صفحه اصلی / حمل و نقل عمومی در رشت، گیلان

حمل و نقل عمومی در رشت، گیلان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از کجارو، شهر رشت در قدیم تنها راه ارتباطی و بازرگانی ایران از طریق بندر انزلی به اروپا به شمار می آمده و از زمان شاه عباس دوم تا اواخر حکومت قاجاریه شهر رشت مرکز تجاری بزرگی بوده است. در حال حاضر نیز چنانچه راه‌ آهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا به عنوان مهم‌ترین پروژه ریلی کشور تکمیل شود نه تنها تکمیل کننده کریدور شمال –جنوب خواهد بود، بلکه ایران را به اروپا متصل می‌کند. این تنها بخشی از سیستم حمل و نقل شهر رشت است، در ادامه به تفصیل به این موضوع می‌پردازیم.
حمل و نقل درون‌ شهری
قطار شهری
رشت سومین شهری است که طرح جامع قطار درون‌ شهری در آن آغاز شده‌ است. مطالعات این طرح در ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و در واقع بعد از دو شهر کرمانشاه و همدان، رشت سومین شهری است که طرح جامع قطار ریلی در آن شروع شده ‌است. هم اکنون مسیرها و ساز و کار احداث پروژه مشخص شده و در آینده نه چندان دور عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز خواهد شد.
اتوبوسرانی
نخستین اتوبوس ایران در شهر رشت به کار گرفته شد اما سازمان اتوبوسرانی رشت و حومه در سال ۱۳۴۵ تأسیس گردید و از آن زمان تاکنون به موازات افزایش جمعیت و وسعت شهر رشت، توسعه و گسترش نیافته ‌است. هم اکنون در شهر رشت تنها حدود ۴۶ اتوبوس فعالیت می‌کنند همچنین تنها ۵ اتوبوس در زمان هدفمندی یارانه‌ها، از محل درآمدها به رشت اختصاص یافت که سهم تهران ۲۵۰۰ دستگاه، اصفهان ۶۰۰ دستگاه بود؛ ولی با توجه به جمعیت شناور روزانه بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفری رشت، این تعداد اتوبوس به نظر کافی نمی‌رسد.
در حال حاضر شهرداری رشت حدود ۲۰۰ اتوبوس و ۷۰ مینی‌بوس از محل مصوبات دولت از وزارت کشور طلبکار است.
تاکسیرانی
درسال ۱۳۲۶ تعداد ۵۰ تاکسی به سفارش خانم فخر الدوله (دختر مظفر الدین شاه) از انگلستان خریداری و وارد ایران شد. در سال ۱۳۲۷ اولین تاکسی به جهت علاقه وی به گیلان با عبور از خیابان اصلی شهر وارد رشت شد. سازمان تاکسیرانی کلانشهر رشت تاکنون بیش از ۹۵۰۰ دستگاه تاکسی و خودروهای شخصی را ساماندهی نموده‌ که از این تعداد ۶۰۰۰ دستگاه تاکسی دارای پلاک (ت) و از انواع خودروهای موجود در سیستم تاکسیرانی کشور از جمله ۱۹۴ دستگاه ون هستند. همچنین بیش از ۳۵۰۰ دستگاه خودروی شخصی فعال در ۱۳۶ واحد تاکسی تلفنی تحت نظارت سازمان با عنوان شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافر و دو شرکت تاکسی بی‌سیم فعالیت می‌نمایند.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تاکسیرانی گیلان گفت: هیوندای اکسنت، فیات ایتالیا و رنو سیمبل فرانسه خودروهای جایگزین تاکسی‌های فرسوده هستند که حداکثر تا ۱۰ سال مجوز تردد خواهند داشت. بهرام علیدوست افزود: رانندگان تاکسی‌های جدید مجازند تا چابکسر در شرق، اسالم در غرب و امامزاده هاشم در جنوب گیلان تردد کنند.
