صفحه اصلی / اقدامات اورژانسی برای بحران نابرابری

اقدامات اورژانسی برای بحران نابرابری

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز, نابرابری‌های اقتصادی  و  فرار مالیاتی یکی از مشکلات حاد این روزهای اقتصاد کشور است. این در حالی است که اولویت اساسی برای رشد و توسعه اقتصادی رفع این نابرابری‌هاست و مسئولان و دولت نیز در شرایط کنونی راهی جز رسیدگی فوری و جدی به این مساله ندارند. 
طبق بررسی‌ها در کشور طبقه متوسط در حال نابودی است و دو قطبی شدن جامعه یعنی تبدیل مردم به دو دسته مرفه و فقیر تشدید شده است.  به اعتقاد کارشناسان اینکه فقرا روز به روز فقیر‌تر و ثروتمندان روز به روز ثروتمندتر شوند که  ناشی از فساد و عدم شفافیت اقتصادی  است و بی‌توجهی به آن عواقبی چون تداوم موج یاس و ناامیدی ، کاهش بهره وری و مهم‌تر از همه کاهش سرمایه اجتماعی دولت و سلب اعتماد عمومی را در پی دارد. بر همین اساس چند مورد مهم از دید کارشناسان باید در راس اقدامات دولت برای حل چنین مساله‌های باشد. از جمله این اقدامات، برقراری عدالت مالیاتی، ایجاد شفافیت بیشتر در نظام بانکی و رسیدگی جدی به تخلفات و فسادهای کلان در شبکه بانکی، انجام اصلاحات اساسی در بودجه که موافق حال و شرایط اقتصادی مردم فقیر نیز باشد و جلوگیری از ورود رانت و نفوذ طبقات خاص در تصمیم‌گیری‌ها است. 
الگوبرداری غلط از کشورهای غربی 
جمشید پژویان کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص با تاکید بر الگوبرداری غلط از کشورهای غربی در بخش مالی، می‌گوید: در کشور ما به تقلید از کشورهای غربی ساختار مالیاتی‌ای درست کرده‌ایم که روی این سیستم مالیاتی غربی یک لایحه از اصلاحات کشیده‌ایم و با تغییر نام این مدل سیستم‌های الگوبرداری شده که در بخش بانکی نیز با اسم بانکداری اسلامی قابل مشاهده است، راه به اشتباه رفته‌ایم. در صورتی که بر این نوع سیستم‌ها به عنوان نمونه بانکداری اسلامی، نه بانکداری اسلامی به معنای واقعی قابل اطلاق است نه یک سیستم کارای بانکی. باید پرسید اگر سیستم‌های ما الگوبرداری شده است چه ضرورتی دارد که سیستم‌های نظارتی ما من درآوردی باشد؛ نظارت نباید من درآوری باشد بلکه باید مطابق با آن چیزی که از پایه بنا نهاده شده صورت بگیرد. وقتی در سسیستم غربی وزیر یک کشور به خاطر عدم پرداخت مالیات برکنار می‌شود یا رئیس پلیس کشور جریمه می‌شود، نشان از سلامت سیستم دارد در حالی که در کشور ما خبری از این مسائل نیست.  تا وقتی که در جای جای ادارات و دستگاه‌های مالیاتی خلل‌هایی وجود دارد مثل یک آبکش هر چه آب زیادتر می‌شود حجم زیادی از آن هم هدر می‌رود و وارد کشتزار نمی‌شود. بنابراین باید این خلأ را پر کرد و انجام بعضی از کارها را به مشاوران قوی و سیستم‌های مدرن سپرد.  باید سیستم را سالم‌سازی کرد.  تا کی با ارقام نجومی و رانت کشور را اداره می‌کنیم. بایستی تلاش کرد این ضایعات به حد اقل برسد و سیستم کارایی حاکم شود که بتواند هم از فرار مالیاتی جلوگیری کند و هم مردم را به پرداخت مالیات و انجام وظایف‌شان تشویق کند و فرد خطاکار و خلافکار بداند بسزای عملش خواهد رسید. 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.