صفحه اصلی / افت چشمگیر خرید و فروش اینترنتی

افت چشمگیر خرید و فروش اینترنتی

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، پس از فیلتر تلگرام و اینستاگرام در روز یکشنبه ۱۰ دی ماه تعداد بسیار زیادی از هموطنان‌مان که در این شبکه‌ها و همچنین در بستر اینترنت صاحب شغل بوده و حتی بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان از این اتفاق دچار ضرر و زیان بسیاری شده‌اند و در حال لحظه‌شماری برای رفع فیلتر و برگشتن وضعیت عادی به اینترنت هستند. درواقع این سوال پیش می‌آید که فیلتر تلگرام چه سودی دارد؟ اگر دیروز روی گوشی مردم فقط یک تلگرام نصب بود، امروز مردم یک تلگرام و یک فیلترشکن نصب کرده‌اند. به راحتی هزاران کسب‌وکار استارت‌آپی کوچک که طی این چند سال هزاران شغل درست کرده بودند، یک‌ شبه نابود شدند.
هشدار درباره ادامه فیلترینگ؛ ۱۵ هزار شغل ورشکسته خواهند شد
در حالی که برخی آمارهای غیررسمی حکایت از وجود ۳۰ هزار کسب‌وکار اینترنتی در کشور است، اما نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین اتاق ایران می‌گوید: بین ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب‌وکار نو در بستر فضای مجازی اداره می‌شوند.» افشین کلاهی هشدار داده که در صورت دائمی شدن فیلترینگ این استارت‌آپ‌ها به صورت کامل ورشکسته خواهند شد. نایب‌رئیس اول کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران معتقد است که بین ١٠ تا ١۵ هزار کسب‌وکار در حال حاضر در کشور ما به صورت کاملاً مجازی اداره می‌شوند و در صورت دائمی شدن فیلترینگ به صورت کامل ورشکسته خواهند شد.
این در حالیست که طی روزهای گذشته و به دنبال فیلتر شدن دو شبکه اجتماعی موثر در رونق کسب‌وکارهای اینترنتی همواره موضوع خسارت‌هایی که برای آنها به وجود آمده، مطرح می‌شود. در توئیتی جدید از مدیر تولید یک کسب‌وکار اینترنتی نوشته شده است که فیلترینگ تلگرام چیزی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به کسب‌وکارهای اینترنتی که روی تلگرام سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ضرر وارد خواهد کرد.
رفع فیلتر احتمالاً از روز جمعه
علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره گفت: مسدود کردن تلگرام و اینستاگرام مقطعی است و احتمالاً از روز جمعه رفع انسداد شوند.
آذری‌جهرمی: برای رفع مسدودیت تلگرام با وزیر کشور هم صحبت کرده‌ام
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات البته در این باره گفت: در حال پیگیری از شورای امنیت کشور هستیم تا شبکه‌های اجتماعی در نقاطی که آرامش به آنها بازگشته است، فعالیت خود را از سر بگیرند. آذری‌جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره دلایل فیلتر فضای مجازی، اظهار کرد: عده‌ای با استفاده از ظرفیت‌های خوبی که برای کسب‌وکار و دسترسی مردم به اطلاعات در فضای مجازی به وجود آمد، آسیب‌های زیادی به آرامش مردم وارد کردند. وی افزود: این چالش وجود داشت که اگر فضای مجازی مسدود شود کاربردهای خوب آن متوقف شده و نارضایتی ایجاد می‌کند، اما از سویی امنیت اجتماعی هم تحت‌الشعاع اقدامات برخی کانال‌های شبکه مجازی قرار گرفته است. دسترسی آزاد به اطلاعات و امنیت هر دو جزو حقوق شهروندی محسوب می‌شود و دولت متعهد به رعایت آن است. جهرمی خاطرنشان کرد: این موضوع در شورای امنیت کشور مطرح و نظرات مخالف و موافق درباره مسدود کردن فضای مجازی بیان شد و در نهایت این تصمیم گرفته شد که جلوی سوءاستفاده عده‌ای از فضای مجازی گرفته شود. وزیر ارتباطات گفت: می‌گویند مدیر تلگرام با دولت ایران همکاری کند، در حالی که ما اطلاعات خصوصی افراد را از مدیر تلگرام نخواسته‌ایم، فقط خواسته‌ایم مانع ترویج خشونت و تروریسم شود. مردم هم باید نظر خود را به مدیر تلگرام اعلام کنند. آذری‌جهرمی با اشاره به اینکه من برای رفع مسدودیت تلگرام با وزیر کشور هم صحبت کرده‌ام، خاطرنشان کرد: کسب‌وکارهای زیادی از طریق تلگرام انجام می‌شود. بنابراین ما پیگیر راه‌اندازی مجدد تلگرام هستیم. وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای توسعه اپلیکیشن‌های ارتباطی داخلی انجام داده‌اید، تصریح کرد: ما مصوبات شورای فضای مجازی را پیگیری کرده‌ایم، اما این فرایند در کشور ما هنوز نوپاست. مردم هم حق انتخاب استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی را دارند و تلگرام تنها پیام‌رسان دنیا نیست و پیام‌رسان‌های زیادی وجود دارد.
