صفحه اصلی / پارس جنوبی، آرامش «رگ سفید» و سکوت منتقدان بی انصاف

پارس جنوبی، آرامش «رگ سفید» و سکوت منتقدان بی انصاف

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، سال ۲۰۱۷ برای صنعت نفت با اجرایی شدن توافق سال ۲۰۱۶ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید آغاز شد. افتتاح ۶ فاز متعارف پارس جنوبی، امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین فاز این میدان مشترک، رساندن گاز به هموطنانمان در زاهدان، مهار آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید و … از اتفاق‌های «خوب» بود که صنعت نفت در سال ۲۰۱۷ دیده است.
از دست دادن چند تن از همکاران صنعت نفت در آتش سوزی پالایشگاه تهران و رگ سفید هم را می توان از «بد» های صنعت نفت در سال ۲۰۱۷ نام برد.
اما «زشت»های که صنعت نفت در سال ۲۰۱۷ دید،  انتقادهای غیرمنصفانه ای بود که به‌ویژه در موضوع مهار آتش چاه ۱۴۷رگ سفید بیشتر به چشم آمد. در حالی که کارکنان صنعت نفت در جنگ با آتش بودند برخی در گوشه‌ای نشسته بودند و فعل «نتوانستن» را برای آنها صرف می کردند. شاید بهترین توصیف برای آن‎ها همین جمله وزیر نفت باشد. «عده ای نمک خوردند و نمکدان را شکستند. اگر کسی با دولت بد است، بد باشد. اما چرا همکاران خود را تضعیف می کنند؟ آنها در جنگ با آتش و جریان پرفشار سیال بودند.» انتقادهایی که کارکنان نفت کمتر به خود دیده بودند.
هر چه بود سال ۲۰۱۷ برای نفت خوب به پایان رسید. رگ سفید در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۷ پس از  ۵۸ روز و در مقابل چشمان بهت زده منتقدان بی انصاف آرام گرفت.
۱۲ تیرماه ۱۳۹۵ (اول ژانویه ۲۰۱۷): توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۹۵) مبنی بر رساندن میزان تولید این سازمان به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز (کاستن یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید این سازمان) اجرایی شد.
۱۲ دیماه ۱۳۹۵ (اول ژانویه ۲۰۱۷):  ترکمنستان شیرهای گاز طبیعی خود را با وجود سرما در ایران بست، شرکت ملی گاز ایران پس از این اقدام، با انتشار بیانیه ای رسمی، ضمن اعلام این‎که جریان گاز وارداتی از ترکمنستان به دلیل کارشکنی این کشور قطع شده است، از عموم مشترکان شبکه گاز مصرفی برای رعایت اصول مصرف بهینه صرفه جویی کنند. در این بیانیه آمده بود: «با توجه به تولید بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز، میزان گاز وارداتی در حد ناچیز و حدود ۱,۵ درصد نیازهای ما بوده که با توجه به تمهیدات اندیشیده شده قطع آن کوچکترین تاثیری در تامین سوخت مردم نخواهد داشت.»
۲ اسفندماه ۱۳۹۵ (۲۰ فوریه ۲۰۱۷): سفر بیژن زنگنه، وزیر نفت به عراق؛ در این سفر ۲ تفاهم‌نامه امضا شد که یک تفاهم‌نامه در زمینه توسعه ۲ میدان کوچک مشترک پرویز (نفت خانه جنوبی) و خرمشهر (سندباد) و تفاهم‌نامه دیگر در زمینه سایر همکاری‌های صنعت نفت از جمله احداث خطوط لوله صادرات نفت خام و فرآورده میان ۲ کشور، ساخت تجهیزات، صادرات گاز، نوسازی پالایشگاه‌های عراق و آموزش نیروی انسانی بوده است.
