی که برای سرمایه‌گذاری در دوره خاص مطرح می‌شود، باید معاف باشند. همچنین در ماده ۱۲ مالیات ارزش افزوده هم بخش‌هایی مانند دارو و کالاهای اساسی معاف شده با این حال ما معتقدیم همه بخش‌ها باید شفاف باشند.
وزیر اقتصاد این موضوع را هم گفت که طبق گفته رئیس‌جمهوری باید به سمت بازتوزیع مالیات‌ها برویم تا به این ترتیب به سمت رفع فقر مطلق حرکت کنیم. این را هم بگویم که در سال‌های گذشته یکی از برنامه‌های ما افزایش سهم مالیات در بودجه بوده است، همچنان که در سال ۱۳۹۲ سهم نفت در اقتصاد ۴۳ درصد بود و در سال ۱۳۹۵ این سهم به ۲۶ درصد رسید چرا که سهم بخش مالیاتی بیشتر شده بود.
او در پاسخ به این سوال که آیا در موضوع سهام عدالت شرکت‌های سهام عدالت ارزش اسمی خود را پر کرده‌اند، گفت: قرار بر این بود که در ۱۰ سال گذشته شرکت‌ها ارزش اسمی خود را پر کنند که این امر محقق شده و توانستند ۵۳۰ هزار تومان را به ازای هر سهم پر کنند و البته وقتی محاسبه می‌کنیم متوجه می‌شویم که واحدهای سودآور در سال ۱۳۹۵ باید به متوسط ۱۵ درصد سود پس از کسب مالیات دست پیدا می‌کردند که این امر محقق شده است.
وزیر اقتصاد در ادامه سخنانش با بیان اینکه باید مالکیت به مردم واگذار شود، گفت: تاکنون دولت محافظت کرده، ولی از سال یازدهم به بعد باید مالکیت واگذار شود و ما انتظار داریم که سوددهی بالاتر رود. باید بگویم که بعد از برگزاری مجمع شرکت‌ها مجاز به تقسیم سود در هشت ماهه بعد هستند.
او درباره تقسیم سود نیز چنین توضیح داد که اکنون از سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده به عبارتی یک‌سوم را پرداخت کرده‌ایم و تلاش ما بر این است که سود به صورت کامل به حساب مردم واریز شود.
کرباسیان درباره افزایش وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان نیز گفت: به رئیس‌جمهوری گزارش‌هایی توسط بانک‌ها ارائه شده بود که به موجب آن، بانک‌ها در سال جاری ۵۵۰ هزار فقره وام ازدواج پرداخت کرده‌اند که نشان می‌دهد بانک‌ها در این موضوع پای کار هستند. رئیس‌جمهوری هم تصمیم گرفته است وام ازدواج را افزایش دهد که قاعدتاً باید از اول سال اجرایی شود.
وی در ادامه سخنانش درباره وضعیت بانک‌ها چنین توضیح داد که از اواسط سال گذشته تاکنون ۲۴ هزار میلیارد تومان به سرمایه بانک‌های دولتی افزوده شده است و بانک مرکزی هشت هزار میلیارد تومان از طلب خود را به عنوان افزایش سرمایه به بانک‌ها ارائه کرده است و دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ برای افزایش سرمایه بانک‌ها اقدام جدی کرده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه باید فروش دارایی‌ها در بانک‌ها جدی گرفته شود، گفت: در این زمینه اقدامات مهمی انجام شده است و اگر نگاهی به گذشته بیندازیم متوجه می‌شویم که روند اکنون بهتر از پیش در دست پیگیری است. همچنان که در سه سال گذشته تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان از اموال واگذاری شده ولی ما اکنون هدفگذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی داریم که باید در مدت‌زمان تعیین‌شده محقق شود. همچنین ما تاکید داریم که بانک‌ها هم شعب اضافی خود را بفروشند.
او در پاسخ به این سوال که آیا تغییراتی در مدیران بانک‌ها اعمال خواهد شد یا خیر، به این سوال پاسخ روشنی نداده و بیان کرد: تغییر مدیرعامل بانک‌ها براساس ضرورت می‌تواند وجود داشته باشد و از اساس تغییرات ممکن است در هر مقطعی اتفاق بیفتد.
کرباسیان درخصوص مدیریت بازار ارز نیز چنین توضیح داد که بانک مرکزی مدیریت بازار ارز را انجام می‌دهد و بانک مرکزی و دولت اکنون به طور جدی پیگیر مراقبت از وضعیت ارز هستند و حتما توجه داریم که پس از گذر این ایام به سمت آرامش بازار برویم و بار دیگر روند نزولی را در بحث ارز پیگیری کنیم.
وی این نکته را هم گفت که باید به بحث تنوع ارزی توجه کنیم. اکنون شریک اول تجاری ما چین است و باید دقت کنیم که بازار ارز ما نسبت به ارزهای دیگر هم ملتهب نباشد.
وزیر اقتصاد به موضوع اهمیت پیمان‌نامه‌های دوجانبه پولی هم اشاره کرد و گفت: در هفته گذشته بانک ملی با یکی از بانک‌های ترکیه قرارداد لیر- ریال امضا کرد و امروز هم با کمیسیون مشترک روسیه برای کارت‌های شتاب صحبت کرده‌ایم و امور آن در دست پیگیری است.
کرباسیان در ادامه سخنانش در پاسخ به این موضوع که وعده‌هایی درباره بسته نماندن نمادهای بازار سرمایه داده بود، از عملکرد خود دفاع کرد و گفت: تعداد نمادهای بسته تقریبا نصف شده است همچنان که در بورس از ۳۷ نماد بسته به ۲۰ نماد در فرابورس از ۱۲ نماد به ۸ نماد و در بانک‌ها از ۸ نماد به ۴ نماد کاهش پیدا کرده است.
وی توضیح داد: نمادهایی که امکان داشته باز شده است و برخی که متوقف هستند به دنبال دلایل حقوقی چنین وضعیتی دارند. البته باید بگویم که فقط یک بانک دولتی داریم که نماد آن بسته است.
وزیر اقتصاد درباره وضعیت سهام کنتورسازی نیز اعلام کرد که از امروز (۲۰ دی‌ماه) سهامداران کنتورسازی که تا ۲۰۰۰ سهم دارند می‌توانند سهام خود را بفروشند، مابقی را هم مقام قضایی ایستاده تا دارایی‌ها فروخته و تامین شود و سپس کسانی که تمایل دارند پول خود را بگیرند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.