صفحه اصلی / زنانه شدن «اعتیاد» را تکذیب می‌کنم

زنانه شدن «اعتیاد» را تکذیب می‌کنم

به گزارش کسب و کار نیوز، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بیش از ۵۸۰ تن انواع مواد مخدر تا به امروز کشف شده که در این رابطه شاهد افزایش ۱۲ درصدی کشفیات ‌نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.
 علی مؤیدی در نشستی خبری افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم حساسیت و دغدغه‌ای برای مبارزه با مسئله اعتیاد و مواد مخدر به‌وجود آمده به‌طوری که اخیراً این موضوع شکل سازمان‌یافته و تشکیلاتی به خود گرفته است.
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری با ابراز اینکه حضرت آقا نیز باتوجه به حساسیت موضوع پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به مسئله ورود کرده‌اند، بیان کرد: پس از هر سفر وضعیت استان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن چشم‌اندازی از وضعیت استان ترسیم می‌شود.
وی به تنظیم برنامه‌ها با استفاده از تجزیه، تحلیل و بررسی موضوعات آن هم بر اساس پایه علمی اشاره کرد و گفت: برنامه‌ها پس از تنظیم در دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر بررسی می‌شود.
مؤیدی با اظهار اینکه پیوست‌های پیشگیری، درمان و مقابله‌ای با مواد مخدر در چشم‌انداز مطرح‌شده احصا خواهد شد، عنوان کرد: در کوتاه‌مدت اقدامات سریع و اورژانسی در این زمینه به‌عمل خواهد آمد.
وی اضافه کرد: ظرفیت‌ها و سرمایه‌های فرهنگی، معنوی و اجتماعی استان در جهت تحقق برنامه‌ها می‌تواند تأثیرگذار باشد و نیز نقش رسانه‌ها در بحث مطالبه‌گری و پیگیری از ناحیه مردم و حاکمیت برجسته و مهم است.
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری خبر داد: با تأسی به فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور از این به بعد بیش از ۵۰ درصد از توان ستاد مبارزه با مواد مخدر از نظر مادی و معنوی متمرکز بحث پیشگیری خواهد بود.
وی با اعلام اینکه در ۵ سال اخیر رویکرد دولت و نظام تمرکز بر بحث پیشگیری و چگونگی اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر بوده است، ادامه داد: این سقف ۵۰درصدی در همه برنامه‌های کوتاه، میان‌مدت و بلندمدت لحاظ خواهد شد.
مؤیدی با تذکر اینکه حاکمیت و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه در حوزه پیشگیری باشد، تصریح کرد: بنابراین باید از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در بطن جامعه استفاده کرد.
وی در حوزه مقابله با مواد مخدر گفت: تا به امروز بیش از ۵۸۰ تن انواع مواد مخدر کشف شده که در این زمینه به‌نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش کشفیات مواد مخدر را شاهد هستیم.
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه آماری که در زمینه اعتیاد ارائه می‌شود چقدر بر اساس واقعیت است، توضیح داد: ما هیچ آمار پنهانی از مردم نداریم و یکی از دستاوردهای ۴ الی ۵ ساله اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شفاف‌سازی آمار، ارقام و اعداد معتادان به مواد مخدر است.
وی ادامه داد: در گذشته به‌دلایلی شاید بخشی از آمار کتمان می‌شد ولی خوشبختانه امروزه این آمار به‌صورت شفاف و واضح در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
مؤیدی یادآور شد: بر اساس شیوع‌شناسی سال ۹۴ بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ نفر مصرف کننده داشته‌ایم در صورتی که در شیوع‌شناسی قبلی آمار به‌دلایلی اعلام نشده بود.
وی افزود: در سال ۹۰ بیش از ۳ میلیون نفر مصرف کننده داشته‌ایم که بر اساس شیوع‌شناسی سال ۹۴ ، کاهش تعداد مصرف کنندگان را شاهدیم که جزو دستاوردهای ۴ الی ۵ ساله ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در گذشته چنین اقدام شجاعانه‌ای گرفته نشده که به‌راحتی آمار واقعی را بدهند اما در یک سال اخیر تصمیم گرفته شد تا آمار واقعی بیان شود از این رو هیچ آمار کتمانی از مردم نداریم.
وی با اشاره به محیط‌های کاری گفت: یکی از اولویت‌های ما بحث پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری است به‌طوری که این اقدام در محیط‌های صنعت، اداری و نظامی به‌صورت جدی انجام می‌شود و هیچ محیط کاری از نگاه و چتر پیشگیری و حمایتی ما پنهان نیست.
مؤیدی تصریح کرد: در عسلویه دبیرخانه ویژه در زمینه جلوگیری از اعتیاد فعال کردیم؛ در خوزستان نیز محیط‌های صنعتی جزو اولویت‌های ستاد است.
 
وی با بیان اینکه سمن‌ها سازماندهی و دسته‌بندی شده‌اند، اضافه کرد: اکنون ۲ هزار و ۳۶۵ سمن در سطح کشور با ما همکاری می‌کنند.
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری درباره طرح توزیع موادمخدر به مصرف کنندگان، عنوان کرد: اساساً این حرف غلط و کارشناسی‌نشده، حرف احساسی و بدون مطالعه و بررسی بود. با مطالعه علمی که انجام دادیم می‌گوییم آن طرح بدون پایه و اساس علمی و نیز به‌دور قوانین بین‌المللی و حاکم بر جامعه بود.
وی با اشاره به موضوعات مرتبط با دانش‌آموزان گفت: توزیع مواد مخدر نیز توسط دانش‌آموزان انجام نمی‌شود.
مؤیدی گفت: اینکه خوزستان واقع شده در مسیر ترانزیت مواد مخدر بین غرب و شرق و نیز همجواری با دریا اصلی است که وجود دارد ولی باز هم اینکه کریدور مواد مخدر باشد را تأیید نمی‌کنم.
وی با بیان اینکه "راهکارهایی برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر در خوزستان داریم"، ادامه داد: هماهنگی و همدلی که بین پلیس، دستگاه قضایی و واجا در جهت ضربه زدن به شبکه‌های ترانزیت مواد مخدر در استان خوزستان وجود دارد شاید در استان‌های دیگر الگو باشد.
 قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری تأکید کرد: برای اولیا، دانش‌آموزان و مربیان برنامه‌های ویژه‌ای داریم که در جهت پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر حرکت کنیم.
وی گفت: مرزهای خشکی در شرق کشور همه مسدود نشده‌اند و خلأهایی داریم که هنوز از آن خلأها آسیب می‌بینیم تلاش بر این است که آن خلأها را پر کنیم.
مؤیدی افزود: تمهیداتی که در شرق کشور داشتیم و موانعی که ایجاد کردیم سبب شد بخش اعظمی از مواد مخدر را به‌سمت دریا گسیل دادیم که طبیعی است خوزستان به‌لحاظ ساحلی بودنش هر لحظه امکان دارد از سمت دریا آسیب ببیند.
وی عنوان کرد: ما برنامه‌هایی برای تقویت دریابانی و نیروهایی که در مسیر دریا مقابله می‌کنند داریم.
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری با اشاره به جایگاه خوزستان در سطح کشور از لحاظ کشفیات مواد مخدر گفت: امسال به‌نسبت مدت مشابه سال گذشته ۸۸ درصد کشفیات مواد مخدر داشته است.
وی درباره اعتیاد بین زنان تصریح کرد: اعتیاد بین زنان در دهه اخیر افزایش یافته ولی زنانه شدن بحث اعتیاد را تکذیب می‌کنم. از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده ۱۰ درصد آن زنان هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.