صفحه اصلی / یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر در ۵ سال گذشته با سواد شدند

یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر در ۵ سال گذشته با سواد شدند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: بر اساس آمار در فاصله سال های ۹۱ تا ۹۵ در مجموع یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از آمار بی سوادان کشور کم شده است.
یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر در ۵ سال گذشته با سواد شدند
علی باقرزاده روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: اکنون درصد بی سوادی گروه سنی بالای ۶ سال از ۱۵.۲ به ۱۲.۳ کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ که سند جامع آموزش برای همه به امضا رسید، درصد بی سوادی در کشورهای مختلف یک درصد کاهش یافته بود که این رقم در سال های ۹۰ تا ۹۵ در ایران ۲.۸۵ درصد بود.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: در سال های ۸۶ تا ۹۰ حدود ۱۲ استان با افزایش قدر مطلق بی سوادی مواجه بودند و در گروه سنی ۱۴ – ۱۰ سال درصد باسوادی به ۹۸.۷درصد، گروه سنی ۱۹ – ۱۵ سال به ۹۷.۸ درصد، گروه سنی ۲۴ – ۲۰ سال به ۹۷ درصد، در گروه سنی ۲۹ – ۲۵ سال به ۹۶.۴ درصد و در گروه سنی ۳۴ تا ۳۰ سال به ۹۶ درصد رسید.
باقرزاده یادآور شد: همچنین میانگین سال های تحصیل شهروندان بالای ۶ سال اکنون به ۸.۴ رسیده که این رقم در سال ۹۰، ۷.۶ بوده و در تهران نیز با بالاترین میانگین ۹.۸ است.
وی با بیان اینکه طرح سواد آموزی گروه سنی ۱۹ – ۱۰ با هدف ارائه آموزش سواد پایه به افراد غیر محصل از سال ۹۴ به اجرا در آمده است، گفت: در این مدت ۴۵ هزار و ۴۲۹ فرد بی سواد ایرانی و خارجی باسواد شدند که از این تعداد ۲۹ هزار و ۹۱۵ نفر ایرانی و بقیه اتباع خارجی و عمدتا اتباع افغان هستند.
باقرزاده یکی از شاخص های مهم در سوادآموزی را کاهش فاصله باسوادی زنان و مردان دانست و افزود: در گروه سنی ۴۹ – ۱۰ درصد باسوادی زنان از ۹۰.۷ به ۹۲.۴ رسیده که رشد ۲.۷ درصدی را نشان می دهد و حدود ۸۰ درصد فعالیت های سازمان نهضت سواد آموزی نیز به زنان اختصاص دارد.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در خصوص کاهش باسوادی بین نقاط شهری و روستایی نیز گفت: فاصله با سوادی نقاط شهری و روستایی از ۱۳.۵ درصد در سال ۹۰ به ۱۲.۳ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته و رشد خوبی را نشان می دهد.
باقرزاده ادامه داد: در گروه سنی ۱۹ – ۱۰ درصد باسوادی از ۹۷.۳ درصد به ۹۸.۲ درصد رسیده که به معنای آن است که در این گروه سنی ۱۹۰ هزار کودک در خارج از مدرسه هستند و خود را بی سواد مطلق ثبت کرده اند.
وی یادآورشد: در گروه سنی ۲۹ – ۱۰ نیز درصد با سوادی از ۹۶.۲ به ۹۷.۳ و در گروه سنی ۴۹ – ۱۰ از ۹۲.۵ درصد به ۹۴.۷ رسیده است و آمارها نشان می دهد که تعداد بی سوادان ۴۹ – ۱۰ سال یک میلیون و ۱۱۳ هزار نفر کاهش یافته است.
** امضای ۳۳ تفاهمنامه همکاری با موسسات دولتی و غیردولتی در پنج سال گذشته
وی به برخی دیگر از فعالیت های سازمان نهضت سوادآموزی اشاره کرد و افزود: بیش از ۳۳ تفاهمنامه همکاری با موسسات و دستگاه های دولتی و غیر دولتی در پنج سال گذشته به امضا رسیده و سالانه ۵۷۰ مرکز غیر دولتی در استان ها و شهرستان ها با این سازمان قرداد منعقد می کنند. 
** ۲۶۲ هزار نفر از اولیای دانش آموزان باسواد شدند
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی اضافه کرد: در مدت سه سال گذشته با اجرای طرح والدین بی سواد، ۲۶۲ هزار نفر از اولیای دانش آموزان سواد آموز شده اند.
باقرزاده اظهار کرد: اما در عین حال هنوز ۱۵۰ هزار نفر از اولیای دانش آموزان از نعمت سواد بی بهره هستند که دلایل مختلفی دارد از جمله اینکه هر سال تعدادی از والدین کلاس اولی ها به این جمع اضافه می شوند و یا والدینی هستند که مهاجرت های فصلی دارند. 
** سالانه ۱۵ هزار نفر از افراد ۱۹ – ۱۰ سال باسواد می شوند 
وی با بیان اینکه سواد آموزی افراد ۱۰ تا ۱۹ سال یکی از اولویت های این سازمان است، گفت: در مدت سه سال گذشته در مجموع ۴۵ هزار و ۴۲۹ نفر شناسایی شده و آموزش های لازم را فرا گرفتند. 
