صفحه اصلی / تشویق به فعالیت‌های دانش‌بنیان به برنامه بودجه اضافه شود

تشویق به فعالیت‌های دانش‌بنیان به برنامه بودجه اضافه شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرابورس ایران، همایش روز فناوری (Tec Day) امروز سوم دی‌ماه با حمایت فرابورس ایران برگزار شد که در طول آن از ۱۵ محصول برتر دانش‌بنیان شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران رونمایی شد؛ ضمن آنکه در اتاق سرمایه فضایی برای تعامل رودرروی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران فراهم شد. 
در این همایش مراسم رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های دانش‌بنیان در پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی، پیشنهاد کرد که در بودجه سال‌های آتی و حتی سال جاری چند بند قانونی قرار داده شود تا شرکت‌ها و بنگاه‌های موجود در کشور تشویق و یا موظف شوند به حوزه تکنولوژی‌های پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان ورود پیدا کنند.
محمود نیلی احمدآبادی به تفاهم‌نامه‌ای که میان فرابورس‌ ایران و پارک علم‌وفناوری دانشگا‌ه تهران امضا شده اشاره کرد و تعامل بورس و دانشگاه را نشانه نوعی تغییر نگاه مثبت در این حوزه دانست.
به گفته نیلی احمدآبادی امروزه گزاره «علم با ثروت در تضاد است» زیر سوال رفته و دانشگاه باید با حفظ ارزش‌های علمی‌، ثروت آفرینی کند و در راستای تجاری‌سازی ایده‌هایی که از دانشگاه شکل می‌گیرد اقدام کند.
فرابورس ایران نماینده شایسته بازار سرمایه در حوزه فناوری است
در همایش روز فناوری همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه همیشه از فرابورس به عنوان نماینده شایسته بازار سرمایه در حوزه فناوری یاد کرده‌ایم، گفت: امروز نیز از این رکن بازار سرمایه قدردانی می‌کنیم‌ چراکه این بورس به توسعه بازار فناوری و تامین مالی فعالیت‌های دانش‌بنیان بسیار کمک کرده است.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، شاپور محمدی با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی تاکید بر درون‌زایی دارد و در ادبیات اقتصاد جهانی این مدل مورد توجه جهانیان است.
وی با اشاره به اینکه درون‌زایی به معنای استفاده از دانش فناوری و تکنولوژی است گفت: بقا و پویایی یک اقتصاد مبتنی بر علم است. اقتصاد یک تئوری بسیار مهم به نام تئوری خلق ارزش را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است گفت: این روزها صحبت درباره خریدوفروش ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین بسیار مطرح است اما نکته‌ای که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد مبتنی بر «خلق ارزش» است.
وی در این باره توضیح داد: هر کالایی که متناسب با خلق ارزش همراه نباشد نباید مورد توجه و دادوستد قرار گیرد ما امروز در اینجا دور هم جمع شده‌ایم چون ارزشی خلق شده که می‌تواند بین ذی‌نفعان تقسیم شود؛ به عبارتی امروز رونمایی‌ها به پشتوانه خلق ارزش است.
دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه تابلوهای بورس در تمام دنیا اصلی‌ترین روش برای ارزش‌گذاری است، گفت: بورس پیوند مناسبی بین علم و ثروت است و ارزش‌های واقعی در بازار سرمایه معامله می‌شود.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم تامین مالی مناسبی برای محققان جوان در بازار سرمایه داشته باشیم کمک شایانی به اقتصاد کشور کرده‌ایم.
محمدی ادامه داد: البته ارزش واقعی بسیاری از این کالاهای دانش‌بنیان قابل قیمت‌گذاری نیست اما اینکه ایده‌ای خریداری و تامین مالی شود فرصت مناسبی برای بازار سرمایه و شرکت‌های دانش‌بنیان است.
وی توضیح داد: شرکت‌هایی که به منابع طبیعی ارزش‌های ملی توجه دارند و از طریق این اقدامات سودآوری به دست می‌آورند به سمت فکر ناب حرکت کرده‌اند.
محمدی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت فکر ناب حرکت کرده‌اند گفت: توسعه بستر فناوری‌های مالی به کمک پارک‌های علم و فناوری زمینه‌های توسعه را رقم می‌زنند؛ به عنوان نمونه طراحی و تولید نرم‌افزارهای تبادل مالی و معاملات الگوریتمی و پر بسامد می‌تواند نمونه‌ای از این اقدامات باشد.
وی در بخش پایانی به اهمیت بررسی و تحلیل شرکت‌ها و سهم‌ها اشاره کرد و گفت: مرورگر گوگل در سابقه قیمت‌گذاری خود هر سهم ۱۰۰۰ دلاری را ثبت کرده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این شرایط باقی بماند همان‌طور که روزی مرورگر یاهو شرایط خود را از دست داد.
محمدی در این باره تصریح کرد: سهامداران حتما به این نکات توجه کنند و در سرمایه‌گذاری محصولات دانش‌بنیان تشکیل سبد سهام را فراموش نکنند.
گفتنی است که در همایش روز فناوری علاوه بر رونمایی از محصولات جدید شرکت‌های فناور عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مدیران این شرکت‌ها در فرصتی سه دقیقه‌ای به ارائه محصولات و خدمات دانش‌بنیان خود پرداختند. همچنین طی این همایش، پنل سرمایه‌گذاری و تجاری‌سازی فناوری برگزار شد که چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در جذب سرمایه و راهکارهای پیش روی آن‌ها در این حوزه به بحث و بررسی گذاشته شد.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.