۱۰ اسفندماه ۱۳۹۵(۲۸ فوریه ۲۰۱۷): خط انتقال گاز به زاهدان با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری به صورت رسمی افتتاح شد. طرح انتقال گاز به زاهدان به طول ٢۶٢ کیلومتر با قطر٣۶ اینچ در امتداد خط هفتم سراسری به منظور گاز رسانی به شهر زاهدان، نیروگاه‌ها و صنایع مختلف استان، دیگر شهرها و روستاهای استان احداث شده است. این پروژه، صرفه‌جویی ارزی معادل سالانه ۶۶٠ میلیون دلار را از طریق جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع به همراه خواهد داشت.
۲۷ فروردین ماه (۱۵ آوریل ۲۰۱۷): طرح توسعه فازهای ۱۸-۱۷، فاز ۱۹، فازهای ۲۱-۲۰، طرح برداشت نفت خام از لایه نفتی پارس جنوبی و همچنین چهار طرح صنعت پتروشیمی با حضور رئیس جمهوری، مسئولان بلند پایه کشوری و لشکری و میهمانان داخلی و خارجی، افتتاح شد.  تولید گاز در پارس جنوبی در سال ۹۶، نسبت به پنج ماه نخست سال ۹۲، ۲,۴ برابر افزایش یافت و از روزانه ۲۴۰ میلیون مترمکعب به ۵۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است.  
۴ خردادماه ۱۳۹۶(۲۵ می ۲۰۱۷): یکصد و هفتاد و دومین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با اجماع اعضا بر سر نه ماه تمدید مصوبه قبلی تصویب شد. همچنین اعضای اوپک، گینه استوایی را  به عنوان تازه‌ترین عضو اوپک تأیید کردند تا تعداد اعضای این سازمان به ۱۴ کشور برسد. این کشور سومین تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقاست.
۱۲ تیرماه ۱۳۹۶ (۳ ژوئیه ۲۰۱۷): شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی آی) و پتروپارس قرارداد توسعه  فاز ۱۱ پارس جنوبی را در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای نفتی مصوب هیئت وزیران امضا کردند.سهم توتال در این پروژه ۵۰,۱، سی‌ان‌پی سی‌آی ۳۰ و پتروپارس ایران ۱۹.۹ تعیین شده است.
این قرارداد چهار میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلاری با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، میان علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و پاتریک پویان، مدیرعامل توتال به عنوان رهبر کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی- چینی توسعه دهنده فاز ۱۱ پارس جنوبی و سید حمید اکبری، مدیرعامل پتروپارس و لو، مدیرعامل شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) امضا شد.
۲۹ مردادماه ۱۳۹۶ (۲۰ اوت ۲۰۱۶):  بیژن زنگنه از مجموع ۲۸۸ رای اخذ شده با کسب ۲۳۰ رای موافق در مقابل ۳۵ رای مخالف و ۲۳ رای ممتنع حائز اکثریت آرای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت نفت شد. وی متولد اسفند ۱۳۳۱ کرمانشاه است که با کسب رای اعتماد امروز موفق شد برای دهمین بار اعتماد نمایندگان مردم را از مجلس کسب کند. مجلس اول تا ششم و نهم و دهم مجالسی بودند که نمایندگان آن به زنگنه اعتماد کردند.
زنگنه پیش از کسب رای اعتماد در مجموع دارای تجربه ۲۶ ساله وزارت در سه وزارتخانه کلیدی نفت و نیرو و جهاد سازندگی بوده است، ظرفیت بالا مدیریتی و سابقه ۲۶ وزارت سبب شد تا به وی لقب شیخ الوزرایی داده شود.
۱۲ مهر ۱۳۹۶ (۴ اکتبر ۲۰۱۷): اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) در نوزدهمین نشست وزارتی این مجمع با اکثریت آرا یوری سنتورین (Yury sentyrin) روس را به‌عنوان دبیرکل جدید این سازمان برگزیدند. دوره ۴ سال دبیرکلی محمد حسین عادلی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی یی سی اف) ۳۱ دسامبر به پایان می رسد و دبیرکل جدید سوم ژانویه و پس از پایان تعطیلات کریسمس کارش را آغاز می کند.
