صفحه اصلی / تعرفه ۴ دسته کالاهای صادراتی به عراق کاهش می یابد

تعرفه ۴ دسته کالاهای صادراتی به عراق کاهش می یابد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  رایزن بازرگانی ایران در عراق از اجرای کاهش تعرفه چهار دسته کالاهای صادراتی به عراق از ابتدای سال ۲۰۱۸ خبر داد.
در ملاقات رایزن بازرگانی ایران در عراق و تیم اقتصادی سفارت ایران در بغداد با «منذر»، رییس کل گمرکات عراق موضوعات لازم برای ارتقای همکاری های تجاری دو کشور مطرح شد.
«ناصر بهزاد»، رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: طی این مذاکره ها ۱۰ محور مهم به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مورد تفاهم واقع شد.
وی اظهار داشت: تعیین نماینده از سوی رئیس گمرکات عراق برای برگزاری نشست‌های کارشناسی مشترک به صورت هر ۲ هفته یکبار، پذیرش اقلام غذایی و لبنی ایران بدون نیاز برای انجام آزمایشات مرزی مشروط به ارائه گواهی‌های تایید صلاحیت دستگاه‌های مبدا ایران در چارچوب ضوابط کشور مقصد، بازنگری در توافقنامه گمرکی و تصمیم برای استفاده از ترخیص کاران قانونی معرفی شده از سوی سازمان گمرک عراق و حذف ترخیص کاران غیرقانونی، شفاف ‌سازی سیستم‌های مربوط به پایانه مرزی و ایجاد شبکه فعالان اقتصادی مجاز بین گمرکات دو کشور با استفاده از ساز وکار الکترونیک که در آینده نزدیک از مهران- زرباطیه اجرایی خواهد شد، از مواردی است که در خصوص آن تفاهم حاصل شد.
بهزاد افزود: همچنین توافق برای انجام دیدار رئیسان کل گمرکات ایران و عراق، الزام به اعلام قوانین و مقررات گمرکی در بازه زمانی دستکم یک ماهه، اعلام آمادگی اولیه گمرکات عراق برای اجرایی شدن توافقنامه گمرکی با ایران نیز مطرح و تصویب شد.
رایزن بازرگانی ایران در عراق همچنین اظهار داشت: اجرای چهار نوع تعرفه کاهش یافته برای محصولات صادراتی به عراق از اوایل سال ۲۰۱۸ که امکان رهگیری و اعمال نظارت لازم در شفاف‌سازی هزینه ها را بهبود می‌بخشد شامل طلا و نقره و محصولات معدنی از پنج درصد به نیم درصد، انواع موادغذایی و نباتی و مصنوعات پلاستیکی که از بین ۱۰ تا ۴۰ درصد در گذشته به ۱۰ درصد تقلیل یافت، انواع مصالح ساختمانی، سنگ، سیمان، چرم، پوست و صنایع پوستی و خودرو از پنج تا۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و انواع لوازم برقی، تلویزیون، لوازم خانگی، اسلحه، تنباکو و سیگار از پنج تا ۴۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به تعیین الزام ۱۰ روزه رئیس کل گمرکات عراق به رئیس بخش قانونی گمرک برای ارائه گزارش توانمندی و ظرفیت مرزها و بررسی ساعت های کار گمرکات عراقی، افزود: معافیت کالاهای اردنی مبنای رسمی نداشته و هیچ اعلام مکتوبی تاکنون به گمرکات عراق نرسیده است.
بهزاد ادامه داد: موضوع افزایش تعرفه آبمیوه و لبنیات صادراتی ایران به عراق نیز برای همه کشورهای صادرکننده به عراق اعمال می‌شود و اصرار بر این موضوع برای اعمال استثنائات خاص نیازمند ارایه مستندات لازم خواهد بود.
به گزارش ایرنا، روز گذشته «سید حمید حسینی» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به تغییر رئیس گمرک عراق در ماه های گذشته، تاکید کرد از ابتدای سال ۲۰۱۸ تعرفه‌های این کشور در چهار گروه محدود می شود و دیگر تنوع تعرفه ای را شاهد نخواهیم بود.
وی از صادرات ۹ میلیون تن کالا به عراق از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: تا بیست و دوم آذرماه چهار میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.