صفحه اصلی / وزارت بهداشت با اجرای نظام ارجاع حداقل ۱۰هزار میلیارد تومان صرفه جویی می کند

وزارت بهداشت با اجرای نظام ارجاع حداقل ۱۰هزار میلیارد تومان صرفه جویی می کند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، علی نوبخت روز سه شنبه افزود: طرح تحول سلامت دستاوردهایی داشته است و باید ادامه پیدا کند اما حتما این طرح باید بازنگری و اشکالات آن اصلاح شود، طرح تحول سلامت نیاز به اصلاحات دارد، از جمله در نحوه هزینه کرد اعتبارات آن که خارج از نظام ارجاع حرکت کرده است.
وی گفت: طرح تحول سلامت باید در مسیر و خط پزشک خانواده، نظام ارجاع و راهنماهای استاندارد درمان(گایدلاین های درمانی) قرار گیرد، این برنامه ها، قوانین مصوب مجلس است و اجرای آنها از جمله تکالیف وزارت بهداشت است، ممکن است مقاومت هایی وجود داشته باشد اما باید همه روی ریل حرکت صحیح قانونی قرار گیرند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: وزارت بهداشت ملزم شده است که حتما فهرست ملی دارویی ایران را تدوین و ابلاغ کند و همه پزشکان باید مطابق این فهرست، دارو تجویز کنند، روش های درمانی پزشکان نیز حتما باید بر اساس «گایدلاین های» ابلاغی وزارت بهداشت باشد. تاکنون بسیاری از این الزام های قانونی مورد بی توجهی قرار گرفته است و در نظام سلامت هر کس هر کاری می خواسته کرده است.
نوبخت در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا ممکن است مقاومت هایی در جامعه پزشکی برای اجرا نشدن این قوانین وجود داشته باشد، گفت: هنوز وزارت بهداشت این دستورالعمل ها را اجرایی نکرده است که مقاومت هایی را در بین پزشکان ببینیم یا نبینیم. جامعه پزشکی نجیب است. من خبر دارم یکسری از گروه های پزشکی خودشان به دنبال تدوین و اجرای راهنماهای بالینی(گایدلاین ها) هستند اما این درست نیست که گروه های پزشکی خودشان این کار را انجام دهند باید مطابق دستورالعمل های وزارت بهداشت باشد البته در بسیاری از موارد «گایدلاین» و دستورالعمل های استاندارد درمان در سطح جهانی وجود دارد فقط باید آنها را ایرانی و بومی کنیم که کار چندان سختی نیست.
وی ادامه داد: علت اینکه تاکنون این قوانین (پزشک خانواده، نظام ارجاع و راهنماهای بالینی) اجرا نشده، این است که به هر حال این قوانین محدودیت ایجاد می کنند و برخی، از محدودیت خوششان نمی آید به هر حال دردسرها و مشکلاتی را ممکن است برای پزشکان یا مردم ایجاد کند اما اجرای دستورالعمل های استاندارد درمانی و نظام ارجاع، قانون است و وزارت بهداشت و جامعه پزشکی باید آن را اجرا کنند.
نوبخت در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که کل اعتبارات حوزه سلامت چقدر است و با اجرای این قوانین چقدر صرفه جویی می شود گفت: کل بودجه حوزه سلامت حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است، بیش از نصف این اعتبار را دولت اعم از وزارت بهداشت و بیمه ها وارد بازار سلامت می کند، البته بیمه واقعی که وجود ندارد، بیمه از دولت پول می گیرد و خرج می کند، این روش بیمه هم روش باطلی است و اصلا اسم آن بیمه نیست.
وی افزود: اجرای نظام ارجاع، پزشک خانواده، راهنماهای بالینی و فهرست ملی دارویی حتما صرفه جویی ایجاد می کند و اگر ۱۰درصد این پول هم صرفه جویی شود، رقمی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان می شود که خودش بودجه یک وزارتخانه است و رقم کمی نیست.
 

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.