به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در این جلسه که به بحث و بررسی درباره موضوع «سیاستهای اشتغال دانشآموختگان» اختصاص داشت، به منظور بررسی تجربه برخی کشورهای موفق در این زمینه، رصد فارغالتحصیلان آموزش عالی در کشور استرالیا مورد بررسی قرار گرفت.
در این بررسی، گزارش سال ۲۰۱۵ "موسسه فارغالتحصیلان استرالیا "در خصوص آمار اشتغال کل فارغالتحصیلان آموزش عالی استرالیا در فاصله زمانی چهار ماه پس از فراغت از تحصیل ارائه شد.
در گزارش مذکور بر این نکته تاکید شده که سیاستگذاری و برنامهریزی در خصوص اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی بر اساس آماری است که این موسسه از سال ۱۹۷۲ میلادی تهیه میکند و مورد استفاده دولت، بنگاههای اقتصادی، دانشگاهها، دانشجویان و فارغالتحصیلان و… قرار میگیرد.
این آمار حاکی است که اشتغال دانشآموختگان در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است و از نظر محل اشتغال، بخش عمدهای از فارغالتحصیلان (حدود ۷۰ درصد) در بخشهای خصوصی مشغول به کار میشوند و رکودهای اقتصادی بر اشتغال دانشآموختگان دانشگاهی تاثیر داشته و در این سالها، دانش آموختگان تمایل بیشتری به ادامه تحصیل نشان دادهاند و افزایش مشاغل پارهوقت در زمانهایی که رکود اقتصادی وجود داشته، از راهکارهای جلوگیری از بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی بوده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل "نیاز به تهیه آمار و اطلاعات فارغ التحصیلان و اشتغال آنها"، "لزوم توجه به زیرساختهای آموزشی و بهکارگیری دانشآموختگان"، "تقویت دورههای مهارتی به منظور تربیت نیروی انسانی"، "نیاز به نگاه ملی و جامع برای هدایت دانشگاههای کشور بر اساس مأموریت گرایی در حوزههای اولویت دار"، "بازتعریف فرهنگ کار و اشتغال در کشور"، "توجه به معضل ناکارآمدی فارغالتحصیلان در کشور"، "برنامهریزی ساختارمند در ترسیم برنامه ارتباطی میان دولت- صنعت و دانشگاه" است.