صفحه اصلی / پرونده موسوم به ۱۱۲۸کانتینر مربوط به سال ۹۴ است

پرونده موسوم به ۱۱۲۸کانتینر مربوط به سال ۹۴ است

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس کل گمرک ایران در واکنش به پرونده موسوم به ۱۱۲۸ کانتینر گفت: موضوع این پرونده مربوط به سال ۹۴ بوده و تمامی فعالیت‌های این افراد توسط سامانه جامع گمرکی رصد و پایش شده است.
«فرود عسگری» روز شنبه در تشریح جزئیات این پرونده و در جهت شفاف کردن پرونده ۱۱۲۸ کانتینری مطرح شده در رسانه‌ها توضیحاتی را ارائه داد؛ موضوعی که به گفته عسگری به درستی عنوان نشده و پرونده ای که مربوط به سال ۹۴ بود، بار دیگر رسانه ای شده است.
به گفته وی با توجه به حساسیت ‌ها و اقدامات متخلفانه، تمامی فعالیت‌های متهم در طول مدت فعالیت ‌وی در سال ۱۳۹۴ و قبل از آن در گمرک از طریق سامانه جامع گمرکی رصد و پایش شد و اطلاعات از سامانه جامع گمرکی استخراج شد و پرونده ای از سوی گمرک در مراجع قضایی تشکیل شد.
وی با اشاره به پرونده موسوم به ۱۱۲۸ کانتینر گفت: در پرونده ۱۱۲۸ کانتینر، هم بحث تخلف و هم بحث قاچاق در آن مطرح است که البته قبلاً هم به این موضوع گمرک ورود کرده و ۱۳ کانتینر از کالاهای متهم را در سال ۹۴ قاچاق اعلام کرده است.
عسگری یادآور شد: سال ۱۳۹۵ هم در خصوص ۲۱۰ کانتینری که قبلاً رسانه‌ای شده بود، پس از بررسی مشخص شد که ۸ کانتینر با جعل بیجک قاچاق شده و مابقی با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ترخیص شده که البته تخلفات گمرکی هم وجود داشته است.
معاون وزیر اقتصاد گفت: آنچه که اتفاق افتاد و در ارتباط با این پرونده برای دومین بار رسانه‌ای شد، فقط به اتکای یک اطلاعات قوی در سیستم پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع گمرکی بود؛ هم‌اکنون اطلاعات لازم به مراجع قضایی اعلام شده تا زمانی که مرجع قضایی حکم را صادر کند.
رئیس کل گمرک ایران در خصوص این پرونده توضیح داد: در برخی جاها حقوق ورودی کامل پرداخت شده، برخی جاها هم حقوق دولت را به طور کامل دریافت کردیم، در برخی موارد هم کسر دریافتی وجود دارد. همچنین جعل هم در برخی اسناد وجود دارد که البته اثبات آن برعهده گمرک نیست و باید در مراجع قضایی بررسی شود.
۱۱۲۸ کانتینر وجود خارجی ندارد
رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ۱۱۲۸ کانتینر با هم کشف شده است، توضیح داد: اساس این نوع بیان کردن اشتباه است و این طور نیست. کالاها اظهار و حقوق ورودی پرداخت شده و در پروسه انجام تشریفات یک سری تخلفات رخ داده و البته، برخورد با این کار را هم قانونگذار در قانون امور گمرکی دیده است.
عسگری ادامه داد: بنابراین این پرونده که این همه کانتینر ۱۱۲۸ کالا کشف شده اینطور نیست که شما الان بروید و در یک جایی این کانتینرها هست و شما بروید و کشف کنید؛ هر کسی از حیث بررسی اسناد با دیدگاه خودش ورود می‌کند، اما کار اصلی آن برعهده دستگاه متولی، گمرک جمهوری اسلامی ایران است.
وی گفت: تمامی اظهارنامه‌ها در سیستم موجود است و کسی که در سامانه جامع گمرکی کالا اظهار کرده خودش را معرفی کرده و عوارض داده است؛ یک سری تخلفات شکل گرفته که برخی منجر به کسر دریافتی و برخی هم ممکن است، قاچاق گمرکی باشد که ما در حال پیگیری هستیم و مطابق قانون هم با آن برخورد خواهد شد.
