صفحه اصلی / فضای محافظه کاری در بازار سرمایه

فضای محافظه کاری در بازار سرمایه

ثمانه نادری 
به گزارش کسب و کار نیوز، بازار‌های داخلی طی روزهای گذشته دچار نوساناتی شده که حبابی شدن برخی از بخش‌ها چون سکه و ارز را در پی داشته است. براساس گزارش‌های موجود قیمت سکه بهار آزادی روند صعودی به خود گرفته و به یک‌میلیون و ۵۰۶ هزار تومان رسیده است. اگر این روند ادامه پیدا کند از دید کارشناسان شاهد گرانی بیشتر ارز و سکه خواهیم بود. اگر چه در معاملات دیروز، برخی حقیقی‌ها تلاش داشتند تا سهام خود را به فروش برسانند و در مقابل گروهی دیگر مشغول خرید و جمع‌آوری سهام بودند، اما در مجموع فضای احتیاط و محافظه‌کاری بر بازار سرمایه حاکم بود.  رشد بالای شاخص بورس و رکوردزنی‌های پیوسته که سبب صعود شاخص به کانال ۹۸ هزار واحدی شد، احتمال اصلاح و تعدیل نماگر بازار سرمایه را افزایش داده است که می‌تواند به افت مقطعی شاخص بورس منجر شود. 
پس از نوسان‌های شدید بورس در روزهای اخیر، بیشتر فعالان بازار سرمایه ترجیح دادند منتظر تحولات باشند تا مسیر حرکت خود را تعیین کنند.  البته کارشناسان تاکید می‌کنند که با توجه به متغیرهای مثبت اقتصادی مانند رشد نرخ کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) در بازارهای جهانی، افزایش نرخ دلار و گزارش‌های مثبت شرکت‌ها، بورس تا پایان امسال رشد قابل توجهی را تجربه خواهد 
کرد.
 
شرایط خوبی در انتظار بورس است
عباسعلی حقانی‌نسب، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: ذات بازار این است که مدام تحت‌تاثیر این اتفاقات قرار گیرد و اینکه با یک اتفاق یا رخدادی بازارها دچار تغییر می‌شوند، کاملا طبیعی است. 
در این شرایط عده‌ای می‌گویند ریسک سیستماتیک افزایش پیدا کرده و شرایط برای خرید مناسب نیست و عده‌ای هم البته آن را فرصت مناسبی برای فروش قلمداد می‌کنند که هر دوی این موارد خود را در کشف قیمت نشان می‌دهد، اما مساله‌ای که درباره این تحولات قابل توضیح است این است که این مسائل باعث بروز یک‌سری بی‌ثباتی‌ها در حوزه سیاسی و در حوزه اقتصادی می‌شود که متناسب با فروکش کردن یا تشدید آن می‌توان شاهد آثار آن در بازارهای مالی بود. البته دولت نیز می‌تواند از فرصت استفاده کرده و سکه و ارز را با قیمت مناسبی عرضه کند. پیش‌بینی ما این است ظرف چند روز آتی و در صورت آرام شدن اوضاع قاعدتا شرایط بازار نه به شرایط قبل که خیلی مثبت بود، بلکه به شرایط بهتر از این بر می‌گردد.  اما اگر ادامه پیدا کند ریسک سیستماتیک بازار که افزایش پیدا کرده، تداوم می‌یابد. برای بورس نیز همین‌طور است. اگر این حوادث فروکش کند بورس مسیر آرام خود را طی خواهد کرد. با توجه به شاخص‌ها و آمار اقتصادی و وضعیت ۹ ماهه شرکت‌ها و نرخ ارز شرایط خوبی در انتظار بورس است. 
 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.