صفحه اصلی / ضرورت توسعه نقش‌آفرینی کسب و کارهای استارتاپی در حوزه انرژی

ضرورت توسعه نقش‌آفرینی کسب و کارهای استارتاپی در حوزه انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در ابتدای این نشست، ناصر باقری مقدم دبیر کمیته مدیریت طرح این برنامه در حوزه انرژی به معرفی اقدامات انجام شده در دبیرخانه برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری در حوزه انرژی پرداخت.
محمدصادق خیاطیان مشاور معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی نیز در ادامه این نشست، ضمن معرفی برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری و رویکردهای مدنظر در آن، با تشریح نقشه مفهومی حاصل از مطالعات مرحله پیش‌آینده‌نگاری و مرور روندها و کلان-روندهای شکل دهنده به کسب و کارهای آینده، به تبیین جایگاه پراهمیت استارت‌آپ‌ها در تصاویر آینده پرداخت.
وی همچنین عنوان کرد: در این برنامه، به دنبال تدوین سندهای سیاستگذاری نبوده و سعی بر این است که بتوانیم گفتمان جدیدی مبتنی بر تصویر آینده حوزههای مورد تمرکز در برنامه و شناسایی و معرفی مدل های موفق کسب و کارهای استارتآپی فعال در حوزههای مختلف، ایجاد کنیم و به سمت خلق جامعه دانشی مبتنی بر نگاه به آینده گام برداریم.
جعفری یکی از اعضای دبیرخانه برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری در حوزه انرژی نیز در این نشست، به ارائه گزارشی از گذار انرژی و فرصت‌های کسب‌وکار در آن پرداخت. 
وی در ادامه بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، در این گذار، کنشگران اصلی انرژی بجای شرکت‌های بزرگ، استارت‌آپ‌ها خواهند بود.
جعفری همچنین به تهدیدها و فرصت‌های شغلی حاصل از این گذار در آینده اشاره کرد و گفت: شرکت های بزرگ انرژی جهان بر روی استارت‌آپ‌ها سرمایه گذاری های کلانی کرده اند و شرکتهای بزرگ فعال در حوزه انرژی در سطح بینالمللی به دنبال بهره گیری از توان استارتاپ ها و ایجاد اکوسیستم استارتاپی در شبکه همکار خود هستند.
کاظم کاشفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت توجه به اهمیت حوزه انرژی و ارتباط با آن سایر حوزه ها را نکته ای بسیار مهم دانست و گفت: در نظر گرفتن برهم‌کنش انرژی، محیط زیست و اقتصاد شیوه صحیح نگریستن به مسائل حوزه انرژی است.
وی همچنین ادامه داد: با توجه به جایگاه کشور در میان ده کشور با بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه ای، یکی از اولویتهای انرژی کشور و فرصتهای نقش آفرینی استارتآپها حوزه کربن زدایی است. 
کاشفی توجه به حمایتهای بینالمللی موجود برای انجام پژوهشها و پروژههای تحقیقاتی و اجرایی در این حوزه را به عنوان فرصتی نام برد که باید مورد توجه کسب وکارهای این حوزه و از جمله استارتآپ ها قرار گیرد. 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت با معرفی حوزههای دارای فرصت کارآفرینی در مدیریت کربن تصریح کرد: هر یک از این ابعاد برای فعالیت استارت‌آپ‌ها و حوزه‌های کسب‌وکار پتانسیل‌های بالقوه ای دارند.
در ادامه این نشست، یدالله سبوحی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به مبانی نظری موجود در حوزه انرژی از جمله تاریخچه تکامل حامل‌های انرژی و کسب‌وکارهای این حوزه اشاره و بر ضرورت توجه به خدمات انرژی بجای حامل‌های انرژی تاکید کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مقوله آینده انرژی، چالش جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای و لزوم توجه به بهینه‌سازی پرداخت. 
سبوحی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی استارت‌آپ‌ها، گفت: نبود صندوق‌های حمایتی در این حوزه و دشواری دریافت تسهیلات از جمله این چالش ها است.
مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات معاونت علمی و فناوری در حوزه انرژی و بهینه‌سازی آن اشاره کرد.
نشست با پرسش و پاسخ حاضرین و سخنرانان ادامه یافت و در آن فعالان حوزه استارت‌آپی دغدغه‌ها و مسائل خود را مطرح کردند. در پایان نیز علی‌اکبر مهاجری، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو به ضرورت ادامه یافتن این گونه نشست ها در آینده اشاره کرد و راه‌حل مناسب مسائل پیشِ روی استارت‌آپ‌ها را زایش فکری حاصل از این قبیل نشست‌ها دانست.
در این نشست علی‌اکبر مهاجری، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، دکتر یدالله سبوحی، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد صادق خیاطیان مشاور معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، کاظم کاشفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت، باقری مقدم دبیر کمیته مدیریت طرح این برنامه در حوزه انرژی، حضور داشتند.
 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.