عسگری روشنگری برای جامعه را ضروری دانست و جزییات پرونده ۱۱۲۸ کانتینری در سال ۹۴ را تشریح کرد. او گفت: براساس تحقیقات میدانی و عملیاتی که دفاتر نظارتی گمرک به خصوص دفتر بازرسی از گمرک بندر شهید رجایی در سال ۱۳۹۴ داشتند و همین طور براساس پایش و رصد اظهارنامه که براساس سامانه جامع گمرک دنبال کردیم، متوجه تغییرات رفتاری در روند ترخیص برخی کالاها در سامانه شدیم و بلافاصله بعد از مشاهده این اتفاق در سال ۹۴ گزارش بازرسی به رئیس کل وقت گمرک ایران تحویل داده شد.
به گفته این مقام ارشد گمرک، در آن زمان مسعود کرباسیان رئیس کل وقت گمرک ایران به جهت اهمیت موضوع سریعاً کمیته ارتقاء سلامت را تشکیل داد؛ موضوع به طور مفصل در کمیته و همچنین در جلسات شورای فناوری اطلاعات و شورای معاونان گمرک بار دیگر مطرح شد و براساس تصمیم نهایی یک کمیته با مسئولیت معاونت حقوقی براساس اطلاعاتی که در بازرسی دریافت شده بود برای بررسی به گمرک شهید رجایی اعزام شد.
عسگری گفت: در ادامه بررسی‌های این کمیته که متشکل از دفاتر بازرسی، فنی و همکاران حراست بود، تمام جوانب بررسی شد و گزارشی براساس تخلفاتی که انجام شده بود، تنظیم شد. بررسی‌های ما در آن زمان نشان داد تخلفات در وزن، ارزش و اسناد صورت گرفته بود.
به گفته عسگری این گزارش در آن زمان به آقای کرباسیان تحویل داده شد و براساس ظرفیت قانونی که در ماده ۱۳۵ به گمرک داده شده است، رئیس کل وقت گمرک بلافاصله دستور داد کل اظهارنامه‌های پرونده مورد بازبینی و حسابرسی قرار گیرد.
رئیس کل گمرک گفت: ما تقریباً برای حدود ۷۰ میلیارد تومان کسر دریافتی زدیم و اقدامات قانونی را انجام دادیم؛ همچنین برای بررسی این موضوع در همان زمان به صورت آنلاین اظهارنامه‌ها را از طریق سامانه چک و کنترل کردیم.
عسگری توضیح داد: بنابراین توجه بیشتری شد و بررسی‌ها و ارزیابی‌های دقیق‌تر صورت گرفت. در تعیین ماهیت، ارزش و تعرفه و همه مواردی که در گزارش به نواقص آن اشاره شده بود، کنترل بیشتری شد.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه تمامی این بررسی‌ها و اقدامات را توانستیم از طریق سامانه جامع گمرکی انجام دهیم، گفت: در همان سال ۹۴حتی به گمرکات مقصد ترانزیت این کالاها هم ابلاغ شد که اقدامات لازم با دقت بیشتری انجام شود. 
به گفته عسگری، یکی دیگر از دستوراتی که رئیس کل وقت گمرک ابلاغ کرده بود، بررسی وضعیت همه متخلفان، اعم از صاحبان کالا، کارگزاران گمرکی، پرونده کارکنان گمرکی و ذینفعان بود که این دستور هم انجام و به مراکز ذیصلاح اعلام شد. در این خصوص چند تن از کارکنان گمرکی نیز معرفی شدند.
رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: گمرک همه این موارد را بررسی و به مراجع قضایی هم منعکس کرد و برای پرونده‌هایی که نیاز بود جرمشان بررسی شود اعلام جرم کرد. همه این اتفاقات در سال ۹۴ با بررسی سسیستمی گمرک و کنترل اظهارنامه‌ها شناسایی شد. 
اگر سامانه جامع نبود، رصد اطلاعات امکان پذیر نمی شد
رئیس کل گمرک ایران به اهمیت سامانه جامع گمرکی در شناسایی این تخلفات اشاره کرد و گفت: اگر سامانه جامع الکترونیکی نبود، رصد و پایش کردن این جریان امکان‌پذیر نبود، چون تا به حال اظهارنامه به صورت فیزیکی تهیه، جمع‌آوری و بازیابی اطلاعات به سختی انجام می‌شد و امکان جعل و از بین بردن و سرقت وجود داشت. 