بی. آر. تی
فاز نخست خطوط بی. آر. تی رشت از میدان دکتر حشمت آغاز می‌شود و تا میدان مصلی این شهر ادامه دارد. از مزایای خطوط بی. آر. تی در شهرها، افزایش سرعت جابجایی شهروندان و کاهش زمان سفر و همچنین کاهش آلایندگی‌ها است. فاز دو و سه خطوط بی. آر. تی رشت نیز در خیابان های آیت الله طالقانی و دکتر شریعتی خواهد بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت گفت: در حال حاضر ۲۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که از این تعداد، ۱۵ دستگاه در فاز یک خط بی. آر. تی شهر تردد می‌کنند. به گفته وی، ۹ دستگاه اتوبوس در فاصله زمانی چهار دقیقه یکبار از میدان دکتر حشمت تا میدان مصلی و شش دستگاه اتوبوس نیز با فاصله زمانی هفت دقیقه از یکدیگر تا میدان گیل برای جابجایی شهروندان حرکت می‌کنند. با راه اندازی این خطوط، امکان جابجایی حدود ۱۷ هزار شهروند در طول روز مهیا شده و کاهش مشکلات ترافیکی مسیر فوق به همراه کاهش زمان سفر و هدر رفت وقت شهروندان از جمله مزایای راه اندازی خط بی. آر. تی مسیر دکتر حشمت تا میدان گیل است.
حمل و نقل برون‌ شهری
فرودگاه
نعیم اشجری
فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت در بلوار ولیعصر رشت قرار دارد و سال تأسیس این فرودگاه به ۱۳۴۷ باز می‌گردد. فرودگاه رشت در هفته ۴۲ پرواز خروجی و ۴۲ پرواز ورودی ثابت به ۷ مقصد داخلی و ۲ پرواز ورودی و خروجی به مبدأ و مقصد خارجی دارد. این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز در استان گیلان، حاشیه دریای کاسپین است، در ضمن در مسیر کریدور شمال–جنوب (کریدور نوستراک) و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران (رشت) واقع شده ‌است.
فرودگاه رشت هفدهمین فرودگاه پر رفت ‌وآمد در ایران است که در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود چهار هزار نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شده و ۴ هزار کیلوگرم بار و ۳ میلیون مسافر از طریق آن جابجا شده است.
نعیم اشجری
 
ارتفاع این فرودگاه از سطح دریا باعث بیشینه سوختگیری شده و تنها مسیر خط پروازی کناره دریاچه کاسپین (خرز) است، از این لحاظ مقرون به صرفه‌ترین خط پروازی کشورهای حوزه کشورهای اسکاندیناوی و اروپای مرکزی است.
 
در آذر ۱۳۹۵ شرکت هواپیمایی نفت ایران با استقرار یک فروند هواپیمای فوکر ۵۰ این فرودگاه را به عنوان سومین قطب خود در کشور برگزید و همه روزه پروازهای صبحگاهی از رشت به تهران انجام می‌دهد. در سال ۱۳۹۳ بسیاری از پروازها و مسیرهای پروازی فرودگاه رشت با وجود مسافر کافی (میانگین ۹۹ مسافر در هر پرواز) به بهانه تحریم‌ها و کمبودهای شرکت‌های هواپیمایی لغو و غیرفعال شد که به افزایش قیمت بلیط‌های شناور و انحصاری شدن برخی مسیرها برای برخی شرکت‌های هواپیمایی منتهی گشت.
نعیم اشجری
درصد رشد نشست و برخاست هواپیما در ۱۰ سال گذشته با وجود افزایش مسافر همواره از میانگین کشوری پایین‌تر بوده و افزایش تقاضا و کاهش پروازها سبب افزایش قیمت غیرقانونی بلیط در برخی مسیرهای فرودگاه رشت شده است. رتبه فرودگاه رشت در پروازهای بین‌اللملی سال ۲۰۱۵ از میان ۲۹ فرودگاه ایران بیستم بود. عدم وجود پروازهای برنامه‌ای بین‌المللی شرکت‌های خارجی و داخلی از نقاط ضعف و مورد انتقاد این فرودگاه است. فرودگاه رشت از نظر تعداد پرواز در سه ‌ماهه اول سال ۱۳۹۵ با ۳۲ درصد رشد نسبت به سال در رتبه چهاردهم فرودگاه‌های ایران و رتبه اول فرودگاه‌های شمال ایران است. رشت تنها کلانشهری است که فرودگاهش پرواز خارجی برنامه‌ای ندارد.