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: تعداد ۲۱۷ مراکز آموزش یادگیری محلی ایجاد شده که سواد آموزی با مهارت آموزی زندگی را ارائه می دهد.
باقرزاده با بیان اینکه دو طرح کتابخوانی به منظور پایداری سواد دنبال می کنیم، گفت: اولین طرح، کتابخوانی با خانواده است که ۱۳۹ هزار نفر زیر پوشش این طرح قرار دارند و طرح دیگر ‌حلقه های کتابخوانی برای افراد کم سوادی است که زیر پوشش آموزش های نهضت سوادآموزی قرار ندارند و اکنون ۳۶ هزار نفر از مزایای این طرح بهره مند می شوند.
** نرخ باسوادی اتباع به ۶۴ درصد رسید
وی گفت: نرخ با سوادی اتباع بیگانه در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ۶ درصد بود که این رقم بر اساس سرشماری سال ۹۰ به ۶۴ درصد معادل حدود ۷۶۰ هزار نفر رسیده، به این معنا که سالانه ۲۰ هزار اتباع سواد آموز شده اند و بیش از ۲۲ هزار نفر از اتباع نیز با همکاری کشور نروژ و دانمارک سواد آموز شده اند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یادآور شد: در پنج سال گذشته همچنین ۸۶ هزار زندانی در زندان ها زیر پوشش نهضت سواد آموزی قرار گرفتند و دو هزار و ۹۱۱ نفر سرباز نیز در دوران خدمت باسواد شدند.
باقرزاده برگزاری مسابقه کتابخوانی و انشا نویسی را از دیگر فعالیت های سازمان نهضت سوادآموزی برشمرد و اضافه کرد: این طرح ها با در نظر گرفتن شعارهای سال اعلامی از سوی مقام معظم رهبری و پرسش مهر ریاست جمهوری و با هدف گسترش و ترویج فرهنگی مطالعه در میان سوادآموزان برگزار شد و در مجموع یک میلیون و ۱۸۹ هزار نفر در هر دو رقابت شرکت کردند.
وی با بیان اینکه همچنین طرح تلفیق سواد پایه با مهارت های رایانه ICDL و با هدف تعمیم و گسترش مهارت استفاده از رایانه در برنامه های سواد آموزی به اجرا در می آید، اظهار کرد: این طرح در سال ۹۴ به صورت پایلوت در ۶ استان و در سال ۹۵، در ۱۱ استان به اجرا درآمد و بعد از طی مراحل آزمایشی در سال ۹۶ در سراسر کشور تعمیم داده شد و تاکنون ۶ هزار و ۳۲۵ نفر را زیر پوشش قرار داده است.
** سالانه ۷۰ هزار آموزش دهنده فعال داریم
رئییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سالانه ۷۰ هزار آموزش دهنده فعال داریم که از یک تا ۲۵ بی سواد را آموزش می دهند، گفت: موسسه غیردولتی بر اساس بهای تمام شده با آموزش دهندگان عقد قرار داد می کند و این سازمان نیز کار کنترل ثبت نام ها و خروجی ها را به عهده دارد.
** استخدام آموزش‌دهندگان نهضت و حق‌التدریسی‌ها در دست تدوین است
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار داشت: از ابتدای تصویب اساسنامه سازمان پیش بینی شده بود که هر فردی که پنج سال با سازمان همکاری داشته باشد استخدام می شود که البته مصوبه درستی نبود و باید از همان ابتدا نیروی ثابت جذب می‌شد.
باقرزاده با اشاره به ارائه قانون اصلاح تبصره ۱۰ ماده ۱۷ تعیین تکلیف آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و حق التدریسی ها در مجلس اظهار کرد: در این اصلاحیه، مجلس شورای اسلامی آموزش و پرورش را مجاز کرد کسری نیروی خود را از چهار گروه مربیان پیش دبستانی، آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، نیروهای خرید خدمات آموزشی و نیروهای حق التدریس جبران کند که هنوز این مصوبه اجرا نشده بود طرح دیگری در مجلس مبنی بر استخدام حق التدریسی ها و نهضتی ها ارائه شد که البته این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: کلاس درس هیچ آموزش دهنده‌ای به علت حضورش در تجمعات صنفی منحل نشده است و اگر این طور بود اگر کد ملی شان را به ما بدهند بررسی می کنیم و پاسخ می دهیم.
وی با تاکید بر اینکه مطالبه آموزش دهندگان را به رسمیت می شناسیم، در خصوص ثبت نام های غیرواقعی نیز گفت: در هر زمان که مشخص شود فرد ثبت نام شده به عنوان بی سواد، دارای سواد بوده، فرد را از چرخه آموزش خارج می کنیم، کلاس معلم را منحل و فعالیت آموزش دهنده را برای مدتی تعلیق خواهیم کرد همچنین اگر شخص دیگری به جای آموزش دهنده به کلاس برود با وی برخورد می کنیم.
باقرزاده به آخرین وضعیت پرداخت مشوق های باسوادی اشاره و عنوان کرد: از ۱۵۳ هزار باسواد شده مشمول سال ۹۵، مشوق های باسوادی ۹۰ هزار نفر پرداخت شده و برای ۴۰ هزار نفر نیز آماده پرداخت است و البته پنج هزار نفر نیز از دریافت پاداش انصراف داده اند و تعدادی هم حساب بانکی ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.