چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / خسارت زلزله به ۲۶ اثر تاریخی کوهبنان کرمان

خسارت زلزله به ۲۶ اثر تاریخی کوهبنان کرمان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  زمین لرزه ۵.۲ ریشتری پنجشنبه شب در کوهبنان کرمان به تعدادی از آثار تاریخی این شهر آسیب جدی وارد کرده است.
به گزارش  ایرنا از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد حسن طالبیان با اشاره به زلزله ۵.۲ ریشتری پنجشنبه شب گذشته در سه کیلومتری کوهبنان کرمان گفت: بر اساس بررسی های اولیه تیم های تعیین خسارات به آثار و بناهای تاریخی در شهرستان کوهبنان کرمان به تعدادی از آثار این شهر آسیب جدی وارد شده است. 
طالبیان با بیان اینکه تاکنون بر اساس برآوردهای اولیه۲۰ تا ۵۰ درصد تخریب در بناهای تاریخی این شهر مشاهده شده افزود: با توجه به اینکه بررسی ها کماکان ادامه دارد نمی توان میزان دقیقی از خسارات وارده به آثار تاریخی را اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه در نخستین ساعات زلزله، تیم های نظارتی میراث فرهنگی استان کرمان به مناطق مختلف کوهبنان اعزام شدند، اظهار کرد: در حال حاضر نیز تیم های کارشناسی و نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی در منطقه زلزله زده حضور یافته اند. 
آب انبار ده علی، آسیاب های میانه و هشتم، بافت تاریخی طغرل جرد، برج های افزار، سنگی دره نفر، ده علی، چماه، اسدالله و رتک، تیمچه علی خان، تخت امیر لطیفی، حمام چاه، خانقاه ابوسعید، خانه های آل طاها، شهید زاده، عطارپور و سیف الدینی، خواجه خضر، قلعه های سلطان، دختر، خانمکان و دی علی، مدرسه کاشانی، مسجد جامع قدیم، و مقبره آخوند از جمله ۲۶ بنای ثبتی و واجد ارزش ثبت هستند که به گفته طالبیان در جریان این زلزله ۲۰ تا ۵۰ درصد تخریب شده اند.
وی با تاکید براینکه برآورد نهایی در خصوص میزان خسارات وارده نیاز به گزارش نهایی تیم های اعزام شونده دارد افزود: منطقه کوهبنان دارای بیش از ۲۵۰ اثر از سلسله آسیابها ، امامزاده ها، برج ها ،قلعه ها، حمامها،آب انبار ها سنگ نوشته ی تاریخی ،خانه های صخره ای، اکواریوم طبیعی، مساجد و زیارتگاه است و تعیین میزان دقیق خسارات زمانبر خواهد بود. 
کوهبنان پنجشنبه شب با زمین‌لرزه ای به بزرگی ۵.۲ لرزید. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در فاصله سه کیلومتری کوهبنان، ۲۷کیلومتری کیانشهر و ۵۱کیلومتری راور بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.