صفحه اصلی / روغن های تصفیه دوم در قوطی های برند

روغن های تصفیه دوم در قوطی های برند

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، سال‌هاست که در بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو شاهد تقلب در عرضه و فروش این کالاها هستیم. 
در وضعیتی که خودروها دارند ممکن است لاستیک خودرو سال‌ها احتیاج به تعویض نداشته باشد، اما روغن و فیلتر خودرو باید هرچند وقت یک‌بار تعویض شود. 
طی سال‌های اخیر تعداد روغن‌های تقلبی موتور در بازار بسیار زیاد شده که گاهی حتی صاحبان فن را هم در تشخیص نمونه اصل و فرع آن به اشتباه می‌اندازد، اما روغن اصل را می‌توان از رنگ شفاف و بوی آن شناخت.
 روغن‌های تقلبی بوی سوخته می‌دهند، چراکه برخی از آنها از روغن‌های سوخته و مصرف‌شده تهیه می‌شوند. 
عرضه روغن‌های تقلبی با شگردهای مختلفی صورت می‌گیرد که عمدتا فروشندگان تک‌فروشی یا تعمیرگاه‌های تعویض روغن متوجه تقلبی بودن برخی از گالن‌های روغن نمی‌شوند. افراد متقلب گالن‌های تقلبی که دارای هولوگرام نیز هستند را در کارتن‌های ۶ عددی جاسازی می‌کنند؛در واقع از هر ۶ گالن روغن ۳ یا ۴ گالن آن تقلبی و مابقی اصلی هستند. 
یکی دیگر از شگردهای این افراد، خریداری بشکه‌های خالی روغن موتور شرکت‌های معتبر و پر کردن آنها با روغن‌های نامرغوب است و پس از پرس کردن در بشکه، آن را در بازار به فروش می‌رسانند.
 اگر روغن خوب تصفیه شود مشکلی برای خودرو پیش نمی‌آید، اما تشخیص این موضوع توسط مالک خودرو یا فروشنده به سختی صورت می‌گیرد و در بسیاری از موارد غیرممکن است و این‌‌‌ همان فرصتی است که برخی سودجویان برای کسب درآمد از آن استفاده 
می‌کنند. 
کسانی که روغن تقلبی باعث ورود خسارت به خودروهای‌شان شده، معتقدند روغن تقلبی موجب می‌شود خودرو یاتاقان زده و خسارت میلیونی روی دست آنها گذاشته است. 
۴۵ درصد فیلتر‌های موجود در بازار بی‌کیفیت است
داود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک، فیلتر و روغن
متاسفانه شرایط رکود از ابتدای امسال بر بازار حاکم بوده و بازار لاستیک و روغن از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی در فروش و قیمت نداشته است. بنابراین با اینکه نیاز به افزایش قیمت احساس می‌شود، اما در چنین شرایطی و با وجود مشکلات حاکم بر بازار، امکان افزایش قیمت وجود ندارد. به عبارت بهتر بازار برای افزایش قیمت روغن و لاستیک ظرفیت ندارد. هرچند قیمت روغن تا پیش از این ۲۰ درصد افزایش داشته، اما در شرایط کنونی بازار، بسیاری از عرضه‌کنندگان اقدام به کاهش چند درصدی قیمت کردند تا به این طریق بازار کم‌رونق فروش کنونی را حفظ کنند. عموما در چنین بازار راکدی نه تنها تولیدکننده، بلکه عرضه‌کننده نیز تمایلی به افزایش قیمت ندارد. در ادامه مشکلات بازار علاوه بر رکود که دیگر برای اصناف غیرعادی نیست، یکی از معضلات بازار کنونی فروش لوازم یدکی، عرضه روغن‌های دست‌دوم است. متاسفانه برخی از سودجویان و متقلبان با جمع‌آوری روغن‌های سوخته و تصفیه آن و افزودن مواد اولیه با نام برندهای معتبر اقدام به عرضه روغن‌های دست‌دوم به بازار می‌کنند که قطعا باید از عرضه این روغن‌ها به بازار جلوگیری شود. با توجه به