صفحه اصلی / نقشی در قیمت‌گذاری محصولات فولادی نداریم

نقشی در قیمت‌گذاری محصولات فولادی نداریم

مجتبی کاوه 
به گزارش کسب و کار نیوز، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور روز سه‌شنبه تور بازدیدی برای اصحاب رسانه برگزار کرد و آخرین وضعیت تولید و عملکرد غول فولادی کشور در بازار داخلی و خارجی توسط مدیرعامل این شرکت تشریح شد. بهرام سبحانی در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر انتقادات مطرح‌شده از فولاد مبارکه درباره شرایط انحصاری تولید و مهندسی قیمت در قیمت ورق‌های فولادی در بورس کالا با رد این انتقادات اظهار کرد: افرادی که چنین انتقاداتی را مطرح می‌کنند بیشتر نظر به ورق‌های فولادی ۲ میلی‌متر دارند و مدعی هستند که فولادمبارکه تولیدکننده انحصاری این نوع ورق است. این درحالیست که ما تولید‌کننده انحصاری ورق ۲ میلی‌متری نیستیم؛ فولاد کاویان و ورق و لوله اهواز هم این نوع ورق را تولید می‌کنند و شرکت‌های دیگر فولادسازی نیز جزو تولیدکنندگان این کالا به شمار می‌روند، پس بحث تولیدکننده انحصاری بودن فولادمبارکه اساسا منتفی است. نکته دیگری که منتقدان مطرح می‌کنند این است که سهم فولادمبارکه در بازار این نوع ورق به حدی بالاست که می‌توان ما را تولیدکننده انحصاری نامید، اما این موضوع هم صحت ندارد و سهم بازار ما زیر ۴۹ درصد است. پس دیگر تولیدکنندگان هم سهم زیادی در این بازار دارند و بحث مهندسی کردن قیمت توسط ما، صحیح نیست. سبحانی افزود: درباره قیمت‌گذاری باید این نکته را مدنظر قرار داد که برای قیمت‌گذاری در بورس کالا باید قیمت پایه توسط بورس کالا تعیین شود که اخیرا شورای رقابت ‌سازوکار این موضوع را روشن کرد و گرچه ما مخالف ورود شورای رقابت به فرایند تعیین قیمت پایه محصولات فولادی بودیم. با این حال دستورالعمل شورای رقابت را پذیرفتیم و این فرایند اکنون در حال اجراست. بر این اساس در حال حاضر قیمت پایه کالاهای فولادی در بورس کالا طبق فرایندی که توسط شورای رقابت تعریف شده، تعیین می‌شود و در مرحله بعد متقاضیان بر سر قیمت رقابت می‌کنند. متقاضیانی که در این بازار حضور دارند از چم و خم بازار فولاد مطلع هستند و می‌دانند قیمت جهانی این محصول چقدر است و قیمت فولاد وارداتی مشابه چقدر است و براساس اطلاعات و تحلیلی که دارند، قیمت خود را پیشنهاد می‌کنند. نهایتا باید گفت ما نقشی در قیمت‌گذاری محصولات فولادی نداریم و قیمت پایه توسط شورای رقابت و قیمت نهایی هم توسط خریداران و برمبنای عرضه و تقاضای بازار مدیریت می‌شود.
صادرات را کاهش دادیم تا تولیدکنندگان داخلی را تامین کنیم
این مقام مسئول به کاهش صادرات فولادمبارکه اشاره کرد و گفت: با افزایش قیمت‌های جهانی، تقاضای داخلی برای تولیدات ما رشد چشمگیری داشت و چون تامین بازار داخلی همواره از اولویت‌های اصلی ما بوده، میزان صادرات را کاهش دادیم تا بتوانیم افزایش تقاضای داخلی را پاسخگو باشیم، به طوری که طی هشت ماه امسال میزان عرضه تولیدات ما به بازار داخلی ۳۲ درصد افزایش و میزان صادرات ما ۴۲ درصد کاهش یافته است.
به گفته او، میزان عرضه به بازار داخلی از ۲ میلیون و ۹۰۴ هزار تن در هشت ماهه سال گذشته، به ۳ میلیون و ۸۲۳ هزار تن در هشت ماهه امسال افزایش یافته و در مقابل، میزان صادرات از یک میلیون و ۲۴۹ هزار تن به ۷۲۸ هزار تن در هشت ماهه امسال کاهش یافته است. سبحانی افزود: در هشت ماهه امسال ۸۴ درصد تولیدات ما به تامین بازار داخلی و ۱۶ درصد به صادرات اختصاص یافته است.
زمان فعلی برای کاهش تعرفه واردات فولاد مناسب نیست
سبحانی درباره کاهش تعرفه واردات فولاد گفت: ما درخواست کاهش تعرفه را یک سال قبل و زمانی ارائه دادیم که قیمت‌های جهانی بالا رفته بود و کاهش تعرفه می‌توانست باعث شود قیمت در بازار داخلی با قیمت جهانی متعادل‌سازی شود، اما بعد از گذشت یک سال از آن درخواست، تازه تعرفه را کاهش داده‌اند که الان زمان مناسبی برای کاهش تعرفه نبود.
هیچ بحثی درباره دامپینگ فولاد مبارکه مطرح نیست
وی همچنین ایراد اتهام به ایران درباره دامپینگ فولاد را مردود خواند و گفت: وضع تعرفه بر واردات فولاد ایران به اروپا، اعمال جریمه درباره دامپینگ نبود، بلکه یک اقدام تعرفه‌ای از سوی اتحادیه اروپا درباره تمام ۱۰ شرکت صادرکننده فولاد به این اتحادیه بود و به طوری که برای کشورهایی همچون روسیه و اوکراین هم این تعرفه‌ها وضع شد و اتفاقا تعرفه کمتری بر فولاد ایران وضع شد. وی گفت: تعرفه وضع‌شده بر نورد گرم ایران ۵۷ یورو به ازای هر تن، روسیه ۹۶ یورو به ازای هر تن و اوکراین ۶۳ یورو به ازای هر تن بوده است. سبحانی تاکید کرد: سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا نیز اخیرا رسما اعلام کرد که درباره فولاد ایران، هیچ بحثی مبنی بر دامپینگ مطرح نبوده است.
تولید ۲۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ دست‌یافتنی است
سبحانی با بیان اینکه مجموعه فولاد مبارکه سهم ۵۰ درصدی خود در تولید فولاد کشور را در چشم‌انداز ۱۴۰۴ حفظ خواهد کرد، گفت: تولید گروه فولاد مبارکه در چشم‌انداز ۱۴۰۴ که مجموع تولید فولاد کشور قرار است به ۵۵ میلیون تن برسد، به ۲۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت تا سهم ۵۰ درصدی ما از تولید داخلی همچنان حفظ شود. وی ادامه داد: با راه‌اندازی فولاد سپیددشت و توسعه فولاد هرمزگان در سال ۹۸، میزان تولید از ۱۳ میلیون تن عبور خواهد کرد و با تداوم برنامه‌های توسعه‌ای، تحقق ۲۵ میلیون تن تولید در افق ۱۴۰۴ کاملا دست‌یافتنی است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.