عسگری تاکید کرد: به برکت وجود این سامانه ما توانستیم این اقدامات مهم و بزرگ را انجام دهیم و به موقع و آنلاین هم کالاهای در جریان را کنترل کنیم .
رئیس کل گمرک ایران ادامه داد: این سامانه اطلاعات زیادی را تولید کرده و در اختیار همه قرار داده است و لازم است مورد حمایت قرار گیرد. ما اکنون به بانک بزرگ اطلاعات دسترسی داریم و دستگاه‌های نظارتی هم که اکنون در حال بررسی برخی موارد هستند، به کمک اطلاعات همین سامانه این کار را انجام می‌دهند. 
وی تاکید کرد: اطلاعات کامل در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است. همچنین در جهت انتشار برخط اطلاعات و دسترسی مردم به آن اطلاعات ۲۰ قلم کالای ترانزیت، صادراتی و وارداتی به صورت روزانه عموم قرار داده شده است.
سامانه گمرکی به عنوان الگو به دیگر کشورها معرفی می شود
عسگری به جایگاه جهانی گمرک ایران و سفر اخیر دبیرکل سازمان جهانی گمرک به تهران اشاره کرد و گفت: سامانه جامع گمرکی با این وسعت مورد توجه کارشناسان سازمان جهانی گمرک قرار گرفت و حتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران در خواست شده است، این سیستم به کشورهای عضو سازمان جهانی معرفی شود.
عسگری ادامه داد: سامانه پنجره واحد و لینک شدن سازمان‌های متعدد در این پنجره بسیار مورد توجه دبیرکل سازمان جهانی قرار گرفت و برای دبیر کل سازمان جهانی گمرک قابل تامل بود که ما توانستیم در قالب پنجره واحد برای بهبود و تسریع در فرآیند ترخیص این همه سازمان را در سازمان جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی جمع کنیم. 
وی ادامه داد: این انتظار از دستگاه های مختلفی که با گمرک همکاری دارند، هست که به تقویت سامانه کمک کنند تا با قدرت به فعالیت خود ادامه دهد.
رئیس کل گمرک ایران در خصوص اقدام های گمرک برای پیشگیری از تخلفات مشابه گفت: از همان سال ۱۳۹۴ که این اتفاق افتاد، رئیس وقت گمرک بدنبال این بود که قابلیت های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی را ارتقاء دهد تا اطلاعات به صورت هوشمند تقاطع گیری شود که خوشبختانه این این اتفاق افتاد و سیستم هوشمند شده و تقاطع گیری اطلاعات به صورت سیستمی و هوشمند در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام می شود.
دفاع از خدمات و زحمات کارکنان گمرک
رئیس کل گمرک ایران گفت: باید این را مورد توجه قرار داد که جامعه ۸ تا ۹ هزار نفری گمرک جمهوری اسلامی ایران نباید مورد اتهام قاچاق قرار بگیرند؛ این کارکنان با حداقل دریافتی‌ها بهترین خدمات را ارائه می‌دهند.
عسگری با رد اتهامات وارده به گمرک در خصوص قاچاق از مبادی رسمی گفت: گمرک کاشف کالاهای قاچاق است. بسیاری از پرونده‌هایی که مطرح می‌شود گمرک کاشف آن بوده و پرونده‌های آن را به مراجع قضایی ارسال شده است. 
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه در برخی پرونده‌ها تخلف با قاچاق اشتباه تلقی می‌شود، گفت: به طور مثال فردی کالایی را اظهار کرده و ما با بررسی‌های که انجام دادیم، متوجه شدیم این اظهار مطابق ماده ۱۱۳ قانون امور گمرکی است و ما آن را به عنوان قاچاق گمرکی تلقی می‌کنیم.
