صفحه اصلی / محاسبه تورم دهک‌های مختلف توسط مرکز آمار

محاسبه تورم دهک‌های مختلف توسط مرکز آمار

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه از این پس تورم دهک‌ها هم توسط مرکز آمار ایران اعلام می‌شود بیان کرد: تورم دهک اول ۷.۴ درصد و تورم دهک دهم ۸.۸ درصد بوده است.
جواد حسین زاده در نشست خبری امروز چهارم دی ماه، گفت: دو دستاورد بزرگ در مرکز آمار ایران وجود دارد که آن تغییر سال پایه تورم از ۱۳۹۰ به ۱۳۹۵ در  تورم  بوده و همچنین به دست آوردن تورم دهک‌هاست.
وی بیان کرد: بر این اساس در اذرماه، تورم کل کشور به عدد هشت درصد رسیده که شهری ۷.۸ درصد و روستایی ۹.۲ درصد بوده است. تورم برای دهک اول جامعه ٨.٨ درصد و برای دهک دهم ۷.۴ درصد بوده است.  
معاون مرکز آمار افزود: شاخص قیمت درصد تغییر میانگین موزون قیمت کالا و خدمات در مقایسه با سال پایه است که سال پایه به ۱۳۹۵ تغییر یافته است.
او ادامه داد: تورم شهری، روستایی و کل کشور بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ محاسبه می‌شود که بر این اساس علت تغییر سال پایه به دلیل تغییر تکنولوژی تولید کالا، حذف برخی اقلام از سبد مصرفی و افزودن برخی دیگر، تغییر در وزن کالاها و مواردی از این دست علت تغییر سال پایه است؛ ضمن اینکه افزایش درامد خانوارها الگوی مصرف را تغییر می دهد و همین امر تغییر سال پایه را رقم می زند.
وی در ادامه سخنانش درباره تغییر سال پایه هم اظهار کرد: بر مبنای سال پایه‌ی جدید تورم آذر ماه که ۸ درصد اعلام شده بود ۷.۶ درصد محاسبه شده است.
حسین‌زاده در ادامه سخنانش چنین توضیح داد که در محاسبه تورم دهک‌های درآمدی در دهک اول وزن خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها ۴۳.۳ درصد و وزن غیرخوراکی‌ها ۵۶.۷ درصد محاسبه می‌شود، این در  حالی است که در دهک دهم وزن خوراکی و آشامیدنی ۱۷.۲ درصد و وزن غیرخوراکی‌ها ۸۲.۸ درصد محاسبه می‌شود.
او در پاسخ به این سوال که آیا در محاسبه تورم برنامه‌ای برای محاسبه تورم به تفکیک استان وجود دارد، یا خیر چنین توضیح داد که برای محاسبه کل تورم به تفکیک استان بررسی می‌شود، ولی در محاسبه دهک‌ها چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.