صفحه اصلی / شرکت‌ها به سمت اتحاد استراتژیک بروند

شرکت‌ها به سمت اتحاد استراتژیک بروند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، امروز خانه صنعت، معدن و تجارت ایران میزبان جمعی از فعالان اقتصادی، روسای انجمن‌ها و تشکل‌‌ها، دانشگاهیان و… برای بررسی وضعیت بازار کالاهای ایرانی بود. در این نشست که با محوریت «کاربرد بازاریابی نوین در توسعه بازار کالاهای ساخت ایران» برگزار شد، دغدغه‌ها و مشکلات تولیدکننده‌های داخلی مورد بررسی قرار گرفت. 
 در این نشست فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف به ضعف بازاریابی محصولات داخلی اشاره کردند و راهکارهای ارائه دادند. همچنین به آسیب‌شناسی وضعیت تولیدات بومی و روستایی پرداخته شد که به دلیل ضعف در دانش کارآفرینی و مارکتینگ، در زمینه فروش محصولات و ارتقای سطح تولیدات موفق عمل نکرده‌اند. در این نشست همچنین بر توانمندسازی تولیدکننده‌‌های روستایی برای ارتباط با بازار و فروش محصولات تولیدی تاکید شد. 
در ادامه این نشست فاطمه داداشیان  از اعضاء کمیسیون زنان و مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم و   به جمع‌بندی صحبت‌های مطرح‌شده در جلسه پرداخت. وی با بیان اینکه بعد از ذکر مشکلات باید به طوری جدی به این مساله بپردازیم که در این زمینه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم، ادامه داد: یک بخش و NGO ما به اسم خانه صنعت، معدن و تجارت ایران داریم که می‌تواند به عنوان حلقه واسط با حکومت نقش خود را ایفا کند و مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدکننده‌ها را به مسئولان انتقال دهد و با صاحبان صنعت دیالوگ برقرار کند. داداشیان تاکید کرد: یکی از مشکلات عدم وجود دیالوگ در جامعه است، در حالی که از این طریق است که باید مشکلات را انتقال داد، چراکه مسئولان به میزانی که مردم مشارکت کنند و خواسته داشته باشند، این ارتباط و دیالوگ را شکل دانشیار دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این زمینه می‌تواند یک‌سری میزهای هماهنگی بین بخش‌های مختلف در حوزه کشاورزی، صنایع و تولیدات روستایی و… برای تبادل فکری و شکل‌گیری ارتباطات شکل دهد. 
ایشان با تاکید بر اعتمادسازی در بیزینس تاکید کرد: اعتماد و سرمایه اجتماعی چه در بیزینس‌های بزرگ بین کشورها و چه در بیزینس‌های کوچک اهمیت زیادی دارد و باید در این زمینه یک‌سری الگو درست کنیم و به سایر بخش‌ها تسری دهیم. 
وی در ارتباط با مشکلات مطرح‌شده از سوی فعالان اقتصادی در این نشست ادامه داد: هلدینگ‌های اقتصادی در کشور ما غالبا دولتی تشکیل شده است و SME‌ها کمتر با یکدیگر مراودات دارند و بیشتر همدیگر را به عنوان رقیب می‌بینند. این فرهنگ موجب توسعه اقتصادی و توسعه پایدار نمی‌شود و لازم است حداقل نسل جدیدی که با این مفاهیم بیشتر آشنایی دارد و تشکل‌هایی که با نگاه جدید به مفاهیم توسعه پایدار نگاه می‌کنند، استراتژی و اتحاد استراتژیک داشته باشند، چراکه دنیا، دنیای اتحاد استراتژیک است و همه با هم برای منافع مشترک متحد می‌شوند. سرکار خانم داداشیان ادامه داد: در حال حاضر و به قول کاستلز، شبکه‌ها در دنیا ارزش می‌آفرینند و ثروت هستند. این در حالیست که ما در کشورمان نگرش شبکه‌ای نداریم، در صورتی که بخش‌های مختلف تولید و بازار باید به یکدیگر وصل شوند. 
وی افزود: ما باید تلاش کنیم در این زمینه یک الگوی موفق در خانه صنعت، معدن و تجارت از اتحاد استراتژیک هلدینگ‌های بخش خصوصی که شرایط برد- برد برای همه مجموعه ایجاد کند، فراهم کنیم. وی تاکید کرد: دنیا به سمت این اتحاد استراتژیک رفته است و باید اندیشه‌های فردگرایی در سطح فرد و شرکت کنار گذاشته شود، چراکه با وجود سود مقطعی پایدار، قابل تضمین نیست و آسیب می‌زند. 
ایشان در ادامه تاکید کرد: باید فناوری‌های بومی را جدی بگیریم. محصولات ارگانیک، برگشتن به سنت‌ها و… بسیار جای تامل دارد، چراکه بسیاری از تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود و به‌روز شده است را  در گذشته و در روستاها به شکل مختلف داشته‌ایم. در این زمینه پیوند علم، دانش، نوآوری، خلاقیت، کار گروهی و… لازم است، چراکه بسیاری از صنایع روستایی ما در بخش مارکت مشکل دارند و زمینه توزیع محصولات‌شان هنوز فراهم نشده است. داداشیان در ادامه به نقش استاندارد و ایجاد فضای اعتماد به محصولات ایرانی تاکید کرد. در پایان این نشست به بررسی بازاریابی دیجیتال و وضعیت آن در دنیا و ایران پرداخته شد. 
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.