صفحه اصلی / افراد دارای معلولیت های شدید می توانند از سامانه های حمل و نقل درون شهری رایگان استفاده کنند

افراد دارای معلولیت های شدید می توانند از سامانه های حمل و نقل درون شهری رایگان استفاده کنند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی موادی از لایحه حمایت از حقوق معلولان را تصویب کردند.
نمایندگان مجلس در ماده ۳ لایحه حمایت از حقوق معلولان مصوب کردند که به منظور سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت برامورمناسب سازی وهمچنین نظارت براجرای ماده ۲ این قانون، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور تشکیل می شود.
اعضای این ستاد عبارتند از:
۱-وزیرکشور یا معاون ذی ربط
۲.رییس سازمان
۳.معاون ذی ربط وزیر راه و شهرسازی
۴.معاون ذی ربط وزرات صنعت، معدن وتجارت
۵.معاون ذی ربط وزارت علوم
۶. معاون ذی ربط وزارت آموزش و پرورش
۷.معاون ذی ربط سازمان برنامه و بودجه
۸.معاون ذی ربط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی
۹.معاون ذی ربط بنیاد شهید وامور ایثارگران
۱۰-نماینده تشکل های غیر دولتی جانبازان
۱۱-نماینده شبکه های ملی تشکلهای مردم نهاد
۱۲.رییس شورای عالی استان ها
۱۳.نماینده سایر دستگاه ها حسب دعوت رییس ستاد
نمایندگان در تبصره ماده ۳ این لایحه ، ستاد را مکلف کردند که برامر مناسب سازی ساختمان ها و اماکن دولتی و عمومی نظارت و گزارش های اقدامات آن ها را درخواست کند.
در ماده ۴ تصویبی این لایحه نیز شهرداری ها مکلف شدند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری،مشروط کنند.
نمایندگان مجلس در ماده ۵ این لایحه، وزارت خانه های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری ها را مکلف کردند حسب مورد نسبت به مناسب سازی ودسترس پذیری کلیه پایانه ها، ایستگاه ها، تاسیسات سامانه ها وناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری دسترس پذیری سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی افراد دارای معلولیت اقدام کند.
نمایندگان در تبصره ۱ ماده ۵ این لایحه، شهرداری ها را مکلف کردند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت های شدید، سامانه های حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت را با تجهیز ناوگان خودروهای مناسب سازی شده ایجاد کنند.
در تبصره ۲ ماده ۵ این لایحه همچنین تصویب شد که استفاده افراد دارای معلولیت های شدید از سامانه های حمل و نقل ریلی و اتوبوس رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه های برون شهری ریلی،هوایی و دریایی دولتی وعمومی نیم بها است.
نمایندگان در این ماده وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه را منظور کند.
 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.