صفحه اصلی / نحوه بررسی اعتبارنامه منتخبان مردم در مجلس تغییر کرد

نحوه بررسی اعتبارنامه منتخبان مردم در مجلس تغییر کرد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  نمایندگان در جلسه علنی امروز – چهارشنبه – خانه ملت مواد ۷تا ۱۳ طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس که مربوط به بررسی اعتبارنامه های نمایندگان مجلس است را بررسی کردند.
نمایندگان ماده ۷ این طرح را با ۱۸۰ رای موافق، ۷ رای مخالف، ۱۱ رای ممتنع از ۲۲۱ نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس این مصوبه مجلس، شعبه رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان موظف است حداکثر ظرف مدت سه روز کاری گزارش تأیید آن دسته از اعتبارنامه‌های واصله را که معترض ندارند، به صورت یک جا به هیأت رییسه مجلس ارسال کند تا در جلسه علنی گزارش آن قرائت شود و رئیس جلسه تصویب آن را اعلام کند.
براساس این مصوبه اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض قرار گرفته است، حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری توسط شعبه رسیدگی می شود. در صورتی که نظر شعبه تأیید اعتبارنامه باشد، گزارش تأیید آن به مجلس ارائه می گردد و چنانچه نظر شعبه رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن از طریق هیأت رییسه مجلس به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود.
نمایندگان در تبصره ماده ۷ این طرح شعبه را موظف کردند که حداقل ۲۴ ساعت قبل از بررسی اعتبارنامه از معترض یا معترضان جهت توضیح اعتراض و از نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش مورد اعتراض قرار گرفته جهت دفاع دعوت به عمل آورد. 
با تصویب نمایندگان، حضور نداشتن هر یک از آنان مانع رسیدگی نیست و معترض یا معترضان در صورت حضور نداشتن غیرموجه در شعبه، در جلسه علنی حق اعتراض ندارند. موجه بودن عدم حضور باید به تأیید هیأت رییسه مجلس برسد. اگر حضور نداشتن موجه بود، فقط یک جلسه دیگر شعبه ظرف ۵ روز تشکیل و نظر خود را اعلام می‌کند.
نمایندگان همچنین ماده ۸ این طرح را با ۱۷۴ رای موافق، ۷ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از ۲۱۷ نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس این مصوبه مجلس، هیچ شعبه بررسی اعتبارنامه نمایندگان نمی تواند تقدیم گزارش خود را بیش از پنج روز کاری از تاریخ دریافت پرونده به تعویق اندازد، در صورتی که تاخیر به حکم ضرورت پیش آمده باشد، رییس و در غیات او نایب رییس شعبه مکلف است هیات رییسه مجلس را مطلع سازد، هر گاه هیات رییسه علت را موجه دانست موضوع را دوباره به همان شعبه و در غیر این صورت به شعبه بعد ارجاع می کند که ظرف پنج روز کاری پس از دریافت پرونده گزارش دهد.
همچنین نمایندگان ماده ۹ این طرح را با ۱۷۶ رای موافق، ۵ رای مخالف، ۱۰ رای ممتنع از ۲۱۷ نماینده حاضر تصویب کردند که بر این اساس، کمیسیون تحقیق حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز به دلایل و توضیحات کتبی شعب و معترضان رسیدگی می کند و پس از استماع و بررسی توضیحات معترضان و دفاعیات کتبی یا حضوری نماینده مورد اعتراض، نظر خود را برای مجلس ارسال می کند.
بر اساس تبصره این ماده، در صورتی که تعداد معترضان زیاد باشد، می توانند بیش از سه نفر را به صورت مکتوب معرفی کنند تا در شعبه و کمیسیون تحقیق جهت ارائه توضیحات لامزم حضور یابد.
با تصویب نمایندگان در تبصره دو این ماده، کمیسیون تحقیق موظف است حداقل ۲۴ساعت قبل از رسیدگی به اعتبارنامه از معترضان و نماینده ای که اعتبارنامه اش مورد اعتراض واقع شده دعوت کند.
نمایندگان ماده ۱۰ این طرح را نیز با ۱۷۷ رای موافق، ۱۰ رای مخال، ۵ رای ممتنع از ۲۱۵ نماینده حاضر تصویب کردند که بر اساس آن، چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تایید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن در مجلس قرائت می شود و رییس مجلس تصویب آن را اعلام می کند و اعتراضی پذیرفته نمی شود و در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد گزارش آن حداکثر به مدت ۱۵ دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می شود.
مجلسی ها در این مصوبه مقرر کردند: نماینده ای که اعتبارنامه اش رد شده است حداکثر به مدت ۳۰ دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند، ضمن این که می تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند، سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رای گذاشته می شود چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب نرسد رییس جلسه تصویب آن را اعلام می کند.
بر اساس تبصره ۱ این ماده، در صورتی که کمیسیون تحقیق ظرف مدت ۱۵ روز نظر خود را به مجلس اعلام نکند، نماینده ای که اعتبارنامه اش مورد اعتراض واقع شده است یا ۱۵ نفر از نمایدگان می توانند طرح اعتبارنامه را در جلسه مجلس از هیات رییسه درخواست کنند و هیات رییسه موظف است در اولین فرصت گزارش شعبه را در دستور کار مجلس قرار دهد.
نمایندگان ماده ۱۱ این طرح را با ۱۷۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از ۲۱۵ نماینده حاضر حذف کردند. در این ماده آمده بود: چنانچه نماینده بدون عذر موجه تا ۱۰ روز پس از ابلاغ به وی برای دفاع از صحت اعتبارنامه خود در جلسه حاضر نشود، مجلس با استماع گزارش کمیسیون تحقیق و صحبت معترض وارد رای گیری می شود.
همچنین نماینده ماده ۱۲ این طرح را با ۱۸۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از ۲۱۴ نماینده حاضر تصویب کردند که بر این اساس، اخذ رای در مجلس باری اعتبارنامه هایی که در شعبه یا کمیسیون تحقیق رد شده است به صورت مخفی و با ورقه انجام می شود.
نمایندگان مجلس در ماده ۱۳ این طرح که با ۱۷۹ رای موافق، ۱۰ رای مخالف، ۴ رای ممتنع از ۲۱۵ نماینده حاضر تصویب شد، مقرر کردند: نماینده ای که به اعتبارنامه اش اعتراض شده همانند سایر نمایندگان، از تمامی حقوق اعم از دادن رای و نامزد شدن برای عضویت در هیات رییسه و سایر انتخابات برخوردار است، لیکن در زمان بررسی اعتبارنامه خود در شعبه ، کمیسیون تحقیق و مجلس حق رای ندارد.
 
 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.