جریان عرضه قطعات تقلبی و بی‌کیفیت در بازار، بخشی از این قطعات مربوط به فیلترهای تقلبی در بازار است که در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از فیلترهای موجود در بازار بی‌کیفیت و تقلبی است. در تولید این فیلترها بخشی از مواد اولیه وارداتی آنها بی‌کیفیت است، به طوری که این مواد در منازل و تولیدی‌‌های غیراستاندارد تبدیل به فیلتر می‌شوند. البته خوشبختانه با افزایش بازرسی دستگاه‌های نظارتی بر بازار تولید و فروش عرضه قطعات یدکی قاچاق و تقلبی به بازار با کاهش روبه‌رو شده است. اینجاست که ضرورت نظارت و اهمیت آن احساس می‌شود. بنابراین برای مقابله با این معضل باید سازمان‌های استاندارد و گمرک همکاری بیشتری با اتحادیه داشته باشند. برخی از تولیدکنندگان فیلترهای هوا و روغن با توجه به برخورداری از تجهیزات لازم پس از دریافت یک مجوز هر دو کالا را تولید می‌کنند، در حالی که دریافت استاندارد کامل الزامی است. متاسفانه شاهد هستیم که قوطی‌های برندهای معروف با روغن‌های تصفیه‌دوم در حاشیه شهر‌ها پر می‌شود و این هم از معضلات بازار روغن خودرو است که سودجویانی با جمع‌آوری روغن‌های سوخته و تصفیه آن و افزودن مواد اولیه با نام برندهای معتبر آنها را روانه بازار می‌کنند. همچنین کمپین‌های حمایت از هوای پاک باید روی حذف تقلب‌هایی از این دست در حوزه تجهیزات خودرو هم تمرکز کنند. فیلترهای هوای تقلبی از مبادی قاچاق وارد کشور می‌شوند. آنها باعث می‌شوند بنزین ناقص بسوزد و این به‌خودی خود باعث افزایش آلودگی هوا می‌شود. از سوی دیگر، در بازار قطعات یدکی سهم برندهای تقلبی و قاچاق بیش از ۳۰ درصد شده است. البته سهم قطعات قاچاق به جهت افزایش نظارت‌ها و قانونمند شدن واردات تا حدودی در بازار کاهش یافته و در حال حاضر به کمتر از ۲۵ درصد رسیده است. 
عرضه روغن‌های نامناسب در بسته‌بندی‌ها و قالب‌های زیبا
محمدعلی نوری‌زاد، فعال بازار خودرو
برخلاف باوری که در میان مردم شکل گرفته، گران بودن دلیل بر کیفیت بالای یک محصول نیست که این موضوع درباره روغن موتور خودرو بسیار پررنگ و محسوس است. در حال حاضر در بازار خودرو و لوازم یدکی شاهد افزایش تقلب در زمینه روغن خودرو هستیم که با نام برند، ولی فقط در قوطی‌های برند و با روغن تقلبی و سوخته پر شده‌اند. چند سالی است که شاهد عرضه انواع روغن موتور خودرو با مارک‌ها و نام‌های تجاری متنوع در بازار هستیم، در حالی که برخی از این محصولات با وجود قیمت بالا از استاندارد و کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. 
اگر روغن خوب تصفیه شود، مشکلی برای خودرو پیش نمی‌آید، اما تشخیص این موضوع توسط مالک خودرو یا فروشنده به سختی صورت می‌گیرد و در خیلی موارد غیرممکن است و این‌‌‌ همان فرصتی است که برخی سودجویان برای کسب درآمد از آن استفاده می‌کنند. برخی افراد با عرضه روغن‌های نامناسب در بسته‌بندی‌ها و قالب‌های زیبا و جذاب و غالبا خارجی، کالاهای غیراستاندارد را به بهای بالایی به فروش می‌رسانند. تمامی تعویض‌روغنی‌هایی که تابلو می‌زنند و تعویض روغن با قیمت پایین را تبلیغ می‌کنند، از روغن‌های تقلبی استفاده می‌کنند. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.