وی در ادامه به پرونده کشف ۱۱۲۸ کانتینر قاچاق اشاره کرده و گفت: در پرونده ۱۱۲۸ کانتینر، هم بحث تخلف و هم بحث قاچاق در آن است که البته قبلاً هم به این موضوع گمرک ورود کرده و ۱۳ کانتینر از کالاهای متهم را در سال ۹۴ قاچاق اعلام کرده است.
عسگری اظهار داشت: درخصوص ۲۱۰ کانتینری که قبلاً رسانه‌ای شده بود، پس از بررسی مشخص شد که ۸ کانتینر با جعل بیجک قاچاق شده و بقیه با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ترخیص شده که البته تخلفات گمرکی هم وجود داشته است.
رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد: بیشترین اتفاقاتی که در گمرک رخ می‌دهد و شاید از نظر دستگاه‌های دیگر قاچاق تلقی شود، اما از نظر قوانین امور گمرکی این طور نیست. تخلفات بیشتر در گمرک در اختلاف‌های ارزش، تعرفه و مقررات است یا ممکن است تقلب گمرکی وجود داشته باشد مثلاً کالایی وارد گمرک می‌شود که موجب زیان مصرف‌کننده می‌شود. در این مورد، ماده ۱۲۲ امور گمرکی ما را موظف کرده است که از ترخیص این نوع کالاها جلوگیری کنیم. 
عسگری یادآور شد: در ماده ۱۱۳ امور گمرکی برای ماموران گمرک این مسأله در نظر گرفته شده است که اگر کالایی وارد شده که مطابق قوانین گمرکی اظهار نشده است، باید بحث قاچاق آن را در دستور کار داشته باشیم.
وی گفت: بنابراین بیشترین بحثی که اکنون وجود دارد بحث تخلفات گمرکی است که قانونگذار نیز جرائم آن را پیش‌بینی کرده است که اولاً در گمرک محل، این تخلفات شامل پرداخت مابه‌التفاوت، مشمول جریمه ۱۰ تا ۱۰۰ درصد می‌شود اگر میزان فرار از پرداخت حقوق گمرکی بیش از ۵۰ درصد باشد کف جریمه باید ۵۰ درصد باشد. 
به گفته رئیس کل گمرک، برای صاحب کالا نیز امکان اعتراض به این تصمیمات در نظر گرفته شده است؛ صاحبان کالا می‌توانند در دفاتر ستادی و مراجع حل اختلاف این موضوعات را مطرح کنند که ممکن است به نفع گمرک یا صاحب کالا رأی داده شود. 
عسگری درخصوص در مظان اتهام بودن کارکنان گمرک گفت: یکی از شرایطی که در بخش تجارت خارجی حاکم است، وجود اخذ تعرفه‌های ۵ تا ۵۵ درصد است. ماخذهای تعرفه‌های متفاوت این انگیزه را به وجود آورد که صاحبان کالا برای پرداخت کمتر حقوق گمرکی اقدام به کم اظهاری کالا و در ارزش و تعداد دستکاری کنند، در حالی که خیلی از این اختلافات را همکاران ما کشف می‌کنند. 
وی افزود: باید این را مورد توجه قرار داد که جامعه ۸ تا ۹ هزار نفری کارکنان گمرک جمهوری اسلامی ایران که نباید مورد اتهام قاچاق قرار بگیرند. این کارکنان با حداقل دریافتی‌ها بهترین خدمات را ارائه می‌دهند. شما در نظر بگیرید در سال گذشته که واردات افزایش نداشت، اما رکورد درآمدهای گمرکی شکسته شد. این افزایش درآمد در حقوق ورودی را همین کارکنان گمرک کسب کردند. با کمک سامانه و کار کارشناسی این اتفاق افتاده است. در همین حال در ۶ و ۷ ماه گذشته سال‌جاری رشد ۳۷ درصد رشد درآمدهای گمرکی داشتیم. این نشان‌دهنده آن است که کارکنان گمرک کمک کرده‌اند که وظایف گمرکی به نحوه احسن انجام شود. 
عسگری توضیح داد: ممکن است تخلفاتی هم باشد مانند همه تخلفاتی که در دیگر سازمان‌ها اتفاق می‌افتد ولی قاچاق سازمان یافته در گمرک وجود ندارد، به هر حال دستگاه‌های نظارتی مانند حراست، بازرسی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت مستمر در حال کنترل هستند.
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.