۵ آبانماه ۱۳۹۶ (۲۷ اکتبر ۲۰۱۷):  آتش سوزی در واحد آیزوماکس پالایشگاه نفت شهید تندگویان (تهران) که به دلیل نشت مواد اشتعالزا رخ داد متاسفانه سبب از دست رفتن جان ۸ نفر از همکاران صنعت نفت شد. این آتش سوزی که در پی نشت مواد اشتعالزا در واحد آیزوماکس، هنگام اجرای عملیات تعمیر و نگهداری (اورهال) رخ داد بلافاصله با حضور به‌موقع نیروهای آتش‌نشان، مهار شد.
۷ آبانماه ۱۳۹۶( ۲۹ اکتبر ۲۰۱۶ ): چاه ۱۴۷ رگ سفید ظهر یکشنبه (هفتم آبان‌) هنگام عملیات حفاری به دلیل فوران گاز، از کنترل خارج و سبب سوختن دکل ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری شد؛ در این حادثه متاسفانه، ۲ نفر از کارکنان عملیاتی شرکت به نام‌های فرزاد ارزانی بیرگانی و محمد سلیمی چگینی جان باختند.
۲ آذرماه ۱۳۹۶ (۲۳ نوامبر ۲۰۱۷): نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در بولیوی که در آن  بر لزوم افزایش همکاری کشورهای عضو و اتخاذ سیاست‎های هماهنگ به منظور افزایش درآمدهای ملی کشورهای عضو این مجمع از محل صادرات گاز طبیعی با توجه به چالش‎های پیش روی بازار گاز تاکید شد. همچنین از دیگر مفاد مهم این بیانیه، تاکید بر رد تحریم‎ها و لزوم اقدام‌های هماهنگ کشورها برای مقابله با اعمال تحریم‎های یکجانبه از سوی برخی کشورها برعلیه یک یا چند کشور عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود.
۹آذرماه ۱۳۹۶ (۳۰ نوامبر ۱۳۹۶): ۱۴عضو اوپک در یکصد و هفتاد و سومین نشست عادی این سازمان بار دیگر توافق نوامبر ۲۰۱۶ را مبنی بر کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه ای نفت تمدید کردند تا برای ۹ ماه دیگر تمدید کردند و در پایان بر اساس تصمیم اعضا، تولید نفت لیبی و نیجریه نباید از سقف تولید سال ۲۰۱۷ فراتر رود.
۲۲ آذرماه ۱۳۹۶ (۱۳ دسامبر): وزیر نفت با الکسی میلر، مدیرعامل گازپروم دیدار و گفتگو کرد.  پس از این دیدار ۲ تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه با حضور وزیر نفت در زمینه نقشه راه همکاری ۲ طرف و پروژه ایران ال‌ان‌جی امضا شد. گازپروم بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی و یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان است، در میان شرکت‌های گازی، شرکت روسی گازپروم، به واسطه ذخایر گازی و در اختیار داشتن بیش از ۱۵۲٫۲۰۰ کیلومتر خط لوله گاز طبیعی، بزرگ‌ترین شبکه خطوط لوله انتقال گاز در جهان، جایگاه ویژه‌ای دارد.
۵ دی ماه ۱۳۹۶ (۲۶ دسامبر ۲۰۱۷): چاه ۱۴۷ رگ سفید پس از ۵۸ روز تلاش مجدانه کارکنان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت مناطق نفتخیز جنوب خاموش شد.
«سرمایه گذاری در نفت» را می توان به‌عنوان بزرگترین چالش صنعت نفت ایران در سالی که گذشت عنوان کرد، امید می رود در سال ۲۰۱۸ با همکاری و همراهی بیشتر با وزارت نفت این مورد تسهیل شود و با امضای قراردادهای متعدد نه تنها تولید نفت و گاز ایران افزایش یابد بلکه تاسیسات فرسوده نفت ایران با ورود سرمایه و فناوری‌ به کشور جان تازه ای بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.