صفحه اصلی / حجم معاملات زعفران در بورس کالا از مرز ۵۹۳ کیلوگرم گذشت

حجم معاملات زعفران در بورس کالا از مرز ۵۹۳ کیلوگرم گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرد: حجم معاملات این محصول در حالی از مرز ۵۹۳ کیلوگرم عبور کرد که بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی، قرار شد طرح خرید توافقی زعفران تا پنجم بهمن امسال تمدید شود.
«حامد سلطانی نژاد» گفت: تمدید این طرح در حالی صورت گرفته که پیش از این با دستور وزیر جهاد کشاورزی، خرید توافقی زعفران از دوم آبان امسال آغاز و تا۳۰ آذر ادامه داشت که با توجه به تمدید آن، انتظار می رود حجم معاملات زعفران در بورس کالا از این میزان نیز فراتر رود.
وی درباره حجم معاملات محصول زعفران در بستر بورس کالا گفت: از کل۵۹۳ کیلوگرم زعفران معامله شده، ۱۹۷.۵۵کیلوگرم در قالب اجرای سیاست خرید توافقی بوده که ۶۰ کیلوگرم به شیوه قطعی و به روش فیزیکی معامله شده و مابقی در قالب گواهی سپرده کالایی در بستر بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است.
سلطانی نژاد ادامه داد که ۱۱۳ کشاورز زعفرانکار در این برنامه مشارکت داشته اند، ۳۹۵.۴۵ کیلوگرم زعفران معامله شده و مابقی نیز مربوط به گواهی سپرده کالایی بوده که تاکنون در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.
وی افزود: در مجموع ۲۵۴ کشاورز تاکنون محصول زعفران خود را به انبارهای پذیرش شده بورس کالا تحویل داده اند و گواهی سپرده کالایی برای آنها صادر شده؛ البته حجم بیشتری از محصول از سوی شماری از کشاورزان به انبارها تحویل شده و در مرحله ثبت و صدور قبض انبار قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه سیاست های حمایتی دولت از محصولات کشاورزی از سال ۹۴ برای دو محصول جو و ذرت در قالب قیمت تضمینی در بستر بورس آغاز شد، گفت: براساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی، باید از صادرات پنج محصول پسته، زعفران، خرما، کشمش و سیب از بستر بورس کالا حمایت شود و خرید توافقی زعفران نوع دیگری از سیاست های حمایتی دولت بوده تا خرید زعفران به قیمت توافقی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در قالب دو سناریو صورت گیرد.
سلطانی نژاد افزود: سناریوی اول، خرید فیزیکی زعفران است که از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با پرداخت ۴۰ درصد از پول کشاورز بوده که در آن معامله به صورت قطعی انجام می شود و زعفران خریداری شده برای تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بین المللی زعفران از طریق بورس کالای ایران عرضه می شود.
مدیرعامل بورس کالای ایران عنوان کرد: با اجرای این سیاست، سازمان تعاونی روستایی ایران می تواند با عرضه و فروش زعفران خریداری شده از کشاورزان به شیوه قطعی و به روش فیزیکی، به منظور تقویت بخش صادرات و حفظ جایگاه بازار بین المللی زعفران از طریق تالار کشاورزی بورس کالای ایران اقدام کند.
وی افزود: در سناریوی دوم نیز خرید زعفران به شکل گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالای ایران است که در آن قیمت توافقی زعفران بر مبنای مشخصات کیفی و وضعیت ظاهری انواع محصول، در ۴ دسته تعیین شده است.
همچنین بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی بابت خرید توافقی زعفران، قیمت های توافقی مصوب زعفران ممتاز رشته ای بریده (نگین) به ازای هر کیلوگرم ۵۴ میلیون ریال، قیمت زعفران رشته ای بریده ممتاز (سرگل یا سرقلم) هر کیلوگرم ۵۱ میلیون ریال و قیمت توافقی مصوب برای زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) هر کیلوگرم به قیمت ۴۸ میلیون ریال است و در نهایت قیمت مصوب توافقی زعفران رشته ای درجه دو (پوشال معمولی) نیز به ازای هر کیلوگرم ۴۳ میلیون ریال تعیین شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.