صفحه اصلی / وفور قطعات تقلبی خودرو در بازار

وفور قطعات تقلبی خودرو در بازار

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سلطه قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو و همچنین استفاده از آن در برخی خطوط تولید خودروسازان باعث شده مردم با مشکلات فراوانی مواجه شوند. به عبارتی وضعیت بازار قطعات یدکی خودرو با افزایش تولید خودروها شاهد نابه‌سامانی‌های گسترده‌ای است، تا جایی که این روزها خرید قطعات باکیفیت به یک چالش بزرگ برای خریداران تبدیل شده است و در بازار طیف گسترده‌ای از قطعات اصلی، قطعات تقلبی، برندهای متفرقه، قطعات وارداتی با کیفیت‌های پایین، قطعات وارداتی باکیفیت اصلی و با قیمت‌های بالا، قطعات قاچاق و مواردی از این دست هستیم. طبق آمار منتشرشده از سوی گمرک ایران، واردات قطعات منفصله برای تولید وسایل نقلیه موتوری در ۹ ماهه سال جاری رتبه اول واردات کشور را به خود اختصاص داد. براساس آمار تجارت خارجی قطعات منفصله به‌منظور تولید خودرو در این مدت رشد ۱۰۴.۹ درصدی را به لحاظ ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است. آمار تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه سال جاری نشان می‌دهد قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری با «ساخت داخل ۱۴ تا ۳۰ درصد» به ارزش یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار به کشور وارد شده و در رتبه اول جای گرفته است؛ با توجه به اینکه در هشت ماه سال گذشته واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری به ارزش ۶۰۵ میلیون دلار صورت گرفت، بنابراین میزان واردات قطعه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰۴.۹ درصدی داشته است؛ براساس این آمار، سهم ارزشی قطعات واردشده به کشور از مجموع واردات به کشور در مدت‌زمان یادشده ۳.۳۱ درصد بوده است. صعود قطعات منفصله به صدر جدول واردات کشور در حالیست که واردات قطعات منفصله در هشت ماهه سال جاری در رتبه سوم قرار داشت؛ بر این اساس افزایش میزان ورود قطعات به کشور در آذرماه امسال موجب شده که این بخش در رتبه اول جای بگیرد؛ آنگونه که به‌نظر می‌رسد رشد واردات قطعات منفصله با رشد تولید خودروهای پسابرجامی و چینی روند صعودی به خود گرفته است. در این رابطه بهرام شهریاری، عضو انجمن خودروسازان اظهار کرد: متأسفانه مدتی است شاهد بروز چنین مشکلاتی هستیم که قطعات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار به وفور یافت می‌شود. وی افزود: اما نکته دیگری که باعث شده صنعت خودرو با چالش فراوان دست و پنجه نرم کند، این است که این قطعات تقلبی و بی‌کیفیت وارد خطوط تولید شده‌اند و اکنون در خودروهای تولیدی استفاده می‌شوند. به گفته شهریاری، علت این مشکلات نبود نظارت کافی و لازم روی مبادی واردات و کیفیت محصولات است. وی افزود: بیشتر این محصولات از کشور چین وارد می‌شود و بی‌تفاوتی مسئولان دلیلی شده تا این قطعات به صورت لجام‌گسیخته حضور پررنگ داشته باشند. وی ادامه داد: مردم هم به این نوع فعالیت‌ها عادت کرده‌اند و چیزی نمی‌گویند. شاید دلیل این است که از مشتری حمایت نمی‌شود. اما محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو بخشی از صحبت‌های شهریاری را تکذیب کرد و گفت: به هیچ‌وجه قطعات بی‌کیفیت و تقلبی وارد چرخه تولید نشده‌اند. وی افزود: اکنون کالای باکیفیت با برند مشخص در بازار موجود است و افراد می‌توانند برای اینکه با این مشکلات روبه‌رو نشوند از نمایندگی‌های مجاز و رسمی خرید کنند. همچنین احمدرضا رعنایی، نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور می‌گوید: تجمیع اتحادیه و قطعه‌سازان می‌تواند در افزایش سطح آگاهی مردم و حقوق مصرف‌کننده بسیار تأثیرگذار باشد و همچنین می‌تواند کمک بزرگی برای دولت نیز باشد. در سال‌های گذشته تحریم سبب کاهش کیفیت قطعات تولیدی شده بود، اما در شرایط فعلی تمامی قطعه‌سازان کیفیت محصولات خود را افزایش داده‌اند.
اتصال پیچ و مهره در خطوط تولیدی خودرو
علی فراهانی، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن
هنگامی که صحبت از مشارکت خودروسازی‌های خارجی با صنعت خودروسازی کشور به میان آمد، این تفکر وجود داشت که با همکاری خودروسازهای مطرح این صنعت در کشور دچار تحول خواهد شد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده و شاهد هستیم که اکثریت قریب به اتفاق خودروسازان با اتکا به حمایت‌های مختلفی که از آن برخوردارند، به واردات قطعات مورد نیازشان اقدام کرده و به واقع در خطوط تولیدی، پیچ و مهره‌ها به یکدیگر متصل و سپس این محصولات با نام تولیدات داخلی روانه بازار می‌شوند. این در حالیست که در اظهاراتی که درباره برجام و پسابرجام می‌شد، همواره سخن از آینده روشن صنعت قطعه‌سازی بوده، اما امروز شاهد هستیم که هیچ نشانه‌ای از توجه به آینده اقتصادی قطعه‌سازان داخلی و انتقال فناوری‌های نوین به این بخش از صنعت که هنگام انعقاد قراردادهای خودرویی پسابرجامی مسئولان بارها از آن سخن گفتند، نیست و نمی‌توان امید داشت که سهم قطعه‌سازان از این خودروها دیده شده باشد، در حالی که همه می‌دانیم مسیر خودروسازی از ارتقای فناوری و افزایش تولید قطعه‌سازی می‌گذرد.

روند ورود کالا از دسترس ما خارج است
علی‌اکبر بخشی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو
اینکه چرا قطعات بی‌کیفیت خودرو وارد کشور می‌شود به موضوع عدم نظارت و رسیدگی مناسب برمی‌گردد. این درحالیست که واردات کالاهای بی‌کیفیت فقط مختص به این بخش نمی‌شود و امروزه تمام صنایع و صنف‌ها را درگیر کرده است. هم‌اکنون بازار لوازم یدکی با چالش جدی حضور قطعات یدکی بی‌کیفیت مواجه است و در سطح بازار به فروش می‌رسد، این در حالیست که علاوه بر کیفیت پایین این قطعات، قیمت نیز به‌شدت بالاست و همین امر سبب شده تا برخی از قطعات یدکی با ۵ دست واسطه به دست مردم برسد. ما تنها متولی توزیع قطعات هستیم و روند ورود کالا از دسترس ما خارج است، اما ما بارها به متولیان امر نامه نوشتیم و درخواست کردیم که مانع ورود و تولید این دسته از کالاها و قطعات بی‌کیفیت شوند. مبارزه با ورود کالای بی‌کیفیت نیاز به عزم ملی دارد و این امر که اتحادیه این تعهد را بدهد که واردات کالاهای بی‌کیفیت را ریشه‌کن می‌کند در حد توان ما نیست، بلکه نیاز به ت
تصمیم گیری در سطح کلان دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.