ضرورت تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات
رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی
متاسفانه با اتفاقاتی که طی چند روز گذشته در کشور به وقوع پیوست، شاهد محدودیت در ارتباطات اینترنتی و مجازی هستیم که در این بین بیشترین خسارت و ضرر متوجه کسب‌وکارهای اینترنتی و مبتنی بر تلگرام و اینستاگرام شده است. به عبارت دیگر بیشترین ضرر در میان این اتفاقات برای کارآفرینانی است که با مشکلات بسیار مانند مالیات و بیمه و هزاران مانع بر سر راه‌شان توانستند اشتغالزایی کنند و با درآمدزایی از طریق اینترنت درآمدی کسب کرده و چرخ اقتصاد را هرچند که سهم کوچکی هم داشته باشند، بگردانند. برخی کسب‌وکارهای شخصی‌تر و کوچک‌تر نیز در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام سال‌ها هزینه و تبلیغ کردند و بر این بستر تجارتی راه انداختند که در این ایام صددرصد دچار ضرر شدند، چراکه اغلب مردم عادت به استفاده از فیلترشکن ندارند و استفاده عمومی از فیلترشکن نیز صحیح نیست. البته این موضوعات حل می‌شود و از آنها رهایی خواهیم یافت، اما این اتفاق نشان داد لازم است دارندگان کسب‌وکارها نیز به بسترهای داخلی توجه کنند. نکته‌ای که اشاره به آن ضرورت دارد، این است که در این ایام انتظار می‌رفت اگر شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شده، شاهد این اختلال‌ها نباشیم. برای مثال یک سایت داخلی فروش بلیت در چند روز گذشته به دلیل کندی سرعت اینترنت، با افت عجیب فروش روبه‌رو شده است. امیدوارم این اتفاق تجربه‌ای برای مسئولان شود که اجرای شبکه ملی اطلاعات را طبق احکام متعدد حکومتی و دستورات رهبر معظم انقلاب تسریع کنند. اگر شبکه ملی اطلاعات ایجاد می‌شد، سرعت اینترنت در حالت عادی بسیار بالاتر بود و حتی در صورت بروز اتفاقات اینچنینی، این شبکه از اختلال‌ها مصون بود. در نتیجه این اتفاق‌ها و تاثیر آن بر کسب‌وکارها، سرمایه‌گذارانی که جذب بازار ایران شده‌اند یکه خوردند و کمی با احتیاط عمل می‌کنند. این بدان معناست که یکی از مهم‌ترین آسیب‌های این محدودیت، از بین رفتن اعتماد است و اگر در آینده افرادی بخواهند چنین سرمایه‌گذاری‌ای داشته باشند، قطعاً به خاطر سابقه کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران، از سرمایه‌گذاری خود پشیمان می‌شوند.
کسب‌وکارهای اینترنتی با فیلتر شدن تلگرام دیگر مشتری ندارند
سینا موحد، موسس کسب‌وکار اینترنتی در اصفهان
هنگامی که صحبت از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود همه به این موضوع فکر می‌کنند که اینترنت که داشته باشند به راحتی می‌توانند یک کسب‌وکار را راه‌اندازی کنند و از طریق آن به درآمدزایی برسند، اما در حقیقت موضوع به همین راحتی نیست. اگر سرمایه لازم و فکر اقتصادی وجود نداشته باشد چنین موفقیتی امکان‌پذیر نیست. البته طی چند سال اخیر نقش شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توان نادیده گرفت، چراکه استقبال مردم از این شبکه‌ها و به‌ویژه تلگرام و اینستاگرام موجب رونق کسب‌وکارهای اینترنتی شد و این نوع کسب‌وکارها توانستند اشتغالزایی و درآمدزایی کنند. به عبارت کامل‌تر اینگونه نیست که یک فروشگاه مجازی راه‌اندازی کنید و کار شما به سرعت بگیرد. حداقل یکی دو سال طول می‌کشد تا بازاریابی شما جواب دهد. کسب‌وکارهای اینترنتی در حال حاضر با فیلتر شدن تلگرام چند روزی است که دیگر هیچ متقاضی و مشتری‌ای ندارند. البته نفس فیلتر کردن تلگرام به کار ما آسیب نمی‌رساند، بلکه تبعات آن یعنی این عدم احساس امنیتی که فیلترینگ ایجاد کرده برای ما خطرناک است.
 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.