صفحه اصلی / ساخت مستندی درباره توران خانم

ساخت مستندی درباره توران خانم

به گزارش کسب و کار نیوز، توران میرهادی از پایه گذاران اصلی ادبیات کودک و تعلیم و تربیت نوین در ایران است، این مستند پرتره نگاهی به زندگی پر فراز نشیب «توران خانم» و فعالیت‌های او در حوزه تعلیم و تربیت ، فرهنگ کودکی و ادبیات کودک دارد.
توران میرهادی در سال ۱۳۳۴ به نام برادر از دست‌رفته‌اش، کودکستان فرهاد و بعدها، دبستان و راهنمایی فرهاد را بنیاد نهاد. مدرسه تجربی فرهاد از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۸  در عمر ۲۵ ساله خود تجربیات نوینی را در حوزه آموزش و پرورش برای کودکان  و نظام آموزشی ایران بوجود آورده است.
او همچنین  از پایه‌گذاران اصلی شورای کتاب کودک در سال ۱۳۴۱ بوده است. شورای کتاب کودک در ۲۰ دی ۱۳۴۱ با همراهی ۳۷ نفر از فعالان حوزه ادبیات کودک کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر با ۵۵ سال سابقه مشغول فعالیت در حوزه فرهنگ کودکی و ادبیات کودک است و از درون آن سازمانها و نهادهای گوناگونی سر برآورده است.
توران میرهادی در سال ۱۳۵۹   بنا به وصیت همسرش محسن خمارلو و با یک سوم از دارایهای او تهیه و تدوین فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را با همکاری و دوستان شورای خودبنیان گذاشت، این فرهنگنامه نخستین دایره ‏المعارف عمومی نوشته شده به زبان فارسی همراه با تصویر برای کودکان و نوجوانان است که با دیدگاهی علمی و با تکیه بر فرهنک ایران تهیه شده و تا کنون۱۶جلد از آن به چاپ رسیده است.
توران میرهادی در ۱۸ آبان ۱۳۹۵ بر اثر سکته مغزی در بیمارستان درگذشت و در امامزاده عبدالله شهر ری به خاک سپرد شد.
تصویربرداری این مستند ۷۸ دقیقه ای در سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ انجام شده است. تدوین آن با فرید دغاغله و کار آهنگسازی و صدا گذاری آن نیز با محمدعلی رفیع بوده است و تصحیح رنگ و نور آن توسط حمیدرضا فطوره چیان و سیندخت رحیمیان انجام شده است.
چهارشنبه ۲۲ آذر ساعت ۱۹.۴۰
سالن شماره ۳ پردیس سینمایی چارسو
فیلم نگاهی دارد به زندگی و فعالیت های توران خانم میرهادی در حوزه تعلیم و تربیت ، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان و نوجوانان
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.