صفحه اصلی / رشد ۴.۹ درصدی شاخص تولید در کارگاه های بزرگ صنعتی در نیمه نخست امسال

رشد ۴.۹ درصدی شاخص تولید در کارگاه های بزرگ صنعتی در نیمه نخست امسال

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، معاون اقتصادی بانک مرکزی از رشد ۴.۹ درصدی شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: این رشد نشان می دهد که رشد اقتصادی نفتی پارسال به رشد غیرنفتی تبدیل شده است.
رشد ۴.۹ درصدی شاخص تولید در کارگاه های بزرگ صنعتی در نیمه نخست امسال
پیمان قربانی روز چهارشنبه در همایش ملی لیزینگ در دانشگاه تهران افزود: رشد این شاخص در فصل بهار ۴.۵ درصد و در فصل تابستان ۵.۳ درصد بوده است که نشان می دهد خروج از رکود با تکیه بر رشد صنعتی در نیمه نخست امسال محقق شده است.
وی به رکود بخش مسکن در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی به تفکیک مناطق شهری در حوزه ساختمان در نیمه نخست امسال رشد داشته و فقط در شهر تهران ۳۴.۸ درصد رشد را ثبت کرده است.
قربانی رشد این شاخص در شهرهای بزرگ را ۷.۹ درصد و سایر مناطق شهری ۵.۳ درصد و در کل ۱۲.۶ درصد بوده است.
وی به وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران طی آبان ماه گذشته اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان، از نظر تعداد معلاملات ۷.۷ درصد و از نظر متوسط قیمت ۷.۱ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد هستیم.
معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: فقط در آبان ماه تعداد معاملات مسکن در شهر تهران ۱۸.۱ درصد نسبت به آبان پارسال رشد داشته و از نظر قیمت نیز شاهد رشد ۱۰.۹ درصدی در این ماه هستیم که نشان می دهد رشد بخش مسکن بالاتر از نرخ تورم بوده است و این نوید دهنده خروج از رکود در بخش مسکن است.
وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به دنبال رونق غیرتورمی بخش مسکن است و هرگز نمی خواهد رونق حبابی سالهای ۸۵ و ۸۶ در اقتصاد ایران تکرار شود.
*سهم ۵۵ درصدی لیزینگ بانک ها از تسهیلات اعطایی
معاون اقتصادی بانک مرکزی حجم دارایی ها و بدهی های ۳۶ شرکت لیزینگ دارای مجوز را ۷۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: لیزینگ رایان سایپا به همراه ۹ لیزینگ بانکی در کشور در مجموع ۸۵ درصد تسهیلات اعطایی بازار لیزینگ را در اختیار دارند.
وی سهم لیزینگ های وابسته به بانک ها از تسهیلات اعطایی را ۵۵ درصد و سهم لیزینگ های وابسته به خودروسازان را ۳۸ درصد اعلام کرد و گفت: بقیه بازار در اختیار لیزینگ های بخش خصوصی است.
قربانی از شرکت های لیزینگ به عنوان از بخش های مهم در اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: لیزینگ ها هنوز جایگاه خود را در تامین مالی اقتصاد ایران نیافته اند در حالی که می توانند به ابزاری برای تامین مالی خرد در اقتصاد ایران تبدیل شوند.
همایش ملی لیزینگ، توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال امروز با هدف بررسی راه های توسعه صنعت لیزینگ در ایران و روش های جدید تامین مالی بنگاه های اقتصادی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برپاست.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.