صفحه اصلی / برنامه افزایش سرمایه شیر و گوشت زاگرس برای سال آینده

برنامه افزایش سرمایه شیر و گوشت زاگرس برای سال آینده

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرابورس ایران، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد امروز به فرابورس ایران آمدند تا ظرفیت‌های این شرکت از گروه «زراعت و خدمات وابسته» را برای خبرنگاران تشریح کنند.
در ابتدای سی‌و‌دومین نشست خبری «یک‌ دیدار، یک عرضه» مهدی صادقی مدیرعامل شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد به معرفی تولیدات این شرکت، موقعیت جغرافیایی، ظرفیت تولیدات و … پرداخت و گفت: تعداد واحدهای تحت پوشش این شرکت ۴ واحد بوده و مهمترین محصولات تولیدی آن شامل شیر، انواع دام، یونجه، جو، ذرت، گندم، کلزا و سیب‌زمینی است.
وی ظرفیت تولید شیر این کارخانه را در سال گذشته ۳۱ هزار تن اعلام و بیان کرد: شیر و گوشت زاگرس شهرکرد همچنین دارای ظرفیت تولید انواع محصولات زراعی به میزان ۵ هزار تن و محصولات باغی به میزان ۶۰ تن است.
صادقی با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۸۱ اموال و دارایی‌های گاوداری صنعتی قدیم شهرکرد را از طریق مزایده از بانک کشاورزی خریداری کرده و فرایند تحویل آن نیز در همان زمان صورت گرفته است، اشاره کرد: در آن زمان تولید روزانه شیر توسط این شرکت ۱۵ تن، تعداد دام مولد ۸۰۰ راس و رکورد هر راس دام شیری نیز ۲۷ کیلوگرم بوده است. 
مدیرعامل شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد یکی از دلایل سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در استان چهارمحال بختیاری را استعداد و مزیت این استان در زمینه شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی، وجود منابع آبی و همچنین علوفه مرغوب و با کیفیت اعلام و اضافه کرد: در حال حاضر شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و واحد تجاری نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. 
وی در تشریح رشته فعالیت‌های شرکت نیز توضیح داد: واحد پرورش و تولید گاوهای شیری، واحد مرغداری و زراعت سه رشته فعالیت این کارخانه محسوب می‌شوند که حدود ۹۰ درصد از فعالیت‌های شرکت به واحد نخست یعنی پرورش و تولید گاوهای شیری اختصاص دارد. 
به گفته صادقی ظرفیت سالانه واحد دامداری یا همان واحد پرورش و تولید گاوهای شیری شرکت به میزان ۳۶ هزار تن شیر خام، ۱۵۰۰ راس گاو نر، ۳۰۰ تن گوشت قرمز، کود دامی و همچنین پرورش و فروش تلیسه آبستن است.
مدیرعامل شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد به روند رو به رشد تولید شیر کارخانه در خلال سال‌های اخیر نیز اشاره و اعلام کرد: در سال ۹۰ مقدار تولید شیر کارخانه ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن بود که با طی شدن یک روند رو به رشد و صعودی در تولید این محصول، سال گذشته این رقم به ۳۱ هزار و ۲۰۰ تن رسید و برای امسال نیز تولید ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن شیر را پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته بخشی از شیر تولیدی این کارخانه به خارج از کشور صادر شده است در خصوص برنامه صادرات برای سال جاری گفت: با وجود ارائه درخواست برخی کشورها همچون افغانستان، کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج‌فارس اما برنامه‌ای برای صادرات شیر در سال جاری نداریم و این تصمیم بنا به آن گرفته شده که گاوهای شیری را بتوانیم به ۳ هزار راس که در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ راس است، افزایش دهیم.    
نگاهی به ارقام بودجه‌ای شیر و گوشت زاگرس
بخش دیگری از این نشست خبری به بررسی و تحلیل ارقام مهم بودجه‌ای این شرکت که با نماد «زشگزا» در بازار دوم فرابورس ایران درج شده است اختصاص داشت.
صادقی در خصوص ترکیب فروش محصولات این شرکت در سال گذشته گفت: حدود ۸۰ درصد از فروش محصولات شیر و گوشت زاگرس شهرکرد به شیر اختصاص داشته و حدود ۱۰ درصد آن مربوط به فروش گاو ماده بوده است، ضمن آنکه فروش گوساله نر نیز نزدیک به ۶ درصد از فروش شرکت در سال گذشته را به خود اختصاص داده و مابقی فروش مربوط به محصولات کشاورزی، تلیسه و … است.
مدیرعامل شیر و گوشت زاگرس با بیان اینکه شرکت سال گذشته ۲۰۳ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده که از این میزان در ۶ ماهه ۹۲ ریال را پوشش داده بود، در خصوص پیش‌بینی سود خالص هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ گفت: مقدار EPS هر سهم در بودجه امسال ۴۸۲ ریال پیش‌بینی شده که از این میزان تا پایان شهریورماه ۲۰۶ ریال آن معادل ۴۶ درصد را پوشش داده است.
افزایش سرمایه «زشگزا» سال آینده رقم می‌خورد
مدیرمالی شرکت شیر و گوشت زاگرس نیز در این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد برنامه شرکت برای افزایش سرمایه گفت: در حالی که امسال برنامه‌ای برای افزایش سرمایه نداریم اما به دنیال افزایش ظرفیتی که بهمن ماه در مجموعه آغاز خواهد شد و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای این موضوع سال آینده افزایش سرمایه شرکت رقم خواهد خورد.  
علی الله وکیل رقم مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در طرح توسعه شرکت و افزایش ظرفیت آن را ۱۲ میلیارد تومان اعلام کرد که ۲ میلیارد تومان آن وام بلندمدت است و حدود ۱۰ میلیارد تومان مابقی از محل آورده سهامداران و منابع داخلی شرکت تامین خواهد شد.
علی الله وکیل همچنین میزان کل تسهیلات اخذ شده مجموعه را ۱۱ میلیارد تومان اعلام کرد که ۳ میلیارد تومان آن با نرخ ۱۰ درصد از صندوق توسعه ملی و مابقی حداکثر با نرخ ۱۸ درصد اخذ شده است.
لازم به ذکر است شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد در گروه «زراعت و خدمات وابسته» زیر گروه «کشاورزی و خدمات دامپروری به غیر از دامپزشکی» قرار داشته و در بازار دوم فرابورس ایران پذیرش و درج شده است. آنطور که مدیرمالی شرکت در نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» اعلام کرد ۱۶میلیون سهم آن (معادل ۲۰ درصد از کل سهام این شرکت) در بازار فرابورس عرضه اولیه خواهد شد.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.