صفحه اصلی / چه کسانی و چطور، قدم به دنیای کارآفرینی گذاشته اند؟

چه کسانی و چطور، قدم به دنیای کارآفرینی گذاشته اند؟

 به گزارش کسب و کار نیوز، شاید با شنیدن کلمه ی استارتاپ به یاد نابغه های پرانرژی و جوانی مانند مارک زاکربرگ یا بیل گیتس و خیلی های دیگر بفتید، اما باید بدانید که ورود به این حوزه هیچ حد و مرزی ندارد و هر کسی با کمی خلاقیت و پشتکار می تواند راه موفقیت را بسوی خود باز کند. در این مقاله میخواهیم شما را در حوزه استارتاپ ها با آمار جالبی آشنا کنیم که ممکن است دیدتان را کمی عوض کند.
۱- تعداد استارتاپ‌ها با نرخی کاهشی رو به رشد است
سه سال پیش، فعالیت استارتاپ‌ها به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسید؛ اما بار دیگر در سال ۲۰۱۶ شاهد رشد استارتاپ‌ها نسبت به سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ بوده‌ایم. با توجه به رکود بزرگ اقتصادی در جهان و کاهش فعالیت‌های تجاری که باعث غرق شدن بسیاری از استارتاپ‌ها شد، حالا به نظر می‌آید همه‌چیز در مسیر درستی قرار گرفته است. بااین‌وجود، نرخ افزایش کارآفرینان از ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرده است.
۲- مردم بر اساس فرصت به کارآفرینی روی می‌آورند، نه ضرورت
بیشتر کارآفرینان جدید در پی دست آوردن فرصت مناسب کسب‌وکار خود را تأسیس کرده‌اند، نه به خاطر اینکه در صنعت آن‌ها کمبود استارتاپ‌ جدید احساس شده باشد. در سال ۲۰۱۶، ۸۶ درصد کارآفرینانی که وارد بازار شده‌اند، این راه را بر اساس فرصت‌های پیش رو انتخاب کرده‌اند که این نسبت ۱۲ درصد بیشتر از موارد مشابه در سال ۲۰۰۹ است.
۳- باتجربه‌ها بیشتر به کارآفرینی روی می‌آورند تا جوان‌ها
تحقیقات نشان می‌دهند که ۷۵ درصد کارآفرینان بیش از ۳۴ سال سن دارند و البته تعداد کارآفرینانی که در محدوده سنی ۲۰ تا ۳۴ سال هستند، رو به کاهش است. در سال ۱۹۹۶، تعداد کارآفرینان جوان ۳۴.۳ درصد جامعه‌ی کسب‌وکار را تشکیل می‌داد که این نرخ در سال ۲۰۱۶ تا ۲۴.۴ درصد پایین آمده است. از طرفی، مدیرانی که بین ۵۵ تا ۶۵ سال سن داشتند، در سال ۱۹۹۶، ۱۴.۸۳ درصد کارآفرینان جدید را تشکیل می‌دادند که در سال ۲۰۱۶ این نرخ به ۲۵.۵ درصد رسیده است.
۴- بیشتر کارآفرینان، فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند
درست است که کارآفرینان بزرگی مثل بیل گیتس، مارک زاکربرگ و ایوان اشپیگل افرادی هستند که تحصیلاتشان را نیمه‌کاره رها کرده‌اند؛ ولی این امر نباید باعث ایجاد شبهه در ذهن شما شود. با توجه به تحقیقاتی که توسط بنیاد کافمن صورت گرفته، درصد کارآفرینان با مدارک دانشگاهی از ۲۳.۷ درصد در سال ۱۹۹۶ به ۳۰.۱ درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. درواقع فارغ‌التحصیلان آکادمیک بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌ی کارآفرینان جدید هستند.
۵- زنان کارآفرین دستاوردهای خوبی داشته‌اند، ولی هنوز باید راه زیادی طی کنند
در سال ۲۰۱۶، کارآفرینان جدید مرد ۰.۳۹ درصد از کل سرپرستان کسب‌وکار را تشکیل می‌دادند که این نرخ برای زنان ۰.۲۳ درصد بود. بیشترین میزان ورود زنان به حیطه رهبری کسب‌وکار در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۱۵ بوده است. اگرچه زنان در این حوزه پیشرفتی تدریجی دارند؛ اما هنوز هم مردان راحت‌تر شرکت‌های خود را تأسیس می‌کنند. در سال ۲۰۱۶. ۶۰.۵۱ درصد کل کارآفرینان مرد و تنها ۳۹.۴۹ درصد آن‌ها زن بوده‌اند.
