صفحه اصلی / نظام سلامت کشور منابع محدود و مصارف نامحدود دارد

نظام سلامت کشور منابع محدود و مصارف نامحدود دارد

به گزارش کسب و کار نیوز، فاطمه هاشمی روز چهارشنبه در همایش آکادمی سلامت در هتل اوین تهران افزود: یکی از معضلات اقتصادی کشور و اقتصاد سلامت کشور، این است که برای مصارف و هزینه های نامحدود، منابع محدودی در اختیار داریم بنابراین لازم است همزمان با تلاش برقراری عدالت اجتماعی، رفاه عمومی و سلامت مردم، منابع این حوزه به درستی و بر اساس اصول علمی و کارشناسی هزینه شود.
وی گفت: متاسفانه وقتی از اقتصاد سلامت صحبت می کنیم، همه نگاه ها به سمت درمان می رود، درمان مردم مهم است زیرا مردم بیمار می شوند و نیاز دارند به آنها توجه شود ما لازم است در سیاستگزاری اقتصاد سلامت، مسائل حوزه بهداشت و پیشگیری و درمان را در کنار هم ببینیم.
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص افزود: اقتصاد سلامت فقط ساخت تخت بیمارستانی، تهیه دارو، تربیت پزشک و درمان بیماران نیست، باید به حوزه پیشگیری بیش از گذشته توجه کنیم اما تاکنون نتوانسته ایم در کشور تعادل و هماهنگی مناسبی بین درمان و پیشگیری ایجاد کنیم.
وی گفت: : آکادمی اقتصاد سلامت برای بررسی کارشناسی و پیدا کردن راه حل های علمی برای رفع مشکلات اقتصاد سلامت تشکیل شده است و کار خوبی است اما می بنییم که بیشتر اعضای این آکادمی مسئولان دولتی و مسئولان وزارت بهداشت یا دانشگاه های علوم پزشکی هستند، باید افرادی خارج از سیستم دولتی باشند، زیرا اگر فقط کارشناسان دولتی می توانستند کاری انجام دهند، چون خودشان در مسند تصمیم گیری و سیاستگزاری هستند، حتما تاکنون کارهای لازم را انجام داده بودند.
هاشمی افزود: بایداز نظرات کارشناسان و فعالان حوزه سلامت هم در بخش دولتی و هم غیر دولتی استفاده شود تا بتوانیم پاسخ این پرسش را که چگونه باید منابع محدود حوزه سلامت را بهینه هزینه کنیم دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: یکی از بیماری های پر هزینه در نظام سلامت، دیابت است، بررسی ها نشان می دهد که حدود ۳۰ درصد بیمارانی که در سراسر جهان به پزشک مراجعه می کنند، با این بیماری درگیر هستند و ما در بنیاد امور بیماری های خاص نیز دیده ایم که حدود ۶۰ درصد بیماران دیالیزی دچار دیابت هستند.
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص اضافه کرد: پیشگیری و مراقبت به موقع از افراد در معرض خط دیابت می تواند، بسیاری از هزینه های نظام سلامت را کاهش دهد ولی متاسفانه تاکنون این موضوع مورد توجه کافی قرار نگرفته است.
وی گفت: برای پیدا کردن راه حل مشکلات اقتصاد سلامت، باید وضعیت موجود را به درستی بررسی کنیم و وضعیت ایده آل آینده را نیز ترسیم کنیم و ببینیم چگونه می توانیم از وضعیت موجود به وضعیت مناسب در آینده برسیم و این کار البته به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است و باید گروهی از کارشناسان نخبه خارج از وزارت بهداشت نیز موضوع را تعقیب کنند و راه حل ارائه کنند.
 
 

همچنین مطالعه کنید:

خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است/ استفاده مردم از بیزنس جت‌ها در ایران

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد محمدی‌بخش در گفت وگو با ایلنا درباره فعالیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.