ترمینال مسافری جدید فرودگاه رشت به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع با طراحی و نظارت مهندسان مشاور ایمن راه در سال ۱۳۹۲ رسماً افتتاح شد. ترمینال جدید با طراحی مدرن و تسهیلات رفاهی مناسب ساخته شده است. عدم راه اندازی جت وی و رفت و آمد پیاده مسافران از ترمینال به هواپیما و بالعکس با توجه به شرایط جوی رشت از مشکلات این پایانه جدید است.
پس از بهره‌برداری از ترمینال جدید پروازهای داخلی، ترمینال قدیمی فرودگاه رشت که در سال ۱۳۴۷ ساخته شده بود با بهسازی برای پروازهای خارجی مورد استفاده قرار گرفت. ساخت ترمینال جدید پروازهای خارجی از برنامه‌های این فرودگاه است.
راه‌آهن
پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه‌آهن در ایران به سال ۱۸۴۸ میلادی از رشت به بندر پیر بازار و بندر انزلی برمی‌گردد، بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیر بازار و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد.
راه‌آهن قزوین -رشت -انزلی-آستارا مهم‌ترین پروژه ریلی کشور است که تکمیل کننده کریدور شمال جنوب و متصل کننده ایران به اروپا محسوب می‌شود و احداث این خط آهن سالیان دراز به دلیل پیچیدگی مفرط به تعویق افتاد اما هم اکنون در شرف افتتاح است. پروژه راه‌آهن قزوین – رشت یکی از پروژه‌های بسیار مهم در مسیرهای ریلی ایران است که قزوین، رشت، انزلی، آستارا را به هم وصل کرده، سپس به کشور آذربایجان و خط ریلی اروپا متصل می‌شود.
 به گفته متخصصان، اجرای این پروژه کاری بسیار دشوار است زیرا در مسیر قزوین تا رشت باید حدود ۱۶۴ کیلومتر خط ریلی احداث شود، علاوه بر اینکه در این مسیر حدود ۸۲ دهانه پل بسیار پیچیده به طول ۹ کیلومتر، از ۱۰ تا ۱۵۰۰ متر و ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر، از ۷۰ تا ۲۰۰۰ متر در دست احداث است. از این پل‌ها می‌توان به پل حاشیه سد سپید رود در منجیل به طول ۱۴۳۱ متر اشاره کرد که پس از تکمیل بزرگترین پل راه‌آهن ایران خواهد بود.
استاندار گیلان گفت: ایستگاه راه آهن رشت یکی از زیباترین و بهترین ایستگاه‌های کشور خواهد شد. درحال حاضر سرعت حرکت قطار در راه آهن رشت-قزوین ۱۶۰ کیلومتر در نظر گرفته شده و به همین دلیل مسیر رشت تا قزوین یک ساعته طی شود، برنامه‌هایی نیز داریم که با استفاده از سیستم‌های با امنیت بالاتر سرعت قطار را به بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر افزایش دهیم. راه‌ آهن رشت ـ آستارا به ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اتمام این راه آهن موجب توسعه اقتصادی کشور و استان خواهد شد. نجفی در خصوص پروژه راه‌ آهن ۴۱ کیلومتری رشت ـ انزلی با بیان اینکه  ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در مجموع  پروژه ۱۶۴ کیلومتری راه‌آهن رشت ـ قزوین ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
ترمینال
در طرح جامع کلانشهر رشت این شهر باید در غرب، شرق، شمال و جنوب دارای پایانه‌های مسافربری باشد. هم اکنون در این شهر تعداد چهار پایانه در حال فعالیت هستند که عبارتند از:
پایانه خط کناره
پایانه پل بوسار
پایانه فجر
پایانه میدان گیل (جنوب): این پایانه تنها پایانه احداث شده از پایانه‌های اصلی شهر رشت است که ساخت آن‌ مطابق طرح جامع بوده است. این پایانه که به عنوان پایانه جدید مسافربری رشت به آدرس خیابان امام (جاده تهران) جنب میدان گیل در سال ۱۳۷۲ احداث شده دارای ۷ هزار مترمربع وسعت است و از جمله مجهزترین پایانه‌های کشور محسوب می‌شود که تحت نظارت شهرداری رشت فعالیت دارد.
 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.