۶- نرخ کارآفرینان سفیدپوست رو به کاهش است
اکثر بنیان‌گذاران استارتاپ، همچنان سفیدپوست هستند؛ ولی ورود تدریجی کارآفرینان سیاه‌پوست، زردپوستان آسیایی و مردم لاتین به این حیطه در حال افزایش است. بیست سال پیش، ۷۷.۱۲ کارآفرینان جدید سفیدپوست بودند؛ ولی در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۵۵.۵۹ درصد کاهش‌یافته است. از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶، نرخ کارآفرینان سیاه‌پوست از ۸.۴۳ درصد به ۹.۲۴ درصد افزایش‌ یافته است. به همین ترتیب نرخ کارآفرینان آسیایی از ۳.۴۲ درصد به ۷.۵۹ درصد و کارآفرینان لاتین از ۱۰ درصد به ۲۴.۱۲ درصد افزایش‌یافته است.
۷- تعداد کارآفرینان خارجی و غیربومی در آمریکا رو به افزایش است
باوجوداینکه اکثریت جامعه‌ی کارآفرینان آمریکا از خود این کشور برخاسته‌اند، ولی روند رشد کسب‌وکارهای جدید در حال تغییر است. بیست سال پیش ۸۶.۷۱ درصد از کارآفرینان جدید کشور آمریکا متولد همین کشور بودند؛ درحالی‌که درصد آن‌ها در سال ۲۰۱۶ به ۷۰.۵۰ درصد کاهش‌ یافته است. در سال ۱۹۹۶، ۱۳.۲۹ درصد از کارآفرینان جدید را مهاجران تشکیل می‌دادند که سال ۲۰۱۶ این نرخ به ۲۹.۵ درصد رسیده است.
۸- میزان کارآفرینانی که سابقه‌ی نظامی و ارتشی دارند رو به کاهش است
در سال ۱۹۹۶، ۱۲.۴۹ درصد از کارآفرینان جدید پیشینه‌ی نظامی داشتند. اما در سال ۲۰۱۶ این رقم به ۴.۱۶ درصد کاهش‌یافته است. با توجه به تحقیقات بنیاد کافمن، علت این کاهش این است که در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت سیاسی جهانی، درصد کمتری از نیروهای بازار کار وارد ارتش شده‌اند.
۹- اشتیاق ورود به بازار کسب‌وکار آن‌طور که به نظر می‌آید نیست
یکی از معیارهایی که بنیاد کافمن برای ارزیابی وضعیت کارآفرینی در نظر می‌گیرد، تراکم یا چگالی استارتاپ‌ها است. چگالی استارتاپ‌ها به این صورت تعریف می‌شود: تعداد استارتاپ‌های موجود به ازای هر هزار شرکت تجاری فعال.
در سال ۲۰۱۵ به‌طور متوسط ۸۱.۶ استارتاپ‌ جدید به ازای هر ۱۰۰۰ شرکت تجاری فعال داشتیم که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۸۵.۴ استارتاپ رسیده است. گرچه در چگالی استارتاپ‌ها شاهد روند افزایشی هستیم ولی شتاب این رقم، نرخی رو به کاهش است.
از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۴، چگالی استارتاپ‌ها در بزرگ‌ترین مناطق شهری به‌طور متوسط ۲۰ درصد کاهش‌ یافته است. همان‌طور که می‌شود حدس زد، علت این کاهش رکود جهانی اقتصادی است که از اواخر دهه‌ی هشتاد میلادی بی‌سابقه بوده است.
۱۰- مکان‌های جدید، محل تمرکز استارتاپ‌ها شده‌اند
کالیفرنیا بزرگ‌ترین ایالتی است که بیشترین فعالیت استارتاپ‌ها را در جهان دارد؛ ولی برخلاف آنچه تصور می‌شد، امروزه ما در شهرستان‌ها شاهد رشد غیر منتظره ورود استارتاپ‌ها به دنیای کسب‌وکار هستیم. به‌عبارت‌دیگر، دیگر نیازی نیست برای یافتن جوامع پررونق کارآفرینی، به شهرهای بزرگ بروید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.