صفحه اصلی / ۲ مشکل بزرگ چهار محال و بختیاری یعنی آب و اتصال به راه آهن باید در اولویت باشد

۲ مشکل بزرگ چهار محال و بختیاری یعنی آب و اتصال به راه آهن باید در اولویت باشد

به گزارش کسب و کار نیوز علی لاریجانی شامگاه سه شنبه و در بهارستان (مجلس شورای اسلامی) با اقبال عباسی استاندار و مجمع نمایندگان استان چهار محال و بختیاری در نشستی دوستانه و صمیمانه دیدار و گفتگو کرد.
علی لاریجانی در ابتداء دیدارضمن خیر مقدم و عرض تبریک به استاندار جدید چهار محال و بختیاری این دیدار را به فال نیک گرفت و گفت: امید می رود با همت استاندار وتعامل مثبت و سازنده نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان شاهد رشد و شکوفائی بیش از بیش استان چهار محال و بختیاری باشیم،چرا که استان چهار محال یکی از استا نهای کمتر توسعه یافته بشمار میرود که این امر همت مضاعف مدیران ارشد استانی و نمایندگان مجلس در شورای اسلامی را می طلبد.
لاریجانیمشکل کمبود را در استان مهم برشمرد و تصریح کرد: منابع آبی در کشور باید مورد رسیدگی جدی قرار بگیرد و با توجه به صحبت‌های نمایندگان استان چهارمحال بختیاری در این راستا باید یک کمیته فنی بررسی طرح‌های آبی استان چهارمحال و بختیاری تشکیل شود تا تمامی جوانب را بسنجد و اقدامات لازم را برای رسیدگی  به مشکلات کمبود آب را انجام دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: استان چهار محال و بختیاری یکی از استان های پر آب و پر بارش کشور بشمار میرفت که متاسفانه در سال های اخیر بعلت عدم بارش باران و برف با خشکسالی مواجه شده و همین موضوع مشکلات فراوانی را برای مردم این منطقه و دیگر مناطق همجوار در پی داشته است.
لاریجانی به سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و افزود: باید از سرمایه های درون استانی و سرمایه های سرگردان و بلا تکلیف که در خود استان وجود دارد بنحو احسن استفاده شود و این هوشیاری و استقبال مدیران ارشد استانی را می طلبد که باید در این مسیر گامهائی بلند بر دارند.
لاریجانی تاکید کرد: باید نحوه ارائه زمین و امکانات در شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم به نحوی باشد که انگیزه برای سرمایه‌گذاری ایجاد شودو سرمایه گذاران با رغبت و انگیزه بیشتری سرمایه های خود را به میدان آورند.
وی با اشاره به مصوبه برای برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای رونق اشتغال در مناطق روستایی و مرزی کمتر برخوردار ادامه داد: با توجه به اینکه روند مهاجرت از روستاهای کشور به دلیل مشکلات اقتصادی رو به افزایش بود این مصوبه لحاظ شده بنابراین باید شرایط برای سرمایه‌گذاری در موضوعاتی مانند توسعه صنایع دستی و بسته‌بندی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های معدنی و گردشگری مد نظر قرار گیرد و در این راستا سرمایه‌گذاری تسهیل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادمه افزود: دومین معضل و مشکل استان چهارمحال و بختیاری در بن بست قرار داشتن این استان محسوب می شود که به راه آهن سراسری متصل نیست و این مهم هم باید اولویت دوم استان باشد تا در آینده ای نزدیک شاهد اتصال چهار محال به راه آهن و تسهیل حمل و نقل و همچنین ایجاد رونق و قرار گرفتن این استان در مسیر تجارت و باعث رونق ئ شکوفائی استعدا دها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل این استان باشیم.
در ادامه اقبال عباسی استاندار جدید استان با ابراز تشکر از ریاست مجلس برای این نشست صمیمانه و دیدار  خصوصی گفت:استان چهار محال ظرفیت های و استعدادهای خوب و بالقوه ای دارد که متاسفانه تا کنون آنطور که باید به این ظرفیت های مهم و خدادای توجه کافی و لازم نشده است.
عباسی خاطر نشان ساخت: زمانیکه بعنوان استاندار به هیئت دولت معرفی شدم  مسائل و مشکلات استان خودم را(استان اردبیل) و استانی که بنا بود بعنوان استاندار معرفی شوم بررسی نمودم و متوجه شدم که استان چهار محال از نظر مساحت،جمعیت و مسائل جغرافیائی،فرهنگی و دیگر مسائل شباهت های فراوان و متعددی دارند فلذا با عزمی جزم و همتی مضاعف پا در این عرصه نهادم.عباسی در ادامه  به مشکلات عمده استان اشاره کرد و تصریح کرد: بزرگترین دغدغه ها و مشکلات مردم استان بیکاری،عدم اشتغال،نداشتن کارخانجات تبدیلی و نبود یک صنعت در خور شان مردم استان که واقعا" مردم از این معضلات رنج برده و میبرند.
وی یکی دیگر از مشکلات استان را خشکسالی های یک دهه اخیر برشمرد و تاکید کرد: مردم استانی که روزگاری سرچشمه ۲ رود بزرگ کارون و زاینده رود بود امروز برای تامین آب شرب با مشکلات جدی و متعددی دست و پنجه نرم می کنند .
استاندار چهار محال در  ادامه خاطر نشان ساخت: مشکل دیگر استان قرار نگرفتن در ریل توسعه و تجارت است که نداشتن راه های ارتباطی مناسب و به ویژه راه آهن که واقعا این بزرگترین محرومیت استانی مانند چهار محال است که امروز بام ایران لقب گرفته
وی در خاتمه ضمن تشکر مجدد از ریاست مجلس ابراز امیدواری کرد این نشست انشاء الله آثار و برکات فراوانی را برای استان و مردم چهار محال و بختیاری به همراه داشته باشد.
گفتنی است در پایان این نشست نمایندگان مردم استان  محمد خالدی سردشتی رئیس مجمع نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان لردگان،علی کاظمی باباحیدری نماینده مردم شهرستانهای اردل،فارسان،کیار و کوهرنگ در مجلس،خدیجه ربیعی فرادنبه نماینده مردم شهرستان بروجن،اردشیر نوریان دیکردی نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد،بن و سامان نقطه نظرات و دید گاه های خود را  در ارتباط با استان و پیشرفت ها و مشکلات سر راه